Avsäkring
- Klas-Kenny
Re: Avsäkring
Hur ska vi veta, när du inte berättar vad gör grejer du använder? APC Smart UPS finns i många storlekar.Som max tar den ut 60A från batteriet om jag räknat rätt?
Jag hade sett till att använda grova kablar, mekaniskt stabilt monterat, och då bara en säkring på plus-sidan.Säkring på plus, minus eller mellan batterierna eller på flera ställen?
Men det är alltså under förutsättning att installationen är gjord på ett bra sätt så att det är låg (läs obefintlig) risk att några av kablarna kortsluts mot varandra eller liknande, före säkringen.
Det är en smart ups 1500, 28% belastning. Då hänger jag på en säkring på plussidan. Kabelarean från batteriet till UPS:en är grövre än de som går vidare in i ups så väl tilltaget och fastskruvat. Batterierna är till UPS och har stängda lock på polerna när man skruvat allt klart. Tack för rådet.
-
Vill inte vara glädjedödare, men har för mig att dessa UPS inte är avsedda för kontinuerlig drift.
All info är välkommet. På vilket sätt menar du? Programvaran gjorde en batteritest och kalibrerade om sig själv till den längre beräknade batteritiden.Mindmapper skrev:Vill inte vara glädjedödare, men har för mig att dessa UPS inte är avsedda för kontinuerlig drift.
- prototypen
Men med batteridrift kan det aldrig bli kontinuerlig drift.....
Strömmen i batterier har en tendens att ta slut.
Protte
Strömmen i batterier har en tendens att ta slut.
Protte
Den där biten är väldigt viktig. Vad är det säkringen ska skydda mot?Klas-Kenny skrev: Men det är alltså under förutsättning att installationen är gjord på ett bra sätt så att det är låg (läs obefintlig) risk att några av kablarna kortsluts mot varandra eller liknande, före säkringen.
Om den ska skydda även mot kablar som lossnar och kortsluts så behöver man troligen säkring både på plus och minus (plus kan korstlutas mot minus eller mittenpunkten, minus kan kortslutas mot plus eller mittenpunkten). Och dessa ska ju då sitta så nära batteriet som möjligt.
Men oftast är det ju bättre att se till att kabeldragningen är sån att en kabel som lossnar eller får sönderskavd isolering inte kan komma emot nåt så det blir kortis.
Ska avsäkringen skydda kablarna från att brinna upp ska den vara dimensionerad utifrån kablarnas area.
Ska avsäkringen enbart skydda batterierna ska den vara dimensionerad utifrån maximal "normal" ström.
- Mathias@Åland
- Kontakt:
Jag har gjort en liknande installation med en APC SmartUPS 1500 och två st "bättre begagnade" PowerSafe 12V170F telecom-batterier. Jag satte en 100A-säkring på plus-sidan, har inte mätt vad UPS:en tar vid full last men även om man räknar på 20V batterispänning så är det 1200 W vid 60 A. Maxlasten på en "1500 VA" SmartUPS är ca 1 kW så det bör räcka, och man bör nog inte ta ut så mycket effekt någon längre tid ändå även om UPS:en har fläktkylning.
Jag drog ut batterikabeln genom kortplatsen på baksidan och satte en Anderson-kontakt där. XT90 funkar säkert också bra.
Det finns ett hack för att justera laddspänningen genom att kalibrera om spänningsmätningen men det kräver att man kopplar in sig via serieporten på baksidan som tyvärr har specialpinout så om man inte har en APC-originalkabel så får man löda ihop sin egen (eller skaffa en original förstås då). Det går också att justera batterikapaciteten den vägen.
Jag drog ut batterikabeln genom kortplatsen på baksidan och satte en Anderson-kontakt där. XT90 funkar säkert också bra.
Det finns ett hack för att justera laddspänningen genom att kalibrera om spänningsmätningen men det kräver att man kopplar in sig via serieporten på baksidan som tyvärr har specialpinout så om man inte har en APC-originalkabel så får man löda ihop sin egen (eller skaffa en original förstås då). Det går också att justera batterikapaciteten den vägen.
Hur mycket laddström kan den klämma ur sig?
Brukar sitta 5Ah-batterier i SU1500, tror inte den är byggd för att ladda 155Ah-batterier på ett bra sätt...
Risk att batterierna mår dåligt om dom blivit urladdade & laddas upp igen med för låg ström/under för lång tid.
Brukar sitta 5Ah-batterier i SU1500, tror inte den är byggd för att ladda 155Ah-batterier på ett bra sätt...
Risk att batterierna mår dåligt om dom blivit urladdade & laddas upp igen med för låg ström/under för lång tid.