Fjärrkontroll till portöppnare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Fjärrkontroll till portöppnare

Inlägg av oJsan »

Varför måste JAG kliva ur bilen och knappa in portkoden varje gång jag ska köra in bilen i parkeringsgaraget på jobbet. Snubben med Mercedes har ju en fjärrkontroll! Sååå.. jag tänkte undersöka möjligheterna att replikera hans fjärrkontroll utan att blanda in honom. Sånt går ju galant i filmer, men går det på riktigt? På mottagaren står det "Door Automation", vilket är ett företag som ägs/drivs av Crawford. Kikar man på Crawfords produkter och Crawford-Allhabo så ser man att de använder 433MHz ASK. Det finns även en bunt olika sändare, allt från en-knapps till 93-kanals med upp/stopp/ner-knapp.
En förutsättning för att det ska vara genomförbart är att de endast använder enkelriktad kommunikation. Detta är mycket troligt eftersom små handhållna portfjärrar skulle bli för komplexa annars.
Någon som har erfarenhet av dessa? Någon som känner till protokollet? Brukar det gå att "sniffa" sådana protokoll?
Det är inget olagligt på gång alltså, bara lite reverse engineering som gör vardagen lite enklare! :D
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag byggde en sån för några år sedan. Företaget som levererat styrning tror jag hette Doorman men det var något annat företag som byggde IR-prylarna åt dom.

Jag avkodade nog aldrig protokollet utan kollade bara tiderna på aktiv/inaktiv signal för att få fram ett effektivt sätt att lagra hela bittåget. Nu fuskade jag i och för sig lite tack vare att jag hade tillgång till originalfjärren. Men det går säkert att lösa med någon loggning också!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

börjar finnas en del krypterade varianter med,
är det bara en som har fjärrdosa eller flera?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Hur menar du med krypterad? Rent praktiskt alltså.. går det att kryptera enkelriktad information?! Vad är det som hindrar att jag sänder exakt samma information som orginaldosan gör?
Jag tror att det bara är en som har fjärr...

vfr: Detta är inte IR, det är RF på 433MHz.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vad du måste göra är att skaffa en mottagare som kör på rätt frekvens. Att den ska köra i 433MHz bandet betyder inte att den kör på exakt 433MHz!

Sedan kopplar du till en "logger" som håller koll på vilka data som skickas, jag hade tagit en µC till det.

Därefter sammanhåller du data från olika tillfällen och ser om koden är lika och även om samma kodbit upprepas osv.

Därefter vet du exakt vad som behöver göras:
Skaffa en sändare på rätt frekvens, modulera in rätt kod och sen bör det vara klart.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Skulle det vara så lätt skulle vi nog se fler bilinbrott utan sönderslagna rutor...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

läste något om det när jag kollade på 433Mhz sändare, tror det var roterande koder eller om det var riktigt krypterat, hur som helst så räckte det inte med att kopiera den sist sända koden och skicka den igen för att det ska fungera
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Icecap: Jo en logger är ju rätt så självklart... men eftersom man varken vet bithastighet, preamble eller startkod/startsekvens så kan det ju vara svårt att veta när man ska starta loggning. Man skulle ju i och för sig kunna sända ALL data till en PC via t.ex. UART och analysera i efterhand.

danei: Ja, det förvånar mig att det inte är så... nu handlar det ju inte om billås utan om portöppnare... nånting kanske skiljer.

grym: Vad innebär "riktig kryptering" och hur fungerar roterande koder? Vad händer t.ex. om en sändning inte kommer fram, då hamnar ju sändare och mottagare ur synk? Lite teori bakom detta skulle vara intessant!
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Att det var RF framgick inte helt klart i första inlägget. Men principen är ju egentligen densamma förutom att det är lättare att lyssna på en RF-signal tack vare spridningen.

Roterande koder används väldigt mycket av billarm och är det som gör att det inte bara går att kopiera signalen. Däremot har jag inte studerat tekniken tillräckligt mycket för att veta hur man håller det i synk vid enkelriktad kommunikation.

Då är ju frågan hur avancerad din garageöppnare är. Finns nog både säkra modeller med roterande koder och enkla modeller utan.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

433Mhz ASK kan väl inte vara annat än radio? :D

Googlade lite och kom fram till att principen för roterande koder var tydligen inte så anvancerad. Sändare och mottagare använder en kod på t.ex. 40 bitar (eller mer). Enligt en pseudo-random-algoritm beräkas en ny kod fram vid varje sändning (med utgångspunkt från föregående kod). Detta görs både i sändare och mottagare. OM enheterna råkar hamna ur sync så accepterar mottagaren N antal koder framåt. Gör man mer än N antal tryckningar utanför mottagarens räckvidden så måste systemet synkas om.
Utöver hoppkoden så finns självklart även kanal och kommando inbakade i paketet.

Conclusion: Mina chanser att bygga en replika är förmodligen rätt så små :?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Hehe. Jag är nog lite blind idag. (Öhh..kan man vara _lite_ blind???) Nää, 433 är nog typiskt radio. Däremot ASK är ju egentligen bara en moduleringsform och har inte enbart med radio att göra. Normala IR-fjärrkontroller kör ju också ASK.
hogge
Kontakt:

Inlägg av hogge »

Är den blå fjärrkontrollen ?
Eftersom vi säljer olika system av fjärrkontroller "radio" åkerström eller teleradio.
Sedan finns det en del kunder som sätter dit egna grejor. och dessa kan vara av alla typer.

sedan finns det olika typer av sätt att koda dem till mottagaren vissa använder dil switchar som ställs in lika för både mottagare sändare andra kodar man sändaren automatiskt mot mottagaren.

Du kan ju alltid gå till hyresvärden och få köpa en egen men de kanske är för enkel lösning. :D
edit
International Door Automation (IDA) är vårat produktion företag men dom köper från tele radio
Skriv svar