Jag har kommit över en defekt batterigräsklippare som jag konstaterat att själva motorn fungerar fint på.
Funderar dock på varför det sitter en spole på varje pol, precis innan de går in i motorn. Någon som har någon idé?
Spolar framför DC-motor
Spolar framför DC-motor
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Spolar framför DC-motor
Med tanke på ferriten så tror jag att de har haft problem med störningar från DC-motorn.
Därför gissar jag på att även de spolarna är där för att stoppa högfrekventa störningar.
Eftersom de sitter med stripes verkar det vara ditlagt efter produktionsdesignen vilket tyder på att det har uppstått problem hos slutanvändare.
Luktar paniklösning.
Det i sin tur kan vara en ledtråd till varför den har slutat fungera.
Dåligt avkopplat drivkort och ihjälspikade komponenter?
Därför gissar jag på att även de spolarna är där för att stoppa högfrekventa störningar.
Eftersom de sitter med stripes verkar det vara ditlagt efter produktionsdesignen vilket tyder på att det har uppstått problem hos slutanvändare.
Luktar paniklösning.
Det i sin tur kan vara en ledtråd till varför den har slutat fungera.
Dåligt avkopplat drivkort och ihjälspikade komponenter?
Ferrite runt kablarna är en Common mode filter. Då tar sig störningarna inte ut i kablarna.
Plockade isär en radiostyrd bil igår, en Nikko, den hade också samma typ av spolar till motorerna.
-
Klassiskt sätt att avstöra en kollektormotor.
HF-drosslar i serie med ledningarna till kollektorn, samt en CM drossel som tar bort de störningar som ändå tar sig ut.
Att en elmaskin inte stör i radiomottagning är ett EMC krav.
Utan dessa spolar kunde den störa ut radiomottagning, TV-mottagning , kommunikationsradio och radiotelefoners (mobiler) funktion.
Du kan säkert finna ett CE märke på maskinen vilket skall intyga att den uppfyller EU:s krav på både EMC, elsäkerhet och mekanik.
EMC betyder att den skall ha möjlighet att samverka med annan elektronik.
Det är dock vanligt med kondensatorer i avstörningskretar, men här klarade man sig tydligen med bara spolar.
Personligen tycker jag de är bra placerade, det är viktigare att de sitter nära kolen än att de sitter snyggt monterade. de lär knappast falla bort med buntbandet.
Kolen ser ju hela och långa ut så det bör finnas bra med livslängd.
Bara att blåsa ur dammet och köra vidare.
Roy
HF-drosslar i serie med ledningarna till kollektorn, samt en CM drossel som tar bort de störningar som ändå tar sig ut.
Att en elmaskin inte stör i radiomottagning är ett EMC krav.
Utan dessa spolar kunde den störa ut radiomottagning, TV-mottagning , kommunikationsradio och radiotelefoners (mobiler) funktion.
Du kan säkert finna ett CE märke på maskinen vilket skall intyga att den uppfyller EU:s krav på både EMC, elsäkerhet och mekanik.
EMC betyder att den skall ha möjlighet att samverka med annan elektronik.
Det är dock vanligt med kondensatorer i avstörningskretar, men här klarade man sig tydligen med bara spolar.
Personligen tycker jag de är bra placerade, det är viktigare att de sitter nära kolen än att de sitter snyggt monterade. de lär knappast falla bort med buntbandet.
Kolen ser ju hela och långa ut så det bör finnas bra med livslängd.
Bara att blåsa ur dammet och köra vidare.
Roy
Kanon, tack för all input. Då får de sitta kvar.
Precis som någon skrev i tråden, är det elektroniken som gett sig. Sitter ett kort som gör att motorn ska tvärstanna när man släpper säkerhetshantaget. Om man byglar förbi kortet så går klipparmotorn, men saknar då ett säkerhetsteg. Får duga för husbehov.
Precis som någon skrev i tråden, är det elektroniken som gett sig. Sitter ett kort som gör att motorn ska tvärstanna när man släpper säkerhetshantaget. Om man byglar förbi kortet så går klipparmotorn, men saknar då ett säkerhetsteg. Får duga för husbehov.