jag har tänkt att bygga en liten autonom robot, med en basicstamp som processor, den ska vara cirka 6cm lång, o drivas av lärvfötter.
innan jag kan börja bygga den måste jag bara få tag på två små motorer lämpliga för drivningen. någon som vet vara jag kan köpa det? (till ett vettigt pris)
annars så kanske 2st microservon skulle vara nåt? bara att modifiera så att dom snurrar runt runt sen så får du ju inbyggd växellåda oxå. Om du driver dem med en BS så behöver du ju inga drivkretsar heller.
krille83: det var en bra ide.. men det blir lättare att programera med elmotorer...
AndLi: det var ju bra med färdiga larvband, men dem ser lite stora ut (hittade inga mått) dessutom gillar jag inte utländska afärer....
motorn med växel låda ser också lite stor ut... men jag tror att jag ska klara mig utan växellåda (om jag har små hjul på drivmotorerna blir det nerväxlat där...)
tror ni att man kan hitta drivmotorer som tar så lite ström så att man kan koppla direkt mellan två portar på basic stampen? så är dett lätt att backa o köra framåt...
nu var det ett tag sen jag lekte med en basic stamp, men har för mig att det intre var många rader kod för att få det att funka...
de går väl säkert hitta en sån motor, men iom att du ändå ska ha batterier osv så tror ja att den blir för tung för att orka utan någon drivkrets till motorn. sen tror ja inte att det går utan växellåda heller,..
man borde kunna lösa problemet med att backa på nått anat sät...
det enda sättet jag vet att kunna styra riktning och på av på en motor från en basic stamp är att ha ett enpoligt relä o ett två poligt till varje motor... det blir sex relä för två motorer... det blir tungt dyrt o klumpigt...
Lösningen heter "H-Brygga" för att driva en motor valfri riktning och, med lite PWM, med valfri hastighet. Blant MÅNGA svar från google hittade jag denna som förklarar ganska bra.
Som sagt, mini-formatet kommer göra det ganska svårt. Min musrobot är tre gånger så bred, men det projektet har ändå stannat pga att jag inte hittat tillräckligt små och starka motorer.