styra servo med potentiometer

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
beavy-o

styra servo med potentiometer

Inlägg av beavy-o »

Jag undrar hur svårt det skulle vara att bygga en krets med vilken man kan styra ett r/c-servo genom att vrida en potentiometer. Det borde väl kunna göras ganska enkelt med en 555:a?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Visst.
Räkna (eller labba) fram värden som ger rätt tider...
En liten uC fungerar också bra.
Det fanns en länk till en "servo-testare" med bl.a en pot i en annan tråd...
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

555 är helt rätt väg att gå i det här fallet. Byggde själv en sådan krets för ett tag sedan efter ett schema jag hittade, fungerar kanon! I schemat använder de en 556 men det är ju inget annat än två 555 i samma kapsel.

Bild

Har sett kretsar som gör samma jobb med bara en 555, men jag har inte testat någon av dem så jag ska inte uttala mig :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

En PIC 12F675 är billigare och tar mindre kretskortsyta
beavy-o

Inlägg av beavy-o »

Tack för bra och snabba svar!!

Vet någon vart man kan få tag i billiga servon? inga stora krav på styrka osv.. jag vill bygga en liten arm som man styr genom att vrida potentiometrarna.

Jag ska börja med att bygga den där kretsen, och läsa på lite om 555:or så att jag lär mig något :) Nästa år ska jag läsa en kurs om mikroprocessorer och då har jag ju redan något att labba med.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja, kolla anonser i allt om hobby, eller gå runt på modelhobbyfirmornas hemsidor, alltid brukar någon ha srvon till skapliga priser.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

När man man använder en 555 hoppar man över 20 ms pausen, men det funkar väl ändo! Pulsen ska vara 1-2 ms om jag kommer ihåg rätt. Sen att 555 börjar kosta pengar nu för tiden är väl att det var ett tag sen man slutade tillverka de. Glöm inte bort att det finns massa andra timer också.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag köpte servon avb sodjan på forumet, bra saker, dock starkare än standard men det är ju inte helt fel

jag har någonstans på hårddisken en beskrivning på en krets för servodrivning med en 555 och 0 till 10v in, kan kanske vara något,

annars går det med en 4093 med
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nja, den ursprungliga 555án har väl lämnat bandet för gott, men det finns väl en ungefär 20 olika varianter (alla pinkompatibla) som de flesta fortfarande tillverkas.

Den där kopplingen "hoppar inte över" 20ms pausen, du ställer PRF med vänstra poten till ungefär 50Hz och justerar ontiden vilken kommer att variera servots position med den högra poten

Och priset är fortfarande rätt lågt för en 555á Vissa ytisar går att få för under en krona styck i större partier. Orsaken till at det är mer ekonomiskt med en uC är att man slipper lite kringkoponenter, kan få ett mindre kort (billigare att tillverka), samt att även en liten uC kan styra fler än ett servo åt gången. 2 servon går lätt att styra med en 12F675 och kanske tre om man är lite listig. ytterligare en fördel med uC är att man kan lägga in ramper för att få servot att röra sig lugnare om det är något man vill ha i sin applikation och att man kan kalibrera sin pot mot valfritt servo så att man för samma mekaniska vinkel även om man byter servo.

Valet är fritt, en 555á är ingen dålig lösning, men en uC är roligare.
beavy-o

Inlägg av beavy-o »

absolut, en mikroprocessor är säkert mycket roligare och mer mångsidig osv. Men jag är fortfarande ganska grön på elektronikområdet, och man måste ju liksom börja nånstans. :) Om jag ska köra med mikroprocessor måste jag ju skaffa programmerare också..
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jo, iofs - men PIC (eller AVR för den delen) programerare är rätt billiga idag och det är på sätt och vis enklare att lära sig programera än att lära sig "vanlig" elektronik. Bäst är att lära sig båda delarna såklart ;)

Skall man enkelt göra program så är ICD helt klart att rekomendera då det kan spara många gråa hår i de fall då man bara tycker att det borde fungera. Nackdelen med ICD är givetvis att det är lite dyrare och lite stökigare att sätta upp innan man fått det att fungera.
beavy-o

Inlägg av beavy-o »

hm... ICD?... *googlar*

International Classification of Diseases
Institute of Corporate Directors
International College of Dentists
Institut Català de les Dones

...hm.. antar att det inte är något av dom? :?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> I schemat använder de en 556 men det är ju inget annat än två 555 i samma kapsel.

Jag har Texas 556'or. 40:- för 5 st :
http://www.tradera.com/auction/aid_31228378

> jag köpte servon av sodjan på forumet, bra saker,

160:-/st. Fri frakt för forum-medlemmar
Traxxas 2055. 5.8 Kg. Sitter som styrservo i T-MAXX och E-MAXX. 258:-/st hos Hobbex...
http://www.tradera.com/auction/aid_32011854

> Jo, iofs - men PIC (...) programerare är rätt billiga idag

Wisp628 : 299:- komplett med frakt och allt (byggsats).
http://www.jescab.se/Wisp628.html

ICD = In Curcuit Debugger... :-)

EDIT : Lagt till ett par länkar...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Sorry..

ICD ger dig möjlighet att lägga in breakpoint och även att stega programmet samtidigt som det ger dig värderna i alla register och därmed kan avslöja var man tänkte fel.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Om du inte har mikrokontrollerkunskaper ännu men kommer att gå kurser i det, så kan det ju var en idé att göra 555-varianten nu och sedan uppgradera till en mikrokontrollerlösning sedan. Blir lite produktutveckling i det hela.
Skriv svar