Radiostyrd bil alá spelet MicroMachines

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ANEE

Radiostyrd bil alá spelet MicroMachines

Inlägg av ANEE »

Här är ett kul projekt:

Hittade en film på nätet (via buzz.bazooka.se tror jag, hittar den inte igen) där några killar hade byggt om en radiostyrd liten leksaksbil (~1dm lång) så att den kände av färgen på underlaget och betedde sig därefter. Lite svart papper blir en oljefläck. Kör man över den så sladdar bilen. Blått blir vatten, bilen bromsar in kraftigt o kör långsamt tills den tar sig över "vattnet". Orange gör att bilen automatiskt svänger höger...De hade fler varianter beroende på underlagets färg.

Googlade och hittade en liknande sak: http://www.nastypixel.com/prototype/cms/wordpress/?p=39

Hade varit kul att ha byggt en liten bana hemma o tävlat med kompisarna/barnen :)

Men för att kunna köra dem inomhus utan behöva allt för stora ytor skulle de helst vara samma storlek som MicroRacer bilarna på teknikmagasinet.

Hade jag haft tillräckligt med kunskap för att kunna bygga nått liknande så hade jag gjort det, men mina kunskaper är inte mycket att hänga i julgranen :( Hittade denna infon som kan vara användbar: http://www.uashem.com/pageid-286.html.

Kanske nån här som har lust att ge sig på att bygga nått? :)
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Haha, coolt :D Borde inte vara alltför svårt, "färgsensorer" finns ju till lego mindstorms bl.a, så de borde väl inte vara så jättekomplicerade? Jag har dock ingen aning om hur de funkar, om det är en CCD/CMOS-bildsensor eller bara nåt slags ljussensorer eller nåt..
ANEE

Inlägg av ANEE »

Hittade hemsidan jag letade efter! :)

diy-arcade-style-remote-control-car/

Spana in videon ! :) En sån vill jag ha i julklapp! Bäst att börja vara snäll...
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Wow, en sån vore coolt att bygga :) Kul ratt dessutom :)
Hur fixar de så att den "sladdar" på oljefläcken? Någon kombination av att svänga och backa kanske?
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

GRYMT :shock:
Förstår någon hur ratten fungerar? kanske ett projektarbete i skolan :)
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

"Hur fixar de så att den "sladdar" på oljefläcken? Någon kombination av att svänga och backa kanske?"

Now finally in my simple example, our car goes over black, which is oil, and the A/D converter gives 00. This will tell the car to turn all the way to the left, and give full throttle for 3 seconds. This will make the car spin out. After this, regardless of if it is still on the oil, it can resume normal control.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Stolleman skrev:GRYMT :shock:
Ratten skulle man väl kunna fixa med två tyngder som hänger i var sin potentiometer, en för vridrörelsen och en för tilt (gas).. Men på sidan som ANEE länkade till tror jag det stod nåt om accelerometrar..
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Vad barnligt kul!
Den är inte så tekniskt svår att bygga heller. Problemet är kanske att hitta en stor golvyta där man får rita en bana.
Om det inte redan är grejat, så kan man ju se till att bilen bli oskadliggjord om den kör över de vita ytterlinjerna för banan.
Stolleman skrev:GRYMT :shock:
En helt vanlig 2-axlars accelerometer fixar det...
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Så accelerometer är svaret på frågan, synd att det inte fanns någon produktlista och kopplingsschema :(
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Något får du väl lista ut själv, du kan ju inte vänta dig att bli servad med ett kopplingsschema varje gång, så funkar (förhoppningsvis) inte verkligheten.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Stämmer $tiff, får inte ligga på latsidan nu :oops:

Är inne på maxxflows idé och testar lite fast jag snodde en liten
joystick från en handkontroll och tog bort fjädern
så det inte finns något motsånd, blir att rota i fiskelådan efter ett lämpligt sänke som tyngd :)
ANEE

Inlägg av ANEE »

Ingen som har en bra idé på själva styrkretsen o LDRerna?

Borde väl gå att koppla in styrkretsen mellan den befintliga styrkretsen som finns i bilen och motorerna. På så sätt kan man modifiera signalen efter vad LDRerna registrerar för färg på underlaget och vad motorerna egentligen skulle fått för signal (t.ex. förlängd bromssträcka på "is" och att bilen beter sig som en bakhjulsdriven/framhjulsdriven bil när det är halt).
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tänkte på detta troligen helt fel men, varför inte ta en sensor som sitter i trådlösa möss så kan man identifiera mönster. Säg tex rutigt /randigt/punkter osv får man fnurr på det är det extremt enkelt att göra en bana med diverse hinder.
Skriv svar