Först bytte jag hela strömspegeln. Då blev det helt plötsligt 0V över båda 100ohmarna. Späninngen över 27R var detsamma som förut, vilket tydde på att nu hlet plötsligt försvann all ström från diffen till vasen.
Spänningen över 33 Ohmaren var nånting på 90mV -> Ic=2.7mA =

Spänningen över 56R uppe vid strömkällan var runt 300mV, troligen för att den inte kunde sänka all ström, men i ren desperation bytte jag BC556 vid strömkällan och hela diffsteget. Gjorde ingen skillnad.
Sen mätte jag diodtest på Vasen från Bas-Collektor. 0.6V Där verkade helt ok. Men Bas-emitter visade det 0.2V. Skumt.. plockade bort den strömbegränsande Bc546:an vid vasen och helt plötsligt funkade allt.
Diodtest på bortlödd Bc546 visade 0.2V C-E vilket troligen orsakade alltihop.
Men hur den kunde gå sönder är för mig ett mysterium... Funderar på om den kunde ha blivit felbiaserad eller nått liknande vid nån knepig urladdning eller nått liknande.
Har inte hunnit långtidstesta för jag applicerade precis en skyddslack på slutsteget (köpte den samtidigt som mosfetarna från elfa) precis innan jag gick in men den verkade fungera helt perfekt efter jag bytte 546:an. Spänningar över 100R och 27R har helt matchade. Skönt...

Nu kvarstår ju dock frågan om Dc-skyddet. Vet inte riktigt hur jag ska göra här. Det går ju helt klart att förbättra genom att hålla kvar det efter det en gång har löst ut, åtminståne en stund. En enkel lösning jag kom att tänka på nu är ju att sätta en elytkonding parallellt med Lysdioden (innan förkopplingsmotståndet) så spänningen till transistorn hålls kvar en liten stund. Eller som sagt sätta in en triac, fast jag är inte så där jättehaj på hur triacar funkar.. Den är stängd tills spänning läggs på gaten, sen hålls den öppen tills tills strömmen genom har sjunkit under ett visst värde sen stänger den?
Isåfall, är det spänning som skall läggas mellan gate och en av anoderna för att öppna? Spelar det nån roll vilken av anoderna man använder, går den att "vända fel" ?
Tack än en gång för hjälpen!