AC adapter som blir för varm?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
butthead

Re: AC adapter som blir för varm?

Inlägg av butthead »

Håller med om risken med försäkringsbolaget vid ev brand. Inte värt det ens för ett nätagg på tusen kronor om man inte kan hitta en originalkomponent. För oavsett risk med försäkringen det så blir CE märkningen ogiltig om man byter till icke originalkomponenter. Både vad gäller elsäkerhet och EMC, som är två av flera krav för CE märket. Om man nu ändå byter till annat fabrikat/modellnummer så får man inte glömma att jämföra ripple current, eftersom elektrolytkondensatorer (som jag antar att det är) har ett förhållandevis högt ESR och värmer upp kondensatorn. UL (UL recognized) märkning av kondensatorn är också att rekommendera.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

vurt skrev:det är alltså denna aluminium(gissar jag)-plåt som sitter i ovandelen av dosan:

Bild

men den har ingen funktion för kondensatorerna har ingen kontakt med flänsen (som har kontakt med pastan och i sin tur med plattan)...
Det som du säger är en kylpasta tejp är en isolering för att kondensatorn inte ska ligga an mot plåten.
När man använder kylpasta så vill man ha ett så tunnt lager som möjligt. Kylpasta är sämre värmeledare än metall. Därför är det bättre att lägga halvledarens metallhölje direkt mot metallen i kylflänsen, än att ha ett tjockt lager kylpasta emellan.

Nu blir det inte riktigt bra heller med metall mot metall. Metallytor har alltid porer. Dessa porer gör att luft hamnar mellan metallytorna. Eftersom luft är en riktigt dålig värmeledare vill man inte ha luft emellan ytorna. Ett jättetunt lager kylpasta som fyller ut porerna och hindrar luft att hamna mellan ytorna förbättrar värmeledningen. För mycket pasta försämrar värmeledningen.

Det syns tydligt när folk som inte förstår värmeledning har kladdat på för mycket kylpasta!
vurt

Inlägg av vurt »

Bra råd, tack. Skärmen drar 48.8w... har då "minimum power saving" igång i inställningarna, så det går att få ner något. Men det verkar ju rätt normalt.

jag tänker dra ur strömmen så fort jag lämnar lägenheten. Har fixat en förlängningskabel så jag enkelt kan dra ut den direkt utan att behöva rota efter den.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Hur vet du att den drar 48,8W?
vurt

Inlägg av vurt »

Jag har en digital timer som visar vad saker drar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Men nu skulle du ju mäta hur många Ampere skärmen drar, inte vad en lågpris-effektmätare visar.

Det du mätte är vad nätdelen drar, inte vad skärmen drar.
vurt

Inlägg av vurt »

Har ingen sådan utrustning så det blir det värre med.. lågpris är den inte heller, kostade runt tusenlappen ;)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, det är en troligen en billig konsumentpryl.

Personligen, det du gör är livsfarligt, eftersom du uppenbarligen har noll kunskap om detta.
Bit i sura äpplat, skaffa en ny ORGINAL nätdel, eller använd inte skärmen alls.
Senast redigerad av TomasL 12 juli 2020, 20:25:42, redigerad totalt 1 gång.
vurt

Inlägg av vurt »

Spelar roll? Det var ju ändå inte det ni var ute efter. Den är rätt spot-on på allt jag provat den med, skärmen sägs dra runt 47w enligt papprena, och jag antar de då mätt med power saving på max... 1000:- är inte billigt f.ö, köpte det bästa jag kunde hitta för ändamålet.

har inte pengar så det är uteslutet just nu...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej vi var ute efter hur mycket skärmen faktiskt drar, för att kunna utröna om det är skärmen eller nätdelen som är trasig.

1000:- är förvisso en massa pengar, men fortfarande en väldigt billigt, konsumentpryl.

Tja, du gör som du vill, det är ditt i dina näras liv du sätter på spel, och det får du naturligtvis värdera hur mycket pengar det är värt.
vurt

Inlägg av vurt »

Jag är inte intresserad av om något drar 0.1w mer eller mindre än vad den visar.. jag förstår såklart att man säkert kan lägga flera tusen på någon proffsgrej som mäter, men den funkar för det ändamål jag hade (men inte för detta).
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

TomasL skrev:Om den dör pga överhettning, så är ju något mycket fel.
Risken finns ju att den börjar brinna, och då blir kostnaderna ofantligt mycket större, om det sedan vid utredning framkommer att den har blivit modifierad (läs öppnad mm) så kommer försäkringsbolaget att vägra ersättning, om du bor i lägenhet så kommer fastighetsägaren att kräva dig personligen på ersättning för brandsanering osv (försäkringsbolaget betalar inte ett öra), och då talar vi kostnader i 6-7-siffriga belopp, samt att åklagaren kommer att åtala dig för allmänfarlig vårdslöshet, eller något liknande.

Har du kollat med SAMSUNG vad en ny adapter kostar, jag postade länkar lite tidigare.
Kontroller också så att adaptern faktiskt hör till skärmen i fråga, så den inte blivit förväxlad med något annat.
Slutligen, som andra är påpekat MÄT vad skärmen drar, skärmen kan ju faktiskt vara trasig, vilket då orsakar detta (återigen, brandrisk)
Men du överdriver väl så in i helve... Det finns skyddskretsar som sätter stopp innan
det går så långt. TS har förmodligen god uppsikt över den när han använder skärmen
sedan skall man dra ut strömmen när man inte gör det.
vurt

Inlägg av vurt »

jag kommer som sagt dra ur strömmen ifall jag drar iväg, med lösningen som jag har nu kan jag dra ut / sätta in kontakten mycket enkelt iom förlängningskabel som jag har vid monitorn.. så det är nog lugnt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, du kan ju fråga försäkringsbolagen/Räddningstjänst vad de tycker om sk säker utrustning med termiska skydd, i standby-läge.
Vill minnas att hemelektronik i stand-by läge är en av de vanligaste brandorsakerna.
vurt

Inlägg av vurt »

Om kabeln är utdragen, hur kan den då vara i stand-by? logiken tryter.
Skriv svar