Montering av prylar på frontpanel. - Förslag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.

Vilken blir bäst?

Omröstningen slutade 12 september 2006, 22:17:21

Alternativ 1)
3
11%
Alternativ 2)
3
11%
Alternativ 3)
1
4%
Alternativ 4)
21
75%

Antal röster: 28
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

"Vilket filformat är det vanligaste om jag ska göra en fräslayout?"
Jag skulle förmoda att DFX kan vara lämpligt, men är inte helt säker, det går nog med andra cadprogram också som Solidworks m.fl.
Det är bara att prova, skicka en DFX fil med någon måttreferens så kan vi se ,Fagge kan också särker ge dig bra svar.
Det gäller ju att få den font som du vill att texten vara i också m.m.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Oki. Ska prova lite under kvällen. Det var länge sedan jag använde CAD-program, men de påminner lite om Lightworks, Imagine och andra "3D-program" som jag använt mycket.

Off-topic:
Imagine för Amiga är snabbare än Imagine för Pc. Det låter kanske konstigt, men så är det. Amiga-versionen är tusen gånger mer lättjobbat trots att allt är uppbyggt exakt likadant (iallafall ur användarens synvinkel.) Dessutom går rederingarna fortare på en 14MHz Amiga med 4MB minne än på en Pc på 400MHz och 256MB minne.

edit: Jag stavar som en påse nötter...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

DXF är alltid tryggt. Tror att alla fräsprogram klarar av att öppna det. Lägg övrig info utom linjerna i en PDF vid sidan om så skall det alltid fungera (nästan tror jag..)

3D-program brukar oftast kunna exportera vyer till 2D och DXF.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Någon som har tips på bra freeware-CAD-program?

Jag sökte i google efter freeware cad dxf och hittade massor. Valde InstaCAD och provade. Visst, jag känner igen mig direkt och skulle kunna ha satt igång och jobba med fronten. Men InstaCAD var det smått omöjligt att få en kub att bli exakt de millimetrar man vill. Jag har både datormus, muspenna och trackball, men trots att jag zoomade in ordenligt så var det omöjligt att börja på 0/0 (x/y).

Så... jag behöver tips på något bra program som fixar detta.

En annan fråga: Hur djupt "ska" bokstäver/linjer fräsas? Något förslag?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Hur djupt "ska" bokstäver/linjer fräsas?
normalt en 0.3 - 0.4 mm.
Har inte själv provat men här är något gratis cad
http://www.bergan.se/page010.html
Går även att rita i corel men kanske blir svårt men exaktheten
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Nu har inte jag provat InstaCAD men i andra program så brukar man kunna skriva in kordinaterna på start/slut punkten
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ah, det fungerade! Tyvärr verkar InstaCAD vara lite buggigt. Jag skulle plocka bort en grejj. Markerade och tryckte DEL. Vips så avslutades programmet. :? Annars var det helt ok. Lyckades däremot inte lista ut hur man gör ett hål i en platta.

Testade att ladda ner FreeCAD. Men när jag började installera förstod jag varför det är gratis: Det följer med ett reklamprogram som då och då hoppar upp när man är på internet. Glöm glöm glöm.

Resten från Bengan-sajten är inga fristående program, eller måste man köpa dem för att kunna använda.

För själva designen skulle jag kunna använda ett 3d-grafikprogram, men de som jag har använt har inte måttangivelser i millimeter. Bara antal pixlar. Vet inte hur det är med PowRay, men jag gillar inte riktigt det programmet. Det är för rörigt uppbyggt.

Fler tips?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Har gömt och glömt FreeCad :evil:

Teckno har lite tips i en tråd jag hittade
"Vill du bekanta dig med en bra och gratis CAD ta då en titt på Partmaster.
Länk finner på min goto..... sida "

http://goto.glocalnet.net/Bengt.CNC.pag ... master.htm
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Hur man gör hål...
Skall man bara ha ritningen för att få kordinaterna till fräsen så är det väl lika bra att bara rita konturerna i ren och äkta 2D och sen får man hålla reda på vad som skall vara material, hur djupt fickor skall fräsas och så vidare när man väl gör CAM-beredningen? Behöver det förklaras och eller måttsättas så gör en Vy till och en PDF på denna med bearbetningsinfo i ren text?

Jag har något, inte bra, men fungerande freewarecad i en burk på jobbet. Jag änvänder det inte längre då det var svårjobbat, men ingen reklam coh verkade inte krasha iaf. Kan ta reda på vad det hette om någon var intresserad av ett, inte bra, men inte heller kass freeware 2D-cad program.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"hur djupt fickor skall fräsas och så vidare när man väl gör CAM-beredningen?"

Det kan nog stämma. Jag är helt ny inom det området. Har bara använt CAD-program till andra sammanhang. Men då är det inga problem. :)

Laddar ner PartMaster-programmet nu.
Skriv svar