Går det att recykla/refresha igång Lipo (laptop)
batterier som är döda enligt laddaren i laptopen?
Antar att inte går, tänkte fråga i alla fall!?
funkis
Lipo laptop batteri refresh?
- Henrik Kjellberg
- JimmyAndersson
- Kontakt:
funkis: kan mycket väl gå ändå då kretsarna i datorn kanske kan ha en högre dött-batteri-spännings-nivå än vad som är absolut nödvändigt att ha. Vem vet kanske för att tvinga folk att köpa nya batterier tidigt och dom tjäna grova pengar. Men oftast så brukar det dock användas specifika laddarkretsar till Li-Pol/Ion batterier då dom har en speciellt laddnings algoritm och dom brukar hålla bra koll på både det ena och det andra. Så säger det att det inte är ok så brukar det inte heller vara helt 100 vad gäller laddningen.
Den kretsen som jag använde till min Li-Pol/Ion laddare, som jag skrivit om i en tråd, laddar även om batteriet är extremt urladdat men med en mycket låg ström. Men om inte spänningen stiger till en viss nivå inom en specifik tid så ser kretsen det som att batteriet inte är ok. Går dock att ordna genom att ändra lite komponenter om man vet att batteriet är ok så att den laddar under en mycket längre tid. Men om då tex batteriet har varit kraftigt urladdat under en längre tid så är det ändå knappt lönt då det med stor sannolikt har tagit skada. Är det gammalt så kan det möjligen också ha en liknande symptom.
Om det sedan kan finnas program som tar hand om laddningen i stället så kan det vara lovande.
Den kretsen som jag använde till min Li-Pol/Ion laddare, som jag skrivit om i en tråd, laddar även om batteriet är extremt urladdat men med en mycket låg ström. Men om inte spänningen stiger till en viss nivå inom en specifik tid så ser kretsen det som att batteriet inte är ok. Går dock att ordna genom att ändra lite komponenter om man vet att batteriet är ok så att den laddar under en mycket längre tid. Men om då tex batteriet har varit kraftigt urladdat under en längre tid så är det ändå knappt lönt då det med stor sannolikt har tagit skada. Är det gammalt så kan det möjligen också ha en liknande symptom.
Om det sedan kan finnas program som tar hand om laddningen i stället så kan det vara lovande.