Källa..
Det var en fråga jag inte riktigt kan svara på, men en lämplig dator och konverter tänkte jag.
Arrangemanget är från början tänkt att vara portabelt, dvs jag kör ut/upp till en lämplig plats.
För att där lyssna runt lite om vädret tillåter det, kanal 24 (USB tror jag) samt lite annat kul.
Om jag får rätt antenn.
Det var ett bra tag sen jag var aktiv med sånt här, men lyssna är alltid lite av nostalgi för mig.
Eftersom TX inte är intressant blir kraven inte lika stora, det bör gå att lösa med det jag har nu.
Den långa antennen (sprötet) bör kunna ta in 24 skapligt bra, men sen kommer allt det andra.
Det är där det blir svårare.
Men med ordentligt jordad antenn kan det mesta fungera utan antenntuner, kanske tänker fel.
DX är kul, men jag jagar inget. Det blir som det blir helt enkelt. Lite samma syfte här hemma.
Den största utmaningen kommer hemma, med allt som stör överallt, därför portabelt för mig.
Men det kan funka.
Det var därför jag köpte ytterligare en mottagare (SRDplay), har mycket bättre filter inbyggt.
Kräver dessutom en hel del datorkraft, och all den kraften har jag inte i någon bärbar dator.
Så det blir två olika projekt kan man säga, detta är ju nytt för mig så mycket är oklart idag.
Tiden får visa vägen.
Allt handlar om ny teknik och rätt utrustning, samt ett stort mått av tålamod för att lyckas.
Radio Luxenburg-tiden var kul, men lyssnarintresset har funnits i mig under alla år som gått.
Snacka är inte riktigt mig grej längre, varken via repeater eller lokalt. Samma med digitalt..
Tråkigt.
Hade en Icom 5100 och en bärbar som köptes samtidigt, det där tröttnade jag snabbt på.
Men SSB har alltid triggat Radioten i mig, liksom allt man kan höra på AM och mellanvåg.
Allra helst skulle jag vilja ratta en riktig radio, men den tekniken har blivit akterseglad nu.
Nu när allt går över Internet.
Lite samma sak med Donglen, egentligen vill jag inte lyssna via den, men det blev billigt.
Faktiskt mycket billigare än om jag köpt en ny modern Icom eller annan bättre hårdvara.
G-90 var nära, men jag skrotade dom tankarna eftersom jag idag inte har lust att prata.
Tråkigt.
Sen vill jag inte sitta låst med dyrköpt sändarutrustning om jag skulle tröttna på det sen.
Dom mottagare jag investerat i räcker långt, och med en skärm kan jag även ha display.
Vi får ser var det slutar, jag hoppas iaf kunna göra (löda) en hel vettigt del på egen hand.
Återkommer när jag vet lite mer, nu ska jag öppna paketet från ElektroKit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.