prototypen:
Kan verkligen 7052 göra om en obalanserad signal till en balanserad?
Har inte hittat något i databladet som säger det. Därför borde nog Göran ändå använda 2st OP-förstärkare.
Göran:
Mikrofonelementet ser ok ut. Svårt att säga om det skulle fungera just "utmärkt" eftersom de inte visar *hur* rundupptagande det är. Det avgör ganska mycket hur paraboldisken behöver se ut. Men köp den och testa.
Det vore lite kul om man hade 2st parabolmikrofoner, då kan man ju spela in i stereo.
En parantes:
Eftersom det finns mycket musiker på forumet så kan jag passa på att tipsa om en grejj: En parabolmikrofon (utan själva paraboldisken) fungerar mycket bra för att spela in trummor och sång. De fungerar även bra till blåsinstrument och akustisk gitarr.
Söker info om parabolmikrofon
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- prototypen
Japp
det är tillverkat 3000-4000 mikrofoner med 7052 sedan bytte man till ytmonterat och använder en annan krets men samma tanke. Hur många 10 000 - tal det finns runtom i världen nu vet jag inte.
7052 är egentligen ett bryggkopplat slutsteg och då blir det väl balanserat ut.Nackdelen är att den har fast 40dB förstärkning. oftast behöver man mer förstärkning ändå och dämpa signalen gå alltid
Någonstans måste man ha kopplingskondensatorer för att få bort DC komponenterna, men det gäller OP lösningen också.
det går alltid att balansera med OP men som jag skrev tidigare så tänk på den lilla 1:an i icke inverterat OPn.
"det går att balansera med 2 st op men tänk på att den icke inverterade har förstärkningen 1+R1/R2 medan den inverterande har -R1/R2 den inverterande måste ha ett R1 i serie med R2 "
När jag ändå skriver så tar vi alltihop.
mikrofon kopplad till 7052 i parabolen - lång kabel - en OP i differentialkoppling - volymkontroll - en 7052 till som driver hörlurarna. Från volymkonrollen kan man koppla större förstärkare.
Jimmy hur går det med kortet?
Prototypen
det är tillverkat 3000-4000 mikrofoner med 7052 sedan bytte man till ytmonterat och använder en annan krets men samma tanke. Hur många 10 000 - tal det finns runtom i världen nu vet jag inte.
7052 är egentligen ett bryggkopplat slutsteg och då blir det väl balanserat ut.Nackdelen är att den har fast 40dB förstärkning. oftast behöver man mer förstärkning ändå och dämpa signalen gå alltid
Någonstans måste man ha kopplingskondensatorer för att få bort DC komponenterna, men det gäller OP lösningen också.
det går alltid att balansera med OP men som jag skrev tidigare så tänk på den lilla 1:an i icke inverterat OPn.
"det går att balansera med 2 st op men tänk på att den icke inverterade har förstärkningen 1+R1/R2 medan den inverterande har -R1/R2 den inverterande måste ha ett R1 i serie med R2 "
När jag ändå skriver så tar vi alltihop.
mikrofon kopplad till 7052 i parabolen - lång kabel - en OP i differentialkoppling - volymkontroll - en 7052 till som driver hörlurarna. Från volymkonrollen kan man koppla större förstärkare.
Jimmy hur går det med kortet?
Prototypen
- prototypen