Jag undrar vad som händer när spänningen över säg en 7805 blir för låg (ska väl vara >2V, tror jag)?
Jag gissar att regulatorn ej längre är lågimpediv utåt (låg Thevenins resistans, Rth) utan blir hög i Rth varvid utspänningen sjunker med ökande last.
Men normalt har man pulserande FW (Full Wave=helvågslikriktad våg) med glättningslytar, på ingången så man kan kanske se det som "refresh" av lytarna varje 10ms.
Detta gäller särskilt på ingången av regulatorn men jag undrar om man inte även kan nyttja det på utgången?
För säg man inte "har råd" med tillräckligt feta lytar på ingången och får ett pp-rippel som stundtals ligger under den spänning man vill ha ut för att 10ms senare ligga över den spänning man vill ha ut (säg med 2V, peak-to-peak 4V alltså).
Då kan inte regulatorn reglera ordentligt, eller hur?
Men om man har en situation där utspänningen inte behöver ha uV i rippel så kan man sätta en lagom fet konding även på utgången så att när regulatorn faller ur reglering så hjälper lyten på utgången till.
Jag sitter alltså i en sån här situation det är därför jag undrar, men min idé är tom att den OP jag vill mata på detta viset ju har en PSRR motsvarande nära CMRR dvs runt 100dB så om matningen till OP ripplar "lite" så tycker jag mig tro att det inte spelar ett dugg med roll

Eller, tänker jag fel?
MVH/Roger