Jo man startar upp ännu ett projekt!

Ibland behöver jag ett fräsbord, och har tidigare tagit en spillbit av en 10mm-skiva som jag gjort några hål i och skruvat fast fräsen, och sen spänt fast skivan med tvingar i en portabel arbetsbänk.
Nu tänkte jag fixa något bättre.
Det hela ska dock fortfarande spännas fast i lilla arbetsbänken, men på rätt sätt med vevarna, mellan bänkhalvorna.
Känns i alla fall lite säkrare än att ha något hänga ut på sidan om.
Ett svart hyllplan 800x400 mm som jag monterade ner från hobbyrummet när jag monterade upp elfa-hyllor istället passar utmärkt till detta.
Börjar med lite fräsning.
Det var andningsmask på. MDF-damm är inte roligt att andas in.
Och överhandsfräsen... Alpha-Tools, när endast det bästa är gott nog.

Har för mig det var ett märke som ÖoB hade för länge sen. En 3mm djup ficka för en aluminiumplåt, och hål så fräsen kan passera genom, med bortskruvade handtag. Plåtbiten ordnade jag igår. Tog inga bilder på det. Blev så frustrerad på försänkarna jag har.
Helt värdelösa. Det är tre skär, och det blir fyrkantiga hål...

Måste hitta något bättre. En såndär helt rund med bara ett skär som folk på youtube har verkar vara skitbra.
De kostar dock 500 spänn styck.

Och de bra hålsågarna har jag lånat ut till min far, som är tre timmar härifrån.
Så jag fick använda en sån där dålig där man vrider fast en plåt i en rund platta med spår i.
Inte så stabil så det blev ett djupt spår i en ring flera mm utanför där hålet skulle vara.
Därav avfasningen med fil för att dölja det. Jag drog en slangklämma runt sågbladet och då höll det sig på plats. Höjden blev helt ok faktiskt, trots avsaknad av fininställning på fräsen.
Det tog en stund med många testfräsningar i en spillbit.