Orcad pspice v10 - fråga.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
AndersPP
Kontakt:

Orcad pspice v10 - fråga.

Inlägg av AndersPP »

Hej,. är ny här på forumet och tänkte fråga om det finns någon som kan lite om Orcad PSpice, har lite problem med att få ut en graf från en krets.
Finns det någon som kan PSpice så jag kan gå lite närmare på det.

PS. Hoppas att jag lade min tråd rätt :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Det är nog flera här som kan PSpice, kom med ditt problem så får vi se vem av oss som kan hjälpa dig.
AndersPP
Kontakt:

Inlägg av AndersPP »

Hej, alltid trevligt med respons!

Okej, here we go! Jag har kopplat upp en CMOS-inverterare med matningsspänningen 15V (kanske ej relevant).
Nåväl, nu är det så att jag vill plotta ut utspänningen som funktion av inspänningen med hjälp av DC-svep och det är här problematiken uppstår.

Det finns ett par inställningar man skall göra enbart för dc-svep samt hur skall jag markera de olika ställerna på kretsen som jag vill mäta så att jag får utspänningen på t.ex. y-axlen samt inspänningen på x-axeln.

Kan bifoga bilder om det så behövs.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Vad är problemet?

Det är väl bara att sätta en "voltage/level marker" i schema-editorn eller så väljer du trace->add trace i PSpice?
AndersPP
Kontakt:

Inlägg av AndersPP »

Hej, tack för ditt svar! Jag är lite "färsk" på PSpice så att säga har suttit fleratal timmar enbart med en instruktionslista.

Återkommer med svar
AndersPP
Kontakt:

Inlägg av AndersPP »

rehnmaak skrev:Vad är problemet?

Det är väl bara att sätta en "voltage/level marker" i schema-editorn eller så väljer du trace->add trace i PSpice?
Hej igen!

Jag följde dina råd men stötte på ett antal problem som jag gärna skulle vilja reda ut.

På bild 1 har jag bifogat inställningarna för dc-sveep. Vad skall jag skriva i första raden som jag har ringat in?
Andra antar jag att det enbart är att sätta in önskade start -och slutvärden.

På bild 2 har jag bifogat kopplingen så man får en översikt.

PS Voltage "mätarna" fungerade utmärkt att placera ut. Jag är lite osäker ifall man skall ha med VPULSE.
Senast redigerad av AndersPP 14 september 2006, 17:58:57, redigerad totalt 1 gång.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det var en "intressant" koppling.

Jag antar att du vill svepa gatespänningen?

Isåfall behöver du en DC-spänningskälla tex VSRC (tror jag den heter). Sätt den i serie med pulsgeneratorn så slipper du ändra schemat om du vill köra transient- eller ac-analys. Sätt alla parametrar på VSRC till 0V.

I voltage source name sätter du V3 eller vad det nu blir...

Sweeptype sätter du tex -10, 10, 0.1 om du kör linjärsvep.
AndersPP
Kontakt:

Inlägg av AndersPP »

Hej!

Det är en DC-spänningskälla som jag använder mig av. Nu har jag ändrat värderna. Dock blir jag lite bekymmrad om jag skall sätta V1 eller V2 i sweep type inställniningarna.

Yes, jag vill svepa ut -och ingången. Bifogar nog grafen om du har lust att kika på den, känns inte riktigt bra.

EDIT: Detta verkar inte stämma så bra. Uut skall avta mycket snabbare och brantare. PSpice är halv krånligt...
Senast redigerad av AndersPP 14 september 2006, 17:59:51, redigerad totalt 1 gång.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Njae, jag tycker det ser rätt ut med *den* kopplingen...
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Om du vill skapa en CMOS inverterare tror jag du skall flippa M2 runt sin horisontella axel.

Det kan även vara intruktvit att stoppa ut en strömmätnings prob på drain på nån av transistorerna innan du bygger denna koppling i verkligheten :).
AndersPP
Kontakt:

Inlägg av AndersPP »

Jag har åter en fråga om någon vänlig själv skulle kunna besvara denna.

Jag försöker få Uin som funktion av Id, alltså strömmen som går längst drailen".

Hur går jag tillväga?
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

I probe fönsrtet dubbelklickar du nånstans på X axeln. I rutan du får upp väljer du "axis variable..." knappen, och där letar du reda på det du vill ha som X variabel. I ditt fall skall du leta fram drainströmmen där.

Sen lägger du en spänningsprob på Uin för att få Uin som funktion av din nya X axel dvs Id
Skriv svar