Läst det mesta ni skrivit här under ett par års tid och nu tänkte jag själv sätta igång att skriva lite.

Nog skitsnack. Jag håller som rubriken antyder på att bygga en ledmatrisdisplay. Sitter för tillfället i planeringsstadiet och har nu kommit såpass lång att jag fått ihop ett par kopplingsscheman.
Det hela är uppbyggt modulvis så att det skall vara enkelt att ersätta delar som går sönder/ bygga om/ återanvända o.s.v. Jag kommer bygga en styrenhet och tanken är att jag ska bygga 15 st styrkort för vardera ledmatris som sedan seriekopplas till en enda stor display.
Ne, det börjar bli dags för lite bilder!
Styrkort:

Här har vi då "hjärnan". I mitten ser vi en PIC16F76 - vald pågrund av I/O uppsättning, RAM storlek, kompabilitet med min programmerare (K150 från kitsrus.com), USART och lite annat som jag tyckte lämpade sig. Denna har då lite kringutrustning, en MAX232 för RS232 styrning via PC. En UDN2981A med resistanser för styrning av raderna i matrisen. Det finns även kontakt för ICSP-programmering och nödvändiga kringkomponenter.
Lite värden:
Alla kondningar är på 1uF, (utom de på kristallen som ligger på 22pF).
Alla resistanser ligger på 10kOhm, (utom de för diodradstyrningen).
Matriskort:

Så, matriskorten är uppbyggda så enkelt som möjligt, matrisen från futurlec (LEDM88G), ett skiftregister för att tända en kolumn i taget, en drivkrets a la UPN2803A för att kunna kräma ut lite ström till LED:arna. (Notera att LEDM88G är liksom PIC16F76 ritade av mig och är enbart till för att ni ska se hur jag ämnar koppla - inget estetiskt här inte

Nog tjafsat! Dags för er att ge mig lite kritik!

Saker jag främst har lite funderingar över är:
*Resistanser vid ICSP, är dessa lämpligt placerade/tilltagna? Kommer både ICSP:n och min krets att fungera? (10kOhm)
*Kondningarna, någon som har lust att ge lite smaskiga artikelnummer från ELFA? Ska det vara Keramiska? Samt är ett 1uF lagom för att stabilisera inspänning till PICen?
Och så mycket annat ni kan ha synpunkter på såklart... SHOT!