Det är insidan som räknas

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
opampen

Re: Det är insidan som räknas

Inlägg av opampen »

Sådan fina radioapparater! Dom var nästan som en möbel!

Fint med det "Magiska ögat" högst upp till höger på den översta radion! För att visa signalstyrkan!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är faktiskt en svensktillverkad från EIA, (saknas för närvarande en ratt på den, men går nog att fixa)
Bilder på insidan kommer strax, om ni härdar ut mina krattiga bilder tagna med actionkameran, men det var det enda jag hade som fungerar... :oops:
Samtliga är i originalskick invändigt.
Skall laga litet käk bara sedan åker skruvmejseln fram!

Vad man kan behöva göra är att kolla att kondensatorer, resistorer och liknande är ok och mäta upp dem, men är de tillräckligt ok så är de (de i metall brukar vara ibland borsyrekondensatorer om det är riktigt gamla apparater, Mica kondensatorer och liknande händer det inte så mycket med över tid, de i vax kan drabbas av kortslutning om vaxet flutit bort dock, ibland kan borsyra kristallisera inuti behållaren, men dessa är inte så vanliga på apparater efter mitten av 40 talet..), de är ganska grovt gjord design på dessa så det behöver inte alls vara lika exakt som på elektronik från 70-80 talet, huvudsaken att rören inte blir väldigt övergödda så att man bränner saker i dem, men de tål faktiskt förvånansvärt mycket i peak, inte alls som billigt kisel från 70 talet.

Apparaterna på bilden är från slutet på 1940-början på 1950 talet.

(Klickmans är något senare, generationen efter dessa)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Marta skrev:En sådan rengörs med en torr, långhårig, mjuk och yvig pensel samt dammsugare på lagom avstånd utan några extra finesser. Är där skrap i omkopplare eller potar skall de rengöras, inte dränkas i kladdspray.

Enligt märkning på kondensatorn tillverkades denna komponent troligen år 1966 vecka 32. Starta med vridtrafo, mycket, mycket sakta. Annars kan den lyfta på hatten.

Det syns på rören att de som är till AM-delen inte har haft anodström, medan övriga har tydlig metallisering på glaset.

Grattis till ett riktigt fint exemplar. Troligen tillverkad i Sverige på Philips fabrik i Norrköping.

Tack Marta.

Det verkar bli ett större projekt än det först var tänkt (demontera vridkondensatorn), kul!
Kommer att följa alla goda råd jag får här i tråden för att minimera riskerna för innehållet.
Att ens hantera rör blir nytt för mig, men jag är ju här för att lära, och ser fram emot det.

Tack alla!

Gentle, gentle.

Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Jag har en "datordammsugar"-tillsats till dammsugaren. Tror den är köpt från Biltema (för många år sen), men såg inte nåt på nätet i deras sortiment nu.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Till gamla rörradioapparater kan man använda en vanlig dammsugare om man bara tänker på detdär med att vara försiktig så att man inte råkar slå av trådar eller andr akomponentdelar man inte ser med munstycket (brukar vara ovanpå antenntunings enheten då den var gjord av luftlindade trådspolar på de äldre apparaterna, dessa hade ibland kopletterande trådar som hängde mer eller mindre fritt uppspända inuti lådan, ovanpå spolens hylsa, man måste nästan linda om hela den spolen om den går av, ibland kan den dock gå att löda men gammal kalldragen koppartråd är väldigt skör), ofta är ju de mindre apparaterna (bordsmodellerna) täckta med fett damm på insidan, tex om de stått 50 år i någons kök när man lyssnade på väderleksrapporten till morgonkaffet och stekte på fläk till lunchlådan (de var faktiskt designade för det), hjälper litetgran med pensel och dammsugare, men fett är riktigt svårt att få bort.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Här kommer litet blandade bilder, tyvärr blev en del bilder skräp, men jag postar de som blev ok...

Det sista vet jag inte riktigt vad det är, men ser ut som någon form av väldigt gammal antennförstärkare eller liknande.

Edit: (Den röda grejen i övre högra hörnet är då resten av det "magiska ögat" (Den svarta har inget magiskt öga).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Ser ut att vara en vibratoromformare på den sista med ett ljudslutsteg.
Körs på 6 eller 12V. Lite ovanlig sak. :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Japp, Den stora Aluminiumhylsan i hörnet innehåller en vibratoromformare, man ställer ingående volttal med en bygel på utsidan av kåpan.
Edit, nej, på denna var det dendär svarta kuben man skötte byglingen med...

Edit, tippar på att den ger AC ut därför att transformatorerna på rescievern skall kunna fungera (därför kan den också själv använda transformatorer efter den mekaniska vibratorn).
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Lite OT. flåt, men när man talar om att kondingar kan ta stryk när man startar en gammal apparat så undrar jag lite vad som användes i gamla militära (USA) militära radioutrustningar. Den kortvågsmottagare som jag har haft ute på försäljning här på EF för en tid sedan som är byggd på 40-talet startade jag upp direkt utan problem när jag köpt den. Den hade då säkert stått i 40 år i ett kallt och fuktigt förråd. Sist jag lyssnade på den var för 5 år sedan då hade den stått många år. Den fungerade perfekt även då. Den var då bortåt 70 år gammal.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kommer tusan inte på vad de heter just nu, men det är en typ av torrmembrankondensatorer som håller i princip för evigt, jag har ett par gamla vacummätinstrument med liknande kondensatorer, har för mig att ryssarna också använde dem i grejer för deras rymdprogram. Edit, det finns ingen vätska, vax eller annat i dem som kan bli dåligt.

De mindre brukar vara mica kondensatorer och liknande som heller inte har något egentligt bäst före datum.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Helge Fykse har ju gjort en hemsida med en heldel riktigt intressanta grejer:
http://www.laud.no/la6nca/
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Mizzarrogh skrev:Det är faktiskt en svensktillverkad från EIA, (saknas för närvarande en ratt på den, men går nog att fixa)
Bilder på insidan kommer strax, om ni härdar ut mina krattiga bilder tagna med actionkameran, men det var det enda jag hade som fungerar... :oops:
Samtliga är i originalskick invändigt.
Skall laga litet käk bara sedan åker skruvmejseln fram!

Vad man kan behöva göra är att kolla att kondensatorer, resistorer och liknande är ok och mäta upp dem, men är de tillräckligt ok så är de (de i metall brukar vara ibland borsyrekondensatorer om det är riktigt gamla apparater, Mica kondensatorer och liknande händer det inte så mycket med över tid, de i vax kan drabbas av kortslutning om vaxet flutit bort dock, ibland kan borsyra kristallisera inuti behållaren, men dessa är inte så vanliga på apparater efter mitten av 40 talet..), de är ganska grovt gjord design på dessa så det behöver inte alls vara lika exakt som på elektronik från 70-80 talet, huvudsaken att rören inte blir väldigt övergödda så att man bränner saker i dem, men de tål faktiskt förvånansvärt mycket i peak, inte alls som billigt kisel från 70 talet.

Apparaterna på bilden är från slutet på 1940-början på 1950 talet.

(Klickmans är något senare, generationen efter dessa)

Läste att du inte har tillgång till en riktig kamera, så du kan få låna en av mig.
Skickar du adressen så kommer det en du kan föreviga gammelgrejorna med.
Kan ju ändå bara ta bilder med en åt gången, och den jag kan låna ut är bra.

Vad det är får du se när den kommer. 8)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Stort tack, men jag har nog inte råd att skicka tillbaka den sedan just nu. :)
Jag vet inte vad som hänt med min gamla Nicon coolpix, men alla bilder blir suddiga i mitten hur jag än gör... :humm:

GoPron har nog för liten bildsensor att ta bra bilder när det är dåligt ljus.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Det är ingen fara, har du läst detta :?: : https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 0#p1545525
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Byte har jag gott om, vi kan ta det PM, eller en annan tråd, kanske. :)
Skriv svar