webkamera, visual basic

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

webkamera, visual basic

Inlägg av squiz3r »

Hej,

jag undrar om man kan jöra så att det programet man har gjort (i visual basic) visar bilden från ens webkamera?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jo det går. :)

edit: Du bör nog ge lite mer information. Annars är det svårt att ge något svar.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Jaha, det är DET du ska din robotarm till! :wink:

Som sagt, det SKA gå.. men frågan är hur man bäst gör det... om det är en "välkänd" kamera så kanske det finns ett API för den? (API är en specifikation för hur man ska kommunicera med prylen i fråga)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

oJsan: Aldeles rätt.. :D du har avslöjat mig:p

kameran är en "logitach quickcam zoom" tror jag den heter...

jag hadde tänkt göra så att jag har ett stort "fönster" där jag har lite knappar för att styra den... sedan brevid dem ska där va en bild (frånkameran i realtid).

är det tillräkligbeskrivning eller behöver ni veta något mer?

när den ändå är uppe kan jag fråga: kan man läsa av t-bords tryckningar? (så att man slipper tryck på "button" med musen....

Tack för alla svar!
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Det ska nog gå att få tangentbordstryckningar som events, men ett annat alternativ kan nog vara att knyta en viss tangent till en viss knapp. Finns det ingen sån inställning bland knappens alla inställningar?! (Har bara Visual Express på jobbet, så jag kan inte kolla upp det nu).

När det gäller videovisningen så går det nog att göra på mer än ett sätt. Men jag tycker att du ska kolla upp VFW (Video For Windows?) som borde ge dig möjlighet att visa valfri Capture-enhet i en applikation.
Funkar inte det så ska det tydligen finnas ett SDK från logitech. (SDK = Software Development Kit)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det lättaste sättet:
Använd ditt program för styrningen och ett webkameraprogram (eller liknande) för att visa vad kameran ser. Dvs du har alltså styrprogrammet och webkameraprogrammet brevid varandra på datorns skrivbord.

Det näst lättaste sättet:
Använd webkameraprogrammet i bakgrunden för att spara webkamerabilden i t.ex c:/kamera/bild.jpg
Lägg in bilden i ditt program och låt den uppdateras med önskat tidsintervall.

Det lite knepigare sättet, men inte toksvårt:
Använd VFW och använd kamerans egna capture-enhet.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

SDK- hittar man den på logitechs sida eller visual basics sida?

Jag hittade inte något vid instälningarna för knappen om att binda den till t-bordet... men jag tastar me kameran nu!

Kan man göra så att visual basic automatiskt updaterar bilden 10ggr/sek typ?

TACK!
ANEE

Inlägg av ANEE »

Det är inte alls särskilt svårt att lägga in bilden från webbkameran i ditt vbprogram. Kan lägga upp ett exempel.... Vilken VB kör du, 6,2003 eller 2005?

Har gjort ett program som analyserar bilden och avgör om nått rör sig. Sen styr jag kameran med stegmotorer så att den hela tiden följer objektet som rör
sig. Har tänkt koppla in en liten laserpekare också. Funderade på att koppla in tre st. så att man får ett sånt där 3-punkts sikte som man kan se i "Rovdjuret" :)

Projektet är inte klart än och ligger i malpåse eftersom jag har rätt så mycket att göra på jobbet för tillfället.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

ANEE: jag kör med 2005, det låter väldigt intresan är det ett svårt program? jag är total nybörjare på dator programerin... (mitt första komando i visual basic gjorde jag i lördas :D ) men men..
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Alla webcams är rätt lätta att nå via VDM. Du behöver inte koda något stökigt kamera SDK om du inte vill. Vill du ha bättre kamera så finns det även där en bra standard som heter DCAM - används av alla digitala hemvideokameror och vision kameror.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

tack har du mer spec på hur man gör för att proggramera VDM?
ANEE

Inlägg av ANEE »

Hej igen...beklagar att jag inte haft tid förrän nu. Men här är iallafall ett litet exempelprogram för att lägga in webbkameran med hjälp av DirectX.

http://www.andreasochlina.se/elscheman/ ... ectX_1.zip

Hör av dig om du inte får det att fungera!
Skriv svar