Växthus och el
Växthus och el
Jag har beställt ett växthus (i alu) som ska sättas upp vid sommarstugan. (Primärt kommer det att användas som uterum, inte för odling.) Jag kommer att dra in el så man kan ha en liten kamin/fläkt vid behov.
Då funderar jag på jordning, om och i så fall hur.
Alt 1. Eluttag med jordning via kabeln.
Alt 2. Koppla ihop elkabelns jord med växthusets stomme.
Alt 3. Jorda växthuset genom t ex jordspett, men inte koppla ihop med el-jord.
Alt 4. Jorda växthuset genom t ex jordspett, och koppla ihop med el-jord.
Var får man tag på lämpligt jordspett/kopparplåt om man ska skapa en egen jord vid växthuset?
Tacksam för förslag!
Mvh
Ingvar
Då funderar jag på jordning, om och i så fall hur.
Alt 1. Eluttag med jordning via kabeln.
Alt 2. Koppla ihop elkabelns jord med växthusets stomme.
Alt 3. Jorda växthuset genom t ex jordspett, men inte koppla ihop med el-jord.
Alt 4. Jorda växthuset genom t ex jordspett, och koppla ihop med el-jord.
Var får man tag på lämpligt jordspett/kopparplåt om man ska skapa en egen jord vid växthuset?
Tacksam för förslag!
Mvh
Ingvar
Re: Växthus och el
Som jag ser det är alternativ 1 det enda som är korrekt.
Ok, alternativ 3 skadar kanske inte, men vad skulle jordningen av växthuset ha för funktion? Åskskydd kanske?
Ok, alternativ 3 skadar kanske inte, men vad skulle jordningen av växthuset ha för funktion? Åskskydd kanske?
Japp, det är blixten jag tänker på.
Vill ju inte leda in den i huset heller.
Vill ju inte leda in den i huset heller.
- prototypen
Har du lagt en kabel mellan huset och växthuset så har du en fin väg in i huset för åska. Ihopkopplat eller inte kvittar, det slår över några meter om det vill sig.
Protte
Protte
varför skulle det ha betydelse?
husets strömförsörjning är ju jordkabel, ofta flera kilometer...
eller är växthus mera utsatt för åska?
husets strömförsörjning är ju jordkabel, ofta flera kilometer...
eller är växthus mera utsatt för åska?
- prototypen
Åskans vägar äro outförsägbara.
Hos mig slog det ner i en gran, plöjde upp ett dike 50 meter in till grundläggningen i garaget, vidare genom alla elcentraler telefonledningen fanns inte sedan, ytterligare 100 meter bort slog det över mellan elservicen och televerkets rikskabel (nedgrävda ledningar).
50 meter från granen stod en antennmast med en redig kopparlina och jordspett, men se, den var inte spännande.
Protte
Hos mig slog det ner i en gran, plöjde upp ett dike 50 meter in till grundläggningen i garaget, vidare genom alla elcentraler telefonledningen fanns inte sedan, ytterligare 100 meter bort slog det över mellan elservicen och televerkets rikskabel (nedgrävda ledningar).
50 meter från granen stod en antennmast med en redig kopparlina och jordspett, men se, den var inte spännande.
Protte
-
Glöm ej jordfelsbrytare!
Har inte sommarstugan jordfelsbrytare sätter du en jordfelsbrytare på matningen till växthuset.
Har inte sommarstugan jordfelsbrytare sätter du en jordfelsbrytare på matningen till växthuset.
-
Har också varit med flera gånger när åskan tagit ledningar i mark och följt dessa in i pumpstationer.prototypen skrev:Åskans vägar äro outförsägbara.
Protte
Ska man jorda enligt alternativ 3 är det viktigt att det blir riktigt gjort. Det är inte säkert att ett jordspett räcker.
Jordfelsbrytaren blir extra viktig i det fallet.
När man har en ledande del som går genom väggen så ska den jordas. Det gäller således stommen i växthuset
-
Sätt upp en åskledare på huset. Koppla i en 16mm2 Cu fåtrådig kabel ned i marken gärna några meter ned. Koppla inte in Al stommen i växthuset till jord. Låt nätspänningen i växthuset gå via en bra jordfelsbrytare. Om du känner dig osäker trots detta så koppla in växthuset via en skarvsladd av RDOE typ som du helt enkelt tar bort när behovet inte finns.
Okay.
Centralen som ska mata har JFB, så check på den.
Som jag tolkar svaren, så helst alt 3 annars alt 1. Dvs koppla inte ihop växthusets stomme med inkommande jord, men jorda gärna växthuset separat.
Centralen som ska mata har JFB, så check på den.
Som jag tolkar svaren, så helst alt 3 annars alt 1. Dvs koppla inte ihop växthusets stomme med inkommande jord, men jorda gärna växthuset separat.
Finns det inte risk för olika jordpotential då ?
(Ramen har en jordning, och det man kopplar till uttaget en annan)
Om huset inte är relativt nytt finns knappast någon potentialutjämnare.
(Ramen har en jordning, och det man kopplar till uttaget en annan)
Om huset inte är relativt nytt finns knappast någon potentialutjämnare.
Det är ju inte mer "olika jordpotential" än när du står och kör en jordad trädgårdsmaskin med skarvsladd utomhus?