Jag håller på med ett likspänningskydd för högtalare som skall användas i förstärkare, som skall bryta matningsspänningen med hjälp av mosfet transistorer.
Schemat:
http://files.upl.silentwhisper.net/uplo ... Layout.pdf
Allting fungerar perfekt förutom att Mosfetarna aldrig stänger av när spänningen mellan Drain och Gate försvinner. Spänningen försvinner men transistorerna är fortfarande öppna med ett spänningsfall på 0.6V mellan D-S. Detta har jag kommit fram till beror på att det sitter en diod internt i mosfeten mellan Drain och Source (vilket jag tyvärr upptäckte försent :-x)
Frågan är om det går att lösa med dom transistorer jag har så slipper jag beställa andra utan intern diod. En N-kanal mosfet skall ju för att öppna ha lägre spänning på G i förhållande till D för att öppna. Detta betyder ju att det inte kommer att fungera att byta N-kanalen med P-kanalen i schemat. Min fundering var ifall en N-mosfet även öppnar ifall den får högre spänning på G jämtemot Source. Isåfall skulle man ju kunna skifta Drain och Source bara.
Jag kan inte mosfet speciellt bra, det här bygget är kan man säga både till nytta och nöje. Eller lära på lek typ.. eller nåt

Tack.
//Fritzell