AC adapter som blir för varm?
Re: AC adapter som blir för varm?
Kontakten är i "stand-by" för att stoppas in i väggen igen... 

Det du missar här är att nätdelen kan bli varm av flera olika anledningar.vurt skrev:Jag är inte intresserad av om något drar 0.1w mer eller mindre än vad den visar.. jag förstår såklart att man säkert kan lägga flera tusen på någon proffsgrej som mäter, men den funkar för det ändamål jag hade (men inte för detta).
1. Att skärmen drar för mycket ström
2. Att det är nåt fel i nätdelen som gör att nätdelen drar för mycket ström.
Det du har mätt är vilken effekt som går in till nätdelen, men det är ju summan av vad skärmen drar och vad nätdelen drar.
Sen skriver du att du mätt 48,8 W. Men om det är en konsumentpryl så har den troligen en mätosäkerhet på 10-15%.
Så när den visar 48,8 W så betyder det att det antagligen är nånstans mellan 41,5 och 56,1 W.
Har kollat med andra saker dock, inte bara skärmen, den är som sagt rätt spot-on om man går på vad pappret säger och vad mätaren säger, så jag tror den är hyffsad för det jag köpte den för.
Det är ju dock rätt utanför diskussionen då det som du säger inte är rätt sätt att mäta detta på.
Nätdelen blir f.ö bara ljummen (efter 3h+), kände på fläns och på kondensatorer (mer grejer törs jag inte röra på även om kabeln är utdragen, kan för lite..) verkar som något i nätdelen från början tålde mer värme men som nu åldrats och inte alls pallar den temperaturen längre, även om den är förhållandevis låg. För varm har den aldrig känts (te.x inte som mina iphone/ipad laddare - alla original f.ö, de blir snäppet varmare om man tar på dom när de suttit i länge).
Det är ju dock rätt utanför diskussionen då det som du säger inte är rätt sätt att mäta detta på.
Nätdelen blir f.ö bara ljummen (efter 3h+), kände på fläns och på kondensatorer (mer grejer törs jag inte röra på även om kabeln är utdragen, kan för lite..) verkar som något i nätdelen från början tålde mer värme men som nu åldrats och inte alls pallar den temperaturen längre, även om den är förhållandevis låg. För varm har den aldrig känts (te.x inte som mina iphone/ipad laddare - alla original f.ö, de blir snäppet varmare om man tar på dom när de suttit i länge).
Det går nog som sagt utmärkt att använda den som den är om du bara drar ur den när den inte är under uppsikt (och ser till att ingen kan pilla i den). Bra också att inte pilla i den ens när den är urdragen, det kan finnas hög spänning kvar i kondensatorerna ett tag!
Jo, har läst det nån gång. Hur lång tid tar det tills dom blir helt urladdade, efter att man dragit ur kabeln? antar de är lite olika men..
Ja, inuti en apparat som inte är avsedd att öppnas (t.ex. svetsat hölje, vilket jag antar att den där har) kan det ligga kvar laddning länge.
Är det en apparat som kan öppnas med vanliga verktyg har jag för mig det får vara max 45 uC kvar när man lyckats öppna den, annars måste det vara extra skydd mot beröring. (Det är alltså fråga om säkerhet för servicepersonal.)
Är det en apparat som kan öppnas med vanliga verktyg har jag för mig det får vara max 45 uC kvar när man lyckats öppna den, annars måste det vara extra skydd mot beröring. (Det är alltså fråga om säkerhet för servicepersonal.)
- SeniorLemuren
Sedan beror det ju lite på hur spänningskänslig skärmen är. De flesta lite äldre adaptrar till laptops brukar ligga på 19 V, 4-5 Amp. Jag brukar spara dessa när laptopen skrotas. Just nu har jag emellertid ingen ledig. Jag använder 2 st (19V 4.5A) till min CNC-fräs för tillfället. Men sådana borde det ligga till ingen nytta i gömmorna hos många här på EF och en sådan borde väl bara kosta frakten. Värt att testa?