Intressant transformator att producera 2-fas från 3-fas.
Borde man labba med och undersöka dess potential.
https://en.wikipedia.org/wiki/Scott-T_transformer
Scott-T transformer
Re: Scott-T transformer
Lite för den som vill räkna på det hela....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Nej, det är ett djäkla skit.
Kräver extremt vällindade transformatorer. Och uppfyller ändå inte alla sina löften.
Jag jobbade med dessa när jag höll på med syncron och resolvrar för trettio år sedan.
Då var vi inte intresserade av konstant spänning och 120 graders fasdiff utan av en vinkelberoende spänning men i fas, fast principerna är desamma. Mycket jobb till ingen nytta.
För konvertering från tvåfas så måste ju två spänningar som ligger 90 grader mot varandra skapas från början.
Då är det lika enkelt att skapa två galvaniskt skilda spänningar (400V) som fasvrider 120 grader och har en tapp gemensam då har man ett 400V trefasnät med bara två förstärkare utan någon krånglig, klumpig och dyr transformator.
Kräver extremt vällindade transformatorer. Och uppfyller ändå inte alla sina löften.
Jag jobbade med dessa när jag höll på med syncron och resolvrar för trettio år sedan.
Då var vi inte intresserade av konstant spänning och 120 graders fasdiff utan av en vinkelberoende spänning men i fas, fast principerna är desamma. Mycket jobb till ingen nytta.
För konvertering från tvåfas så måste ju två spänningar som ligger 90 grader mot varandra skapas från början.
Då är det lika enkelt att skapa två galvaniskt skilda spänningar (400V) som fasvrider 120 grader och har en tapp gemensam då har man ett 400V trefasnät med bara två förstärkare utan någon krånglig, klumpig och dyr transformator.
Låter lite som rörfantasternas audioförstärkartransformatorer som också år extremt dyra för att
det ska bli bra. Kanske inget att lägga tid på med andra ord.
det ska bli bra. Kanske inget att lägga tid på med andra ord.
-
Denna koppling är ingen nyhet.4kTRB skrev:Intressant transformator att producera 2-fas från 3-fas.
Borde man labba med och undersöka dess potential.
https://en.wikipedia.org/wiki/Scott-T_transformer
En sådan finns i Grimeton för att försörja Alexanderson alternatorn med effekt.
Tvåfasiga elnät fanns i USA i början av 1900-talet.
Har även använts i Europa för att effektförsörja stora ljusbågsugnar och kvicksilverlikriktare (fyrpuls) för radiosändare.