CRT, koppla ur kabel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: CRT, koppla ur kabel

Inlägg av Glenn »

vi brukade kasta sten på röret från långt håll så det imploderade på behörigt avstånd :)
peolah
EF Sponsor

Inlägg av peolah »

Allvarligt talat så vet jag inte hur många jag punkterat med skruvmejsel och lätt knackande längst ut på bildrörshalsen.
Jag jobbade iaf mellan 1988 - slutet av tjocktv tiden. Och det måste ha varit mååånga...
Säkerligen mer än hundra, allt från skuggmask-fel till åska och dåliga rör emisionsmässigt (ITT) !

Det var absolut inget farligt som jag upplevde det, alla i branschen gjorde så när det begavs sig här i Kristianstad!

Väl medveten om Breflabbs metod är mycket säkrare så var det ett extra moment att lossa CRC HS-anslutning och
med risk att få en smäll, så valde jag/vi alltid den metoden iaf. Efter punktering på med bakstycke och tippen nästa!

Att kasta sten har jag aldrig gjort, men ibland slängde vi (ett fåtal) opunkterade apparater på tippen. Bulldozern kom och manglade allt som slängdes och det blev en liten puff som föraren inte märkte. Den där gula Volvon - körde 8 timmar om dagen konstant i princip. Alltid 5 - 10 bilar som kastade allt som möbler och elektronik. Tror vitvaror var det enda som sorterades då!?

Men lite skrämmande när man tänker miljö, SopBerget i Kristianstad har säker många tusentals tv-apparater
och övrigt elektronik (bly, flammedel) krossade. Det står ett stor brännare och förbränner alla gaser från sopberget som lades ner för kanske knappt 30 år sedan!

Det är enormt stort och ganska högt sopberg, och det ligger väldigt nära vattenriket i Kristianstad! :|

@Breflabb , haha .. Hade en liknande incident faktiskt. Men det tog i kinden och var inget som kändes eller brändes!

Ledsen för extremt offtopic, men man blir lite nostalgisk!
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Har också punkterat en del rör med pryl.

För jäkligt länge sen minns jag att vi försökte skjuta på rörhalsen med luftpistol, men minns inte längre om det räckte till, eller om vi fick ta till grövre vapen.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Intressant att höra om er erfarenheter. OT är det kanske men min fråga är ju utredd så OT stör väl ingen.

Man skämtar ju ofta bort farorna med el, även här i tråden och jag gör det även själv. Riskerna med AC och DC på nätspänningsnivå känner jag någorlunda väl till numera, det är långt ifrån så ofarligt som jag trott, saker som att det behövs observation i många timmar efter en stöt etc.
Men hur farligt är sådana här högspänningsurladdningar egentligen? Det borde vara risk för hjärtstillestånd m m kan jag tycka. Någon som vet?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Utan att vara läkare så tror jag inte det är speciellt farligt, ärligt talat trror jag den största faran är att man gör illa sej på nåt vasst när man rycker bort handen.

Det finns ju trots allt inte speciellt mycket energi lagrad, det är mycket värre med tex nätspänning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

glömde, ofta får man försiktigt lyfta på gummihättan för att se vilken kontakt det är och om två ståltrådsbyglar se var man ska greppa för att trycka ihop dom
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Jag gjorde alltid så här
Lyfte på hatten och tog tag med ena handen och sände proppen upåt
och med andra handen med en platt mejsel tröck in ena haken så den kom utanför
sedan drog jag hela proppen åt det lösa haken.
Fasiken vad svårt det var att i text förklara. År värdelös på det :rofl
Hoppas du förstår. :D
Skriv svar