Någon som gillar att routa? :-) *Klart*

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Någon som gillar att routa? :-) *Klart*

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har gjort ett schema på en nätdel som ger +5V, -5V, +12V, -12V men när routar så lyckas jag inte hitta en bra placering på in/utgångarna. Dessutom blir det för många "återvändsgränder" och jag vill helst inte sätta alldeles för många byglar på kortet.

Vill någon försöka att routa ett kort? :)

Schema-filen för Eagle

edit: Motståndet R1 ska egentligen gå till Vo på LM337 istället för till kondingen, men det fixar jag efteråt. Tänkte bara skriva det om någon vill använda schemat.

Önskelista:
* 1-lagers-kort
* Max en "kopparbana" mellan pinnarna på komponenterna.
* Paddarna +12V, +5V, GND, -5V, +12V bör inte vara utspridda över hela kortet. Helst bör de sitta på samma rad eller liknande. De behöver däremot inte sitta i den ordningen jag skrev ovan.
* AC-paddarna får gärna sitta för sig. AC1A och AC1B ska sitta brevid varandra, likaså AC2A och AC2B.
* Regulatorerna (IC1 - IC4) får gärna sitta samlade så man kan sätta dem på samma kylfläns.

Kan nämna att kortet inte ska exponeras som "vanligt". Jag har lite knas med UV-lådan, så jag kommer istället att rita ledningsbanorna med en "etspenna" och etsa direkt. Det är därför som det max får vara en "kopparbana" mellan pinnarna på komponenterna.

Jag kör förresten med freeware-versionen av Eagle, så gör inte kortet för stort! Då får jag problem.. :D

Någon som antar utmaningen? :)
Skriv gärna ett inlägg isåfall, så jag vet om någon är intresserad.
Senast redigerad av JimmyAndersson 8 september 2006, 22:10:04, redigerad totalt 3 gånger.
bearing

Inlägg av bearing »

Har du testat autoroutern?

Den har funkat bra för mig. Ställer in den så att den får dra ledningar i alla riktningar.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Kör igång ja, tycker att det är kul
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Adis: Låter bra. :)

bearing: Jag blir inte riktigt nöjd med autoroutern i det här fallet. Det blir 3-4 ledningar som den inte får ihop. På de ställena är det då för trångt för att sätta en via/pad och använda byglar.
Fransson

Inlägg av Fransson »

Jag gör ett försök så får vi se :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Utmärkt. :)

Kul att det blev lite intresse för den här tråden. :) Mycket snällt!
Joe

Inlägg av Joe »

En snabb kladd: http://www.sharemation.com/fillagret/power.png
Förutsatte att spännings regulatorerna står upp på kortet, kan även ha blivit en aning för kompakt för att handrita?
Fransson

Inlägg av Fransson »

Min verson. 8)
Bild

Hur levererar jag brd filen? :D
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Min version. Blev en hopptråd och är inte riktigt nöjd, men du har andra alternativ också... :)

Bild

Eagle BRD-fil.

Finns när du ritar schemat en knapp som heter Value. Med den kan du mata in värdena på komponenterna, istället för att göra en lista längst upp... :)

EDIT: Tanken är alltså, att du har små distanser mellan chassit (plåt/liknande) och regulatorerna, så att regulatorerna kommer ihöjd med dessa. Sedan värmer regulatorerna chassit och kyls på det sättet. Se dock upp att du inte böjer sönder regulatorerna...
Senast redigerad av Macce 6 september 2006, 20:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Joe:
"Förutsatte att spännings regulatorerna står upp på kortet"

Det är valfritt. Är det trångt så kan man ju ställa dem, annars är det ok att lägga dem ner som Fransson gjort. Ditt schema blir riktigt smidigt att handrita, inga problem där inte. Däremot satt utgångarna ganska utspridda.

Fransson:
Vackert! :) Smidigt routat och snyggt placerade komponenter.
Du kan gärna maila brd-filen till jimmy spamstop @ spamstop varion spamstop . se
("spamstop" ska inte vara med.)

Men det är inte över än. Väntar på Adis tills jag väljer vilken jag etsar. :)

edit:
Macce:
Smidigt, ditt kort ger ju möjlighet till att montera kylflänsar på sidorna om kortet. (Troligen behövs det inte, men det är trevligt att ha alternativet om det skulle bli för varmt.)
Tack för tipset förresten! :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 6 september 2006, 20:59:25, redigerad totalt 1 gång.
Fransson

Inlägg av Fransson »

:humm: Humm...

Tror jag glömde att du skulle handrita. Inte precis "lätt" att göra jordplan så.
Får kanske fila lite på det. :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det är lite svårt att få ett jordplan heltäckande eftersom det gärna bli ränder om man målar mycket, men det är inte omöjligt. Men om du vill så får du gärna fila lite. :)

Joe: Lägg gärna upp brd-filen på din version.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Franssons var snygg, fick en liknande men jag hade inte polariserade kondingar :roll: :humm:
Använde Eagle 4.14...
Fransson

Inlägg av Fransson »

Något senare i så fall (kanske i morgon) behöver en paus nu och det börjar bli sent. :wink:

Edit: Adis han emellan.
Fransson

Inlägg av Fransson »

Adis. Läste noten. Tyckte att 5 000 - 10 000 uF luktade elektrolyter så jag bytte ut dem.
Skriv svar