Nätagget beter sig konstigt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Nätagget beter sig konstigt.

Inlägg av DeVille »

Hej!

Kom hem efter helgen och skulle slå på datorn. (Inte fysiskt våld :-) )
Men fläktarna/Hårddiskarna hinner bara starta innan de stängs av igen.

Provat med ett annat nätagg så startar datorn riktigt.

Någon som har nån aning om varför det beter sig såhär? Alla uppslag är välkommna..

/DeVille
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hej! Det var länge sedan. :)

Det låter som att nätagget inte orkar med och därför stängs av. Det kan bli så av för mycket belastning eller av t.ex åska.

Jag har förresten börjat komma igång med PcLab-korten "på riktigt" nu, (tidigare var det mest små tester.) Det fungerar väldigt bra! Skulle inte klara mig många sekunder utan kortet. :)
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Bra att labb korten fungerar som de ska.. Va ganska lång väg dit förstår jag av den andra tråden.

Datorn har fungerat fint i ca 1.5 år med samma belastning, inget som är ändrat heller.

Jag tror dock att det har varit strömavbrott av något slag. Ska se om jag har garanti kvar innan jag öppnar. Vad kan ha gått sönder tro? En konding eller en transistor skull jag gissa..?!?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Bra att labb korten fungerar som de ska.. Va ganska lång väg dit förstår jag av den andra tråden."

Det kan man lugnt säga. :D Grym gjorde ett bra jobb på analog-korten. Sedan har det tagit lite tid innan man fått tid(..!) att bygga. Men nu är det och mitt digitala-nätagg-projekt de som jag lägger mest tid på vid labb-bordet.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av att fixa trasiga switchade nätagg, så jag lämnar raskt över till någon annan. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Blir det samma utan någon belastning kopplat till agget?
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Nätagget startar utan något inkopplat.

Tog isär det och kollade insidan.. det enda som man kan tycka ser dåligt ut är 2st kondingar med något brunt grejs uppe på.

Ska se om jag kan få fram någon bild senare under dagen.

Det är väl knappast lönt att laga det :-(
Finns det några bra att ha grejor som jag bör plocka innnan det åker i soptunnan (Oroa er inte sopspioner.. ska sortera ordentligt)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Visst lönar det sig att laga och det är också det klart bästa sättet att minimera produktionen av elektroniksopor.

Är det bruna något som kommer inifrån kondingarna p.g.a. deras säkerhetsventil av metallflikar på ovansidan öppnat sig är det bara till att byta. Passa på att byta alla och Du måste använda kondingar som tåler stor ström och har lågt ESR. Välj helst också sådana som tåler höga temperaturer så håller det längre.

Det har funnits seriefel på kondingar från en del tillverkare, dessa är i princip fel som bara väntar på att inträffa. Leta på nätet så hittar Du nog info om vad det är för tillverkare som varit utsatta och vid vilka produktionsdatum problemet funnits.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det beror nog lite på vad man menar med "löna sig" :-)

Att byta alla kondingar i agget till nya av bra kvalitet (som man köper
styckvis från ELFA) kan nog (räknat i kronor) kosta mer än att fixa ett
nytt agg från närmaste datorbutik.

Men det är klart, om man lägger till nöjet att fixa det själv och möjligheten
att minska elektronikskrotberget något, så kan ju kalkylen se lite annorlunda ut... :-)
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Aha.. varför läcker de ut på detta sättet? Beror det på överbelastning eller en strömspik som kan komma vid strömavbrott?

Det borde väl räcka att byta de två som har läckt eller har detta felet dragit med fler komponenter tro? Kanske är svårt att säga utan vidare mätningar?

Nätagget är ett Q-Tec, item no. 13263
350W

Här kommer bilder som utlovat.

De två kondingarna i övre vänstra hörnet.
BildStörre bild

Närbild på hemsketerna.
BildStörre bild
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Byt o kolla - ja köpte en batteriladdare på Biltema...

Funka bra nån vecka - sen va de svart - skruva upp o bytte alla kondingar mot kvalitets komp. speciellt dom som va ballongformade.

Alla :shock:

Alla komponenter råkar ut för pirattillverkning - men oftast köper bara dom skabbiga tillverkarna upp dom ...biltema lev.... men det kan även hända mer kända tillverkare att får får en taskig batch me komponenter.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

De där kondingarna ser lite svullna ut på toppen (utöver det bruna klägget), så ett byte är att rekommendera.

Strömavbrott kan skjuta prylar när strömmen kommer tillbaka. Hade en video som dog på detta sätt. Där var det också en konding i nätagget som hade gett upp - bara att byta och videon fungerade fint.
Skriv svar