Volymratt och input-ratt som "hackar" och "hoppar"
Volymratt och input-ratt som "hackar" och "hoppar"
Har en Audio Pro Stereo Two som jag är mkt nöjd med... förutom en sak, och det är att både volym och input-select rattarna "hoppar" när man försöker välja. Det verkar som att det uppstår någon form av kontaktstuds som gör att CPU blir kocko.
Bifogar video. Trodde först det var vridomkopplaren som va dålig, så jag har en ny sån, men har inte bytt den ännu... volymen är dock lika knasig så jag tror det finns ngt gemensamt. Tips?
Bifogar video. Trodde först det var vridomkopplaren som va dålig, så jag har en ny sån, men har inte bytt den ännu... volymen är dock lika knasig så jag tror det finns ngt gemensamt. Tips?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Volymratt och input-ratt som "hackar" och "hoppar"
Kan man tänka sig, jag hade ett elschema också
Jag har ungefär samma problem med min
Sony radiodel.
Sony radiodel.
Senast redigerad av BJ 10 juni 2020, 20:54:38, redigerad totalt 1 gång.
Kan tillägga att alla 4 rattar UTOM tuning-ratten har problem
Allt ser ut att gå till en processor (U651, sida 13 STC89C58RD) via en bandkabel (IDE10x2). Kolla att kontakterna sitter bra, kolla lödningarna på både processor och kontakter... Lite knepigt att tyda hur vreden faktiskt jobbar, en pinne till jord, dom andra två till processorn (men lite olika pinnar för olika funktioner). Är ju två typer så jag gissar att dom två pinnarna till processorn dras låg med förskjuten signal, processorn har interna pull-up enligt databladet...
Det största felet till o börja med är att man sällan/aldrig motionerar rattarna/omkopplarna
Och då bildas det oxid. Det bästa och det skonsammaste sättet att komma till rätta
är en stor portion tålamod, och sätta i gång och motionera rattarena/knapparna.
Hålla på med olika sprayer hjälper inte mycket.
Och då bildas det oxid. Det bästa och det skonsammaste sättet att komma till rätta
är en stor portion tålamod, och sätta i gång och motionera rattarena/knapparna.
Hålla på med olika sprayer hjälper inte mycket.
Jag har exakt samma fel på min pioneer reciver, fast bara volymen, jag har inte orkat titta på det då jag istället använder fjärren. Sen hade jag samma problem på en sony kompaktstereo i garaget, men den lagade jag genom att ta isär och rengöra encodern. (efter att ha försökt få tag på en ny, vilket visade sej omöjligt annat än som svindyr originalreservdel)
Men det är encodern du har bytt ?
Men det är encodern du har bytt ?
Jag tror det är nån form av åldrande på själva pulsencodern. Vår micro krashar väldigt gärna om man vrider till på tid-vredet. En kompis hade en likadan med samma fel. Min känsla är att de med tiden börjar glitcha och kontaktstudsa mer och mer och det är inte mjukvaran riktigt gjord för.
Jag lödde om alla lödningar och kollade alla kondensatorer i vår micro men det hjälpte inte. Svårt att hitta precis rätt enkoder dock :/
Jag lödde om alla lödningar och kollade alla kondensatorer i vår micro men det hjälpte inte. Svårt att hitta precis rätt enkoder dock :/
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Encodern i vårt mätinstrument glappade. Det fick mjukvaran att krascha. Dåligt att inte kunna ta emot oväntade pulser...
Efter byte till ny encoder funkade allt igen.
Efter byte till ny encoder funkade allt igen.
Jag har en ny encoder från audio pro men har inte monterat den ännu, då verkar det sannolikt att det faktiskt är den som är pajj. Tack för alla tips
Detta väckte rattarna till liv igen
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ser ut som en batteridriven skruvdragare.
Det går ju lite fortare att gymnastisera rattarna så än att vrida dem för hand.
Gäller bara att inte köra för fort så plasten smälter.
Det går ju lite fortare att gymnastisera rattarna så än att vrida dem för hand.

Gäller bara att inte köra för fort så plasten smälter.

borrmaskin på lågt varv. 200 varv åt varje håll. funkar bra nu, iaf 99% bättre. Ej 100% perfekt, men så nära man kan komma. Tidigare va det nästan helt ur funktion.
Körde lite smältlim emellan så ratten inte repades
Körde lite smältlim emellan så ratten inte repades