Fråga om MOSFET (löst)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Japp, det stämmer. Har vart ute och mätt och gjort ett stort framsteg. :whoho:

Först bytte jag hela strömspegeln. Då blev det helt plötsligt 0V över båda 100ohmarna. Späninngen över 27R var detsamma som förut, vilket tydde på att nu hlet plötsligt försvann all ström från diffen till vasen.

Spänningen över 33 Ohmaren var nånting på 90mV -> Ic=2.7mA = :eek2:
Spänningen över 56R uppe vid strömkällan var runt 300mV, troligen för att den inte kunde sänka all ström, men i ren desperation bytte jag BC556 vid strömkällan och hela diffsteget. Gjorde ingen skillnad.

Sen mätte jag diodtest på Vasen från Bas-Collektor. 0.6V Där verkade helt ok. Men Bas-emitter visade det 0.2V. Skumt.. plockade bort den strömbegränsande Bc546:an vid vasen och helt plötsligt funkade allt.
Diodtest på bortlödd Bc546 visade 0.2V C-E vilket troligen orsakade alltihop.
Men hur den kunde gå sönder är för mig ett mysterium... Funderar på om den kunde ha blivit felbiaserad eller nått liknande vid nån knepig urladdning eller nått liknande.

Har inte hunnit långtidstesta för jag applicerade precis en skyddslack på slutsteget (köpte den samtidigt som mosfetarna från elfa) precis innan jag gick in men den verkade fungera helt perfekt efter jag bytte 546:an. Spänningar över 100R och 27R har helt matchade. Skönt... :)

Nu kvarstår ju dock frågan om Dc-skyddet. Vet inte riktigt hur jag ska göra här. Det går ju helt klart att förbättra genom att hålla kvar det efter det en gång har löst ut, åtminståne en stund. En enkel lösning jag kom att tänka på nu är ju att sätta en elytkonding parallellt med Lysdioden (innan förkopplingsmotståndet) så spänningen till transistorn hålls kvar en liten stund. Eller som sagt sätta in en triac, fast jag är inte så där jättehaj på hur triacar funkar.. Den är stängd tills spänning läggs på gaten, sen hålls den öppen tills tills strömmen genom har sjunkit under ett visst värde sen stänger den?
Isåfall, är det spänning som skall läggas mellan gate och en av anoderna för att öppna? Spelar det nån roll vilken av anoderna man använder, går den att "vända fel" ?

Tack än en gång för hjälpen!
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Nice att det funkar. Så både spegeln och strömskyddet var paj, då var man inte helt ute och cyklade då, whee :).

Varför det pajjade kan man ju fundera över, enda jag kan komma på såhär på rak hand är att det högfrekventa oscillerandet ledde till att tillräckligt hög ström gick genom cdom och ner i överströmsskyddet. Det förklarar inte varför strömspegeln kastade in handuken dock... jäkligt konstigt är det ändå... har ingen bra teori.
Elfas faktasidor skrev: Tyristorn är en fyrskiktskomponent (PNPN). Symbolen är den samma som för en diod men med en extra anslutning, Gate, eller Styre. Tyristorn kan betraktas som två transistorer anslutna mot varandra. Tyristorn kommer att leda (tända) först när vi ansluter styret till plusspänning och tillför en styrström Igt. Tyristorn kommer att vara tänd oberoende av om styrströmmen bryts eller om en spänning med negativ polaritet ansluts till styret. Den kan återställas till sitt blockeringsläge genom att:
Anodströmmen minskas så att den understiger hållströmmen Ih
(anges i datablad).
Anodströmmen bryts.
Som jag tolkar det är en tyristor alltså ungefär som en npn transistor som inte går att stänga av genom att bryta basströmmen. I övrigt fungerar de likadant. Tyristorer verkar inte finnas i PNP utförande vilket är lite dumt i ditt fall. Hade varit enklast att bara byta ut BC556an längst upp till vänster, men det går ju inte då PNP tyristorer inte verkar finnas.

Man kanske kan bygga en PNP tyristor såhär, jag lekte lite i PSpice och det verkar ju fungera där iaf. Jag har aldrig kopplat upp detta, men det kan vara värt att testa. Du behöver bara lägga in en bc546 till på kretskortet Q1 är den transistor som sitter högst upp till höger på din ritning och 2.2k motståndet är 3.9k+lysdiod på din ritning. Det är bara Q2 som du behöver göra plats för på nåt sätt. Går säkert att löda dit utan att etsa nytt kort om du vill testa. Det borde gå att montera en återställnings knapp mellan bas-emitter på den transistor som redan sitter där, det kommer att bryta strömmen i "tyristorn" och återställa kretsen.

Bild

Edit: om du vill skapa lite DC offset så kan du kortsluta 220uF kondingen och sätta en 100k trimpot istället för 10k motståndet på ingången. Då kan du trimma in vilken offset du vill :). Pröva först att bara kortsluta 220uF, det kan nog ge tillräckligt med offset.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Åhå intressant lösning måste jag säga :tumupp:

Om jag tänker rätt så öppnar först 556 när 100k motståndet "jordas" när DC kommer på ingång om man tittar på orginalschemat. När 556 öppnar, öppnar även 546 (kanske skulle ha ett 1k på 546:ans bas?). När DC försvinner på ingången och det inte längre finns någon "jord" till 100k motståndet är 546:an fortfarande öppen tack vare kopplingen så 556:an hålls kvar öppen. :)
Enda grejen jag ser är att dom ligger väldigt tajt mot varann, risk för självsvängning? Iof så verkar dom ju ungefär som en strömkälla så det borde funka. Sen borde man kanske istället för 2k motståndet köra kanske 47k där och istället ta ut spänningen på 556:ans kollektor som jag gör nu, för 100k moståndet begränsar ju strömmen till LED:en och eftervarande transistorer.
Helt klart värt att testa!

En fundering om att skapa offset bara. Kanske blir lite jobbigt att lyfta på 10k motståndet, för jag antar att du menar att jag ska öka Au, så man borde väl istället kunna sätta en trimpot på 500R från högra diffen till jord istället?

Måste kila nu, kommer senare :)
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

1k på 546bas fyller ingen direkt funktion. I slutändan begränsas strömmen av 2k2 motståndet och "dubbeltrissan" har endast Vf+Vsat över sig. Stämmer bra att 556an öppnar 546an som sen i sin tur håller 556an öppen.

Det är alltid risk för självsvängning, men det verkar som att två komponenter i en tight loop går bra. Ta t.ex. darlington vas med feedback i form av Cdom eller din vas strömkälla. Tre transistorer eller mer i en tight loop kan bli bekymmer däremot. En annan faktor är att när transistorerna arbetar helt bottnade tenderar de att vara mycket stabilare. Är en trissa bottnad så påverkar basströmmen inte collectorströmmen/spänningen nämnvärt och på så sätt bryts feedbackloopen. NPN transistorn kommer ju att vara helt bottnad, största delen av strömmen går genom basen och inte från collectorn, så det är nog lungt i det här fallet.

Nu ser jag att man faktiskt har man skapat en PNPN övergång här, precis som i en tyristor. Om man tar "styret" på NPN trissans bas får man en vanlig tyristor och tar man den från PNP trissans bas får man en "PNP tyristor" som jag eftersökte från början :)

Kod: Markera allt

|
P
N-N----
P-P
  N
  |

Edit: Angående återställningsswitchen. Läggs den över bas-emitter på bc546 istället så är begränsningen kvar om felet kvarstår när du återställer, fast du håller in knappen. Om du kortsluter switchen får du ju den gamla kopplingen i princip.

Å andra sidan kan det ju vara en feature att åsidosätta DC skyddet (vilket blir effekten av switch över bas-emitter på bc556) så länge man håller inne knappen, på så sätt kan du mäta i förstärkaren när den gått sönder så länge du håller in knappen (lämpligen med urkopplad högtalare).
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Offseten kommer att bli skillnaden mellan den spänning som basströmmarna inducerar på bägge sidor multiplicerat med totala gainet för steget.

Basströmmen kommer att vara c:a 1.5mA / 300 = 5uA.
Offseten borde bli 5uA*(Resistanskillnaden)*22.
Om resistanskillnaden är 10k, vilket kan uppnås genom att jorda 220u (skillnaden blir 10k-470) får du en offset på c:a 1.1V som mest. Frågan om det räcker för att utlösa skyddet. Misstänker att du måste offseta den lite till genom t.ex. större motstånd på ingången.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hmm okej. Jag blandade ihop 10k på ingången med 10k motståndet på NFB loopen det var därför jag blev lite fundersam :) Men nu är jag med.
Bra jobbat med tyristor lösningen :)
Tyvärr får jag inte kopplingen att fungera i Multisim 7. Bc546an självtriggar av nån anledning. Detta borde ju inte hända i verkligheten hmm.. Sen är ju problemet att strömmen till lysdioden begränsas rätt ordentligt av 100k motståndet uppe vid 556:an.

Jag provade att lägga en 47uF parallellt över lysdioden (innnan motståndet). Detta begränsade "självsvänngeffekten" så det inte låter som en kpist när det kom DC på utgången utan det bloppade till sanare varannan sekund. Man kan ev. sätta ett motstånd i serie för att inte dra sönder 556:an pga strömspikar. Nackdelen är ju att detta påverkar slewraten på hela processen.
Så jag vet inte. :)
Steget skall ju normalt sett inte skicka ut DC så när det väl gör det ju huvudsaken att det inte skall förstöra högtalaren. Men det vore ju inte fel om utlösningen (hmm) hölls kvar..
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Det ska väl inte vara nån lysdiod under 100k motståndet, där skall sitta ett 10k motstånd tillsammans med två transistorer och 4 dioder m.m.

Lysdioden skall sitta under 2k2 motståndet (vilket är ett 3.9k motstånd på din ritning) och sen går resten av kretsen ut därifrån. Det är bara en enda modifikation du skall göra, kapa ledningen under 556an och sätta in en extra 546a där. Var det begripligt på nåt sätt?:)

Problemet med din simulering är nog att det finns två stabila DC lösningar. Antingen leder transistorerna, eller så är de avstängda. Du kan pröva sätta en pytteliten kondensator, 0.1p eller så, paralellt med 556ans bas och ge kondensatorn ett initial condition = 0V. Då kommer det värdet att användas för att beräkna arbetspunkten först. Alternativt kan du sätta en switch på samma ställe som öppnas efter nån millisekund (denna switch vill du antagligen ha där i verkligheten också som återställningsknapp)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Det ska väl inte vara nån lysdiod under 100k motståndet, där skall sitta ett 10k motstånd tillsammans med två transistorer och 4 dioder m.m.
Jag vet, men kommer inte största delen av strömmen gå genom C-E i Bc546:an?

I vilket fall så kör jag med orginalritningen nu med en kônding (västagöts dialekt. 47uF för övrigt) parallellt med 3.9k moståndet och jord. Detta löste iaf problemet med den s.k självsvängningen och det funkar ganska tillfredsställande.

Jag tror att detta skyddet kommer troligtvis aldrig lösa ut om inte nån yttre faktor skulle inverka och då blir man ju iallafall uppmärksam på att ljudet kopplar bort men några sekunders intervall med lite bloppande istället för att känna röken från högtalaren :)
Jag har redan skruvat ihop förstärkaren nu så jag har inte så stor lust att börja modda igen, hoppas du förstår, men jag också tvungen att göra plats i labbrummet för det annalkande högtalarlådebygget (fick precis bitarna från snickarn) :)
Problemet med din simulering är nog att..
Hmm ska testa igen. Ifall det funkar kanske jag fixar detta till helgen eller nått ;).

En sjuk grej jag upptäckte när jag körde steget rätt hårt (tog ut 5A+ i ett 2R effektmotstånd för att se om fetarna blev varma) hörde man musiken från trafon :shock:

Aja =), bilder:
Det är blixten som gör att det ser ut som att lysdioden lyser.
Bild

Bild
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

>Jag vet, men kommer inte största delen av strömmen gå genom C-E i Bc546:an?

Ja, och sen vidare genom lysdioden och 3k9 som är kopplade i serie. Tänk sen på att 546an är bottnad, Ic = B*Ib gäller alltså inte alls.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Vad är det för högtalare som skall byggas btw?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"En sjuk grej jag upptäckte när jag körde steget rätt hårt (tog ut 5A+ i ett 2R effektmotstånd för att se om fetarna blev varma) hörde man musiken från trafon"

:lol:
Roligt fenomen. En annan klassiker är ju när man hör rysk radio från gitarrförstärkare med mycket gain. "электрическая гитара усилитель становиться радиоаппарат" (Elgitarrförstärkaren blev radioapparat.) Med risk för fel grammatik. :)
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Du behöver ingen högtalare ju, bara att ställa fram trafon =)
Jag har kopplat upp den där låtsas tyristorn och den ville inte funka :(. I verkligheten ledde den hela tiden.

Edit: Om man kopplar ett 100 ohms motstånd parallellt med 546 bas-emitter så funkar det. Det ställer hållströmmen, dvs minsta ström som måste ner i lysdioden för att hålla kopplingen öppen. 0.7/R verkar bli hållströmmen man ställer in på det sättet. Kopplingen är väldigt känslig för brus på startpinnen pga att brusströmmen på basen multipliceras med beta innan den passerar hållströmsmotståndet. Den startar av att man petar på den. Går nog att lösa, men om du ändå nöjer dig med den koppling du har nu så labbar jag inte vidare. Kopplade bara upp det här för att jag var nyfiken på om det funkade :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Du behöver ingen högtalare ju, bara att ställa fram trafon =)
Hehe precis :) Rätt taskig verkningsgrad dock :lol:
Tänk sen på att 546an är bottnad, Ic = B*Ib gäller alltså inte alls.
Hmm detta kände jag faktiskt inte till måste jag erkänna :oops:. Men om det är så förstår jag att det hade funkat. Tråkigt att det strulade lite grann med kopplingen men det var roligt att du ville koppla upp det ändå : ). Då har vi lärt oss det ialafall. Men som sagt så är jag rätt nöjd med befintlig koppling ändå så..
Lägger ut uppdaterat schema ifall nån vill bygga :)

En annan klassiker är ju när man hör rysk radio
Absolut :lol: och precis detta hände när jag testade ingångssteget till förstärkaren första gången med gitarrsladd i. Steget är ju balanserat så skillnaden mellan signalledaren och skärm förstärktes = gitarrsladden blev en enorm antenn :). Detta problem är ju dock löst men det var lite kul.

pagge: Ang. högtalarbygget se http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=12774
Kommer ev. lägga upp en ny projekttråd när jag kommit en bit på väg.

Hade bra
Fritzell
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Ah, missat den tråden tror jag. Man borde kunna lägga en tråd i "dina inlägg" utan att behöva posta ett inlägg, bara så den blir lätt att följa.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hmm du menar att lägga en länk till tråden i signaturen? Det är ingen dum idé..
Skriv svar