Installera 12 volts uttag på MC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lärlingen

Installera 12 volts uttag på MC

Inlägg av Lärlingen »

Jag vill installera en 12 volts uttag på min MC och undrar vilka komponenter jag behöver för att utföra jobbet. Jag kan det mesta och kommer inte krångla till det så mycket men problemet är bara säkringen. Hur vet jag hur stor säkring jag behöver?

Det jag har tänkt att göra är att köpa ett set med kablage och USB laddare och koppla in den på batteriets plus respektive minus pool. Men jag vet inte hur stor säkringen ska vara för att klara av en kortslutning.

Någon som vet och gjort det förut?

Min andra fråga är att jag vill helst koppla in uttaget och ha den igång endast när hojen är igång. Behöver jag något relä eller dylikt för det?

All hjälp uppskattas
Användarvisningsbild
CPMS

Re: Installera 12 volts uttag på MC

Inlägg av CPMS »

Kollat så det inte redan är förberett? Det är det på min KTM -07, både styrt med nyckel och spänning hela tiden.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, det är mycket vanligt att det redan är förberett, ibland sitter det till och med en säkring i positionen, benämns ofta AUX.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Kolla tex. Biltema art. 82-882.

Färdig USB-laddare komplett med säkring och allt.
Fossingarna

Inlägg av Fossingarna »

Lärlingen skrev:
Det jag har tänkt att göra är att köpa ett set med kablage och USB laddare och koppla in den på batteriets plus respektive minus pool. Men jag vet inte hur stor säkringen ska vara för att klara av en kortslutning.
Säkringen ska gå sönder vid en kortslutning, och storleken på säkringen avgörs av kabelns dimension!

Vill du ta ut hög effekt, så får man ta grövre kabel, och större säkring.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Man kan också resonera så att om det enda du vill driva är ett 5V USB-uttag så kanske det med PD och laddning av modern telefon i värsta fall drar säg 45W (15V 3A efter förhandling). Är det mer normalt så har du kanske max 5V 3A = 15W.
I första fallet blir detlite drygt 3A på 12V, i andra fallet lite mer än 1A på 12V.

Så din säkring kan nog sättas till någonstans 3A eller 5A. Om den går när du startar USB-laddaren så var den lite för klen, eller för snabb.
Skriv svar