Köpa oscilloskop för radioprojekt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bagaren

Köpa oscilloskop för radioprojekt

Inlägg av Bagaren »

Jag letar efter ett oscilloskop för mina radioprojekt, som är på kortvåg mestadels. Det finns en uppsjö med begagnade, men man kan också hitta ett gäng nya för en ganska rimlig slant.

Rigol, Uni-T och Siglent har allihopa Oscilloskop på 50MHz för runt 3.000kr. Är något av dom bättre än något annat, eller ska man bara ta en i högen? Dom flesta begagnade är anaologa, vilket kanske inte är fördelaktigt om man vill titta på FFT och olika signaler...

Bild
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Köpa oscilloskop för radioprojekt

Inlägg av Marta »

Köp ett beggat kvalitetsscope.
Du får ingen specka för 3k ändå. För LF kanske, men inte för kortvåg med övertoner en bit upp. Dessutom är Du ur frekvensområdet för de kinesiska leksakerna redan med oscillatorns grundfrekvens i en modern mottagare.

Du kanske istället skall lägga på lite tusingar och köpa en beggad specka från HP eller Tek. Det är föga intressant att se på ett scope när det gäller radio. Då är det spektrum som gäller. Det bara är så.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vilken är maxfrekvensen du skall jobba med?
Tycker som Marta, i övrigt
peo007

Inlägg av peo007 »

Kan en Tektronix 495p eller en HP 8558B + 8444A vara något att ha ?
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Siglent SDS1202X-E, är ett prisvärt oscilloskop som klarar 200MHz.
Rigol DS1054Z(50MHZ) eller ett Rigol DS1104Z Plus(100MHz) som det är kampanj på just nu hos Instrumentcenter, är populära och vettiga oscilloskop för hobbybruk!

RTL-SDR är nog annars det billigaste sättet att kolla på radiosignaler med idag! USB-donglar finns från nån 100-lapp och uppåt!

https://www.rs-online.com/designspark/t ... m-analyser
Bagaren

Inlägg av Bagaren »

Jag kommer hålla mig i området mellan 3 och 15MHz, jag läste någonstans att man skulle välja ett Oscilloskop som var 4ggr snabbare än vad man behöver(förstod inte varför dock), så 50MHz funkar säkert bra. Dom flesta verkar vara överens om att man ska köpa ett digitalt oscilloskop idag, vissa kan ju även koda av en del kommunikationsprotokoll!

Tack för länken till Instrumentcenter, deras Rigol 50MHz ser fint ut! När man kollar på recensioner på youtube verkar folk vara nöjda med det!
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor

Inlägg av mankan »

Jag skaffade som ny radioamatör ett Rigol 1054z och är nöjd med det, låste upp det till 100MHz direkt. FFT:en är helt duglig för att se lite övertoner på HF men det är långt ifrån en riktig spektrumanalysator.

Skulle jag göra samma val idag så skulle jag välja ett 2 kanals Siglent med 200MHz bandbredd istället då vid de tillfällen man behöver fler kanaler så gör oftast en enkel logikanalysator via USB ett bättre jobb än oscilloskopet ändå. Anledningen till att vilja ha högre frekvens är för att du vill kunna bygga/felsöka radios som arbetar internt med högre frekvenser (IF) än vad de tar emot och skickar ut.

Enda anledningen till att köpa äldre begagnade är om man vill komma undan billigare men då ska man också vara beredd på att lägga tid på ev. framtida reparationer av det också. Vilket iofs kan vara kul och lärorikt men då blir det ingen radio byggd under den tiden.

Vill man ha en billig spektrumanalysator, sök på TinySA på https://groups.io/g/HBTE/topics, annat lågprisalternativ men lite dyrare än RTL-SDR är https://www.sdrplay.com/rsp1a/.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Börja med att lära mera och att förstå vad och varför vissa egenskaper är av intresse att kunna mäta. Då förståår Du även vad som behövs för att göra dessa mätningar och hur de skall göras. Risken är annars stor att Du kommer bli mycket besviken.

Det är ofta inte den önskade signalen Du vill mäta, utan allt det Du _inte_ vill skall finnas där. Övertoner, icke onskade blandningsprodukter, brusig syntesgenerator o.dyl. Det kräver instrument med hyfsade egenskaper. Leksaker är inte i närheten av den bl.a. dynamik och brusfrihet som krävs.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor

Inlägg av mankan »

Marta & TomasL: Kan ni utveckla vad det är ni tycker som gör t.ex Rigols och Siglents oscilloskop till "kinesiska leksaker" och hur de skiljer sig från ett "kvalitetsscope"?

Gärna utifrån era egna erfarenheter och om vi bortser från frågan om OP behöver ett oscilloskop eller spektrumanalysator.

Eller för den delen, berätta gärna även om skillnaderna mellan en Siglent eller Rigol-specka jämfört en från HP/Agilent/Keysight/Tektronix/R&S m.fl?
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Kolla på EEVblog. Han har testat massor av oscilloskop.

Själv köpte jag Siglents 200MHz som nämnts ovan. Jag är mycket nöjd än så länge. (Har dock kanske inte gjort de mätningar du vill göra.) Det fick bra recensioner på EEVblog också.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är väl helt enkelt så att man får ett betydligt bättre instrument, för samma peng.
Bättre bandbredd, bättre linjearitet, exaktare tidbas osv om man köper ett Tek/Agilent/HP DPO eller liknande.
Själv har jag tre TEK 7k mainframes, varav ett med digitizer, ett minnesskop och ett 7854 med 4-bays, dvs upp till 6 kanaler och 1GHz bandbredd samt ett TEK DPO7104
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor

Inlägg av mankan »

Med samma peng antar jag att du menar begagnat av traditionellt märke jämfört mot nya av nya lågprismärken?

Vid en snabb koll så får man ett nytt Siglent 2x200MHz för 4400 och ett Teledyne/Lecroy för 11300. Det är cirka en halv spektrumanalysator från Siglent I prisskillnad.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Bagaren skrev:Jag kommer hålla mig i området mellan 3 och 15MHz, jag läste någonstans att man skulle välja ett Oscilloskop som var 4ggr snabbare än vad man behöver(förstod inte varför dock), så 50MHz funkar säkert bra. Dom flesta verkar vara överens om att man ska köpa ett digitalt oscilloskop idag, vissa kan ju även koda av en del kommunikationsprotokoll!
Det beror ju helt på vad du ska göra, ska du koda av seriella protokoll ? ..om inte är det ju en helt onödig funktion.

Jag kör iofs mest digitalt idag (har fyra scopes), men det mesta jag gör skulle fungera lika bra analogt, det är bara lite bekvämare med ett digitalt när man kan få ut siffror i klartext istället för att räkna rutor på traditionellt sätt, även autoscale är bekvämt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Kan tillägga att jag tycker personligen att det var bra att börja analogt av den anledningen att man får en bättre förståelse för hur ett oscilloscope fungerar då, eftersom man måste göra alla inställningar själv. ..Med det sagt menar jag inte att det är nåt måste att göra så.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Platis skrev: RTL-SDR är nog annars det billigaste sättet att kolla på radiosignaler med idag! USB-donglar finns från nån 100-lapp och uppåt!

https://www.rs-online.com/designspark/t ... m-analyser
Vilka kompatibla donglar finns i den prisklassen ?

har inte hittat, men det är svårt att veta vad man ska söka på.
Skriv svar