Bygga en bärbar laddstation till en plugin-hybrid-bil
Bygga en bärbar laddstation till en plugin-hybrid-bil
Hej,
Jag har köpt en plugin-hybrid-bil som går ca 5 mil på el. Vid släktens fritidsstuga så finns det ingen el nära där man parkerar. Jag fick en tanke att jag kunde bygga en bärbar laddstation dock som jag laddar upp där det finns el och sedan tar med mig på en skottkärra eller liknande till parkeringen. Jag har ingen utbildning inom el så jag tänkte kolla här om min plan är realistisk innan jag börjar :)
Så här tänkte jag:
- En Växelriktare från 24V till 230V (som jag kopplar till två stycken seriekopplade 12V batterier.
=> https://www.conrad.se/p/vaexelriktare-e ... s&vat=true
- Två seriekopplade 12V batterier á 100Ah
=> https://batterionline.se/varta-h3-12v-1 ... 5QQAvD_BwE
- Till bilen ingår en laddsladd för ett vanligt eluttag.
Jag har en Kia Niro plugin-hybrid. Kapacitet står 24.7Ah så jag tänker att ovan räcker mer än väl? Men jag kanske är helt ute o cyklar. Här är specifikationen på bilen: https://www.kia.com/content/dam/kwcms/k ... cation.pdf (Petrol PHEV)
Helst vill jag kunna ladda fullt från tomt laddhybrid-batteri. Om ovan inte räcker tänker jag att jag skulle kunna seriekoppla flera batterier. Om jag måste ha tokmånga batterier för det så kanske jag ger upp på planen.. Dom väger 22kg så tänker att 3 stycken är nog max..
Blir vanliga batterier för tungt så kanske litiumbatterier är ett alternativ? Där kanske kostnaden blir ett problem istället :) Alla förslag är dock välkomna :)
Jag har köpt en plugin-hybrid-bil som går ca 5 mil på el. Vid släktens fritidsstuga så finns det ingen el nära där man parkerar. Jag fick en tanke att jag kunde bygga en bärbar laddstation dock som jag laddar upp där det finns el och sedan tar med mig på en skottkärra eller liknande till parkeringen. Jag har ingen utbildning inom el så jag tänkte kolla här om min plan är realistisk innan jag börjar :)
Så här tänkte jag:
- En Växelriktare från 24V till 230V (som jag kopplar till två stycken seriekopplade 12V batterier.
=> https://www.conrad.se/p/vaexelriktare-e ... s&vat=true
- Två seriekopplade 12V batterier á 100Ah
=> https://batterionline.se/varta-h3-12v-1 ... 5QQAvD_BwE
- Till bilen ingår en laddsladd för ett vanligt eluttag.
Jag har en Kia Niro plugin-hybrid. Kapacitet står 24.7Ah så jag tänker att ovan räcker mer än väl? Men jag kanske är helt ute o cyklar. Här är specifikationen på bilen: https://www.kia.com/content/dam/kwcms/k ... cation.pdf (Petrol PHEV)
Helst vill jag kunna ladda fullt från tomt laddhybrid-batteri. Om ovan inte räcker tänker jag att jag skulle kunna seriekoppla flera batterier. Om jag måste ha tokmånga batterier för det så kanske jag ger upp på planen.. Dom väger 22kg så tänker att 3 stycken är nog max..
Blir vanliga batterier för tungt så kanske litiumbatterier är ett alternativ? Där kanske kostnaden blir ett problem istället :) Alla förslag är dock välkomna :)
Re: Bygga en bärbar laddstation till en plugin-hybrid-bil
Kia:n har batteri på 24.7 Ah med 360 V vilket blir 8.89 kWh.
Ett 24-volts-batteri på 100 Ah blir 2.4 kWh, och är det vanligt blybatteri så kanske hälften är rimligt, alltså 1.2 kWh.
Med omvandlingseffektivitet på kanske 80-90% så får du ut ca 1 kWh.
Det är ju alltid något och tar dig och bilen kanske 5 km eller liknande.
Ett 24-volts-batteri på 100 Ah blir 2.4 kWh, och är det vanligt blybatteri så kanske hälften är rimligt, alltså 1.2 kWh.
Med omvandlingseffektivitet på kanske 80-90% så får du ut ca 1 kWh.
Det är ju alltid något och tar dig och bilen kanske 5 km eller liknande.
- Berrabongo
- Inlägg: 624
- Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
- Ort: Solna
Re: Bygga en bärbar laddstation till en plugin-hybrid-bil
Varför inte montera Solpaneler på Sommarstugan så får du ju både el i kåken
och kan ladda bilen. Verkar knöligt att transportera tunga batterier fram och åter.
och kan ladda bilen. Verkar knöligt att transportera tunga batterier fram och åter.

Re: Bygga en bärbar laddstation till en plugin-hybrid-bil
säger bara , kabel, kabel och åter kabel
hur lång skulle en sådan behöva vara där??
hur lång skulle en sådan behöva vara där??
Re: Bygga en bärbar laddstation till en plugin-hybrid-bil
Det är elverk som gäller.
Är det en hybrid kan du väl köra med dieselmotorn?
Är det en hybrid kan du väl köra med dieselmotorn?
Re: Bygga en bärbar laddstation till en plugin-hybrid-bil
Gör först av allt en rimlighetskalkyl.
På en uppladdning kan du alltså spara in bränsle för 50km.
Kia Niro förbrukar ungefär 0,5 liter bensin per mil. Det blir alltså 2,5 liter.
Kör du till stugan 10 ggr per år har du sparat 25 liter bensin värde 400kr.
Om dina växelriktare och batterier kostar 4000kr tar det 10 år att få tillbaka pengarna.
Då har du fått köpa nya batterier minst två gånger.
På en uppladdning kan du alltså spara in bränsle för 50km.
Kia Niro förbrukar ungefär 0,5 liter bensin per mil. Det blir alltså 2,5 liter.
Kör du till stugan 10 ggr per år har du sparat 25 liter bensin värde 400kr.
Om dina växelriktare och batterier kostar 4000kr tar det 10 år att få tillbaka pengarna.
Då har du fått köpa nya batterier minst två gånger.
Re: Bygga en bärbar laddstation till en plugin-hybrid-bil
Hehe nu har jag räknat en del baserat på formeln jag fick 
Lastbilsbatteri (ca 3st => 65kg x3 => 195kg) = 10 077 SEK
(12*225)/1000=2.7kWh x3 = 8.1kWh => 50% effektivt(?) => ~ 4.05kWh (46% laddning)
https://batterionline.se/varta-n9-12v-2 ... gKUufD_BwE
Litiumbatteri (ca 2st => 35kg x2 = 70kg) = 70 138 SEK
(12*300)/1000=3.6kWh x2 = 7.2kWh => 90% effektivt(?) => 7.2*0.9=6,48kWh (73% laddning)
https://batterionline.se/skanbatt-heat- ... gKvr_D_BwE
1 Litium + 1 lastbil (100 kg) = 38 428 SEK
(12*225)/1000=2.7kWh => 50% effektivt => 1,35kWh
(12*300)/1000=3.6kWh => 90% effektivt => 3,24kWh
totalt = 4,59kWh (52% laddning)
Inget alternativ känns särskilt rimligt
Jag såg att bygga en laddstolpe kostar runt 20 000 SEK och man kan få bidrag för 10 000 av staten för det. Alltså 10 000 SEK
Dock ska det vara maximalt 10m till elkällan. Vet inte exakt vad vi har men är nog runt 30-50 meter genom tjock skog, får undersöka vad det kostar och satsa på det istället. Hoppas fler släktingar skaffar el/laddhybrid 
Yes jag kan köra på bensin men som miljömupp vill jag köra maximalt på el
Dessutom tänker jag att nästa bil ska vara 100% el 
Hade iaf varit skoj om detta varit rimligt

Lastbilsbatteri (ca 3st => 65kg x3 => 195kg) = 10 077 SEK
(12*225)/1000=2.7kWh x3 = 8.1kWh => 50% effektivt(?) => ~ 4.05kWh (46% laddning)
https://batterionline.se/varta-n9-12v-2 ... gKUufD_BwE
Litiumbatteri (ca 2st => 35kg x2 = 70kg) = 70 138 SEK
(12*300)/1000=3.6kWh x2 = 7.2kWh => 90% effektivt(?) => 7.2*0.9=6,48kWh (73% laddning)
https://batterionline.se/skanbatt-heat- ... gKvr_D_BwE
1 Litium + 1 lastbil (100 kg) = 38 428 SEK
(12*225)/1000=2.7kWh => 50% effektivt => 1,35kWh
(12*300)/1000=3.6kWh => 90% effektivt => 3,24kWh
totalt = 4,59kWh (52% laddning)
Inget alternativ känns särskilt rimligt

Jag såg att bygga en laddstolpe kostar runt 20 000 SEK och man kan få bidrag för 10 000 av staten för det. Alltså 10 000 SEK


Yes jag kan köra på bensin men som miljömupp vill jag köra maximalt på el


Hade iaf varit skoj om detta varit rimligt

Senast redigerad av OZZ1E 22 juni 2020, 07:56:26, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Bygga en bärbar laddstation till en plugin-hybrid-bil
Det finns alltså el i fritidsstuga, 230 Volt.
Varför inte en förlängningssladd och anslut bilens laddkabel. Den där laddkabeln med "tegelsten" på som medföljer bilen och som har stickprop 230 Volt i ena ändan och laddhandske att ansluta till bilen i andra ändan. Du måtte väl ha fått med en sådan nödladdningskabel.
Varför inte en förlängningssladd och anslut bilens laddkabel. Den där laddkabeln med "tegelsten" på som medföljer bilen och som har stickprop 230 Volt i ena ändan och laddhandske att ansluta till bilen i andra ändan. Du måtte väl ha fått med en sådan nödladdningskabel.
Re: Bygga en bärbar laddstation till en plugin-hybrid-bil
"laddstolpe" är en affärsidé..Jag såg att bygga en laddstolpe kostar runt 20 000 SEK
jag vill kalla det att sätta upp ett eluttag,
använder man Garo 3 polig 16A och om det är långt till centralen, 6mm^2 kostar 100 kr/m
och gräver diket, ställer upp en stolpe med box själv, kan det inte kosta 20kkr att koppla in.
Re: Bygga en bärbar laddstation till en plugin-hybrid-bil
Nja alltså det finns bara en elstolpe med en elcentral/elskåp där elen kommer in från nätet o inget uttag, sedan går det en kabel under vatten.. Så man behöver koppla in sig till elskåpet.Haralt skrev:Det finns alltså el i fritidsstuga, 230 Volt.
Varför inte en förlängningssladd och anslut bilens laddkabel. Den där laddkabeln med "tegelsten" på som medföljer bilen och som har stickprop 230 Volt i ena ändan och laddhandske att ansluta till bilen i andra ändan. Du måtte väl ha fått med en sådan nödladdningskabel.
Om man är elektriker så antar jag att man kan komma undan billigt, vi andra får köpa in tjänsten

Re: Bygga en bärbar laddstation till en plugin-hybrid-bil
Sitter det en elmätare i skåpet eller är den på andra sidan vattnet?
Om elmätaren finns där så kostar det bara några tusenlappar för en elektriker att montera ett eluttag på stolpen nedanför skåpet.
Det kommer bli en liten jordfelsbrytare och säkring inuti skåpet.
Om elmätaren finns där så kostar det bara några tusenlappar för en elektriker att montera ett eluttag på stolpen nedanför skåpet.
Det kommer bli en liten jordfelsbrytare och säkring inuti skåpet.