Finns det något intresse för gamla DRAM?

Någon sökte 4064 eller vad de kan heta. Kolla komponentakuten. Eller var det Geekjoan som sökte??!!Finns det något intresse för gamla DRAM?
Snyggt! Jag har funderat på precis samma projekt. Men jag tänkte att jag kanske skulle driva den med en USB för att kunna köra med väggvårta eller powerbank.teljemo skrev:Senaste mini projektet ihop med 13 åriga sonen.
Köpte några DIY kit på kjell som han fick testa att löda ihop för att få lite erfarenheter.
Han fnös åt lödröken rätt bra så vi kom på att vi skulle bygga oss en liten "extraktor" för röken.
Det blev ett litet projekt i sig då jag la upp det så vi skulle använda en knapp och en LED bara för att han skulle få fundera hur det fungerar![]()
(Jobbigaste pappan of the year)![]()
Blev bra i alla fall.. Och nu är lödröken inte ett hinder för att han ska vilja bränna ihop trådar![]()
Som en bonus upptäckte vi att då vi placerade fläkten under komponenthyllan på lödbänken, som har ett tomrum bakom sig, så skapade fläkten ett bakdrag som gör att även om vi får för att att löda i andra änden på bänken mot var fläkten står och suger så dras röken in under hyllan och inte upp i ansiktet![]()
Vi använde en gammal chassifläkt som jag ritade upp en "tratt" till och 3D printade. Fronten är löstagbar så man kan sätta i ett nät, galler eller filter.
Elektroniken består av en gamma chassifläkt, en 3 läges brytare, 2 LED (en i fronten och en "standbylampa" på kortet).
Allt anslutet med hjälp av ett labbkort med lödöar, resistorer och virtråd.![]()