Värmepumpsfråga: Hur kommunicerar innedelen med utedelen ?
-
- EF Sponsor
- Kontakt:
Värmepumpsfråga: Hur kommunicerar innedelen med utedelen ?
Hej forumet saken är den att jag precis renoverat (målat om) en svårt brandskadad lokal som varit uppvärmd av några värmepumpar. En av pumparna hade en fullständigt smält innedel men sannolikt är utedelen helt ok även om en av grabbarna som sanerade helt enkelt klippte av rören och därmed blåste gasen.
Det var på insidan och jag hade uppdraget att skruva ner utedelen. Som vanligt har jag svårt att frakta teknik till skroten så nu till frågan.
Är det möjligt att ersätta innedelen med en annan (annat märke) innedel? Med vilka signaler kommunicerar delarna med varann och vad skiljer signalmässigt mellan olika fabrikat?
För allmän kännedom har jag support av certifierad tekniker men han har inte koll på just detta utan vill naturligtvis helst sälja en ny anläggning och jag vill återvinna.
Med vänlig hälsning, // Karl B.
Det var på insidan och jag hade uppdraget att skruva ner utedelen. Som vanligt har jag svårt att frakta teknik till skroten så nu till frågan.
Är det möjligt att ersätta innedelen med en annan (annat märke) innedel? Med vilka signaler kommunicerar delarna med varann och vad skiljer signalmässigt mellan olika fabrikat?
För allmän kännedom har jag support av certifierad tekniker men han har inte koll på just detta utan vill naturligtvis helst sälja en ny anläggning och jag vill återvinna.
Med vänlig hälsning, // Karl B.
Re: Värmepumpsfråga: Hur kommunicerar innedelen med utedelen
Lyft locket på utedelen så brukar det finnas ett kopplingsschema. Om den inte är mer än 20 år gammal så är det någon form av seriekommunikation och du behöver ha exakt rätt innedel för att det ska fungera.
Vilken gas är det?
Fråga din kyltekniker hur mycket det kommer kosta att byta torkfilter och fylla på gas, priserna på R-410A har skenat i höjden senaste året.
Vilken gas är det?
Fråga din kyltekniker hur mycket det kommer kosta att byta torkfilter och fylla på gas, priserna på R-410A har skenat i höjden senaste året.
Frågan är ju vad kostnaden blir om det visar sig att utedelen inte är hel. Första steget borde ju vara att göra nån slags "hälsokoll" på utedelen.
Det där är skrot. Förångare och lite annat kanske är av koppar så skrotnisse tar emot den utan betalning.
-
- EF Sponsor
- Kontakt:
Tack för era synpunkter men i min värld är skrot endast nytt material till förnyelse. Jag är notorisk samlare av skrotad teknik som dessutom får utgöra underlag för att begripa hur man tänkte när det producerades.
Nu är detta inte en fråga om kostnader utan jag är ute efter att lära mig hur tekniken fungerar och dessutom som bonus få fatt i en värmekälla till mitt garage.
Men framförallt vill jag förstå hur skrotet fungerar och på tal om skrot borde det finnas många utbytta enheter som tömts på gasen av proffs före skroten och då är ju innedelen helt laglig att få fatt i.
Enheten är det som syns på bilden och såldes för 10 år sedan.
Ha en goo söndag// Karl B.
Nu är detta inte en fråga om kostnader utan jag är ute efter att lära mig hur tekniken fungerar och dessutom som bonus få fatt i en värmekälla till mitt garage.
Men framförallt vill jag förstå hur skrotet fungerar och på tal om skrot borde det finnas många utbytta enheter som tömts på gasen av proffs före skroten och då är ju innedelen helt laglig att få fatt i.
Enheten är det som syns på bilden och såldes för 10 år sedan.
Ha en goo söndag// Karl B.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det va ju inga problem att hitta service manualen till ute delen, det står dock inte vilka innerdelar som är kompatibla
http://www.climaco.se/pdf/Mitsubishi/MUZ-GE253542VA.pdf
Efter lite google så har jag kommit fram till att innerdelen som är till den heter MSZ-GE35VA
Servicemanual till den http://www.ilmalampopumput.com/files/mi ... al-log.pdf
http://www.climaco.se/pdf/Mitsubishi/MUZ-GE253542VA.pdf
Efter lite google så har jag kommit fram till att innerdelen som är till den heter MSZ-GE35VA
Servicemanual till den http://www.ilmalampopumput.com/files/mi ... al-log.pdf
-
- EF Sponsor
- Kontakt:
xoffis: tack för länkarna, den på utedelen har jag redan men den på innedelen hade jag inte hunnit leta så stort tack för den.
På schemat står det 12-24 v för den anslutning som sköter snacket mellan ute och inne men det visar ju inte hur signalerna eg ser ut. Får klura lite på det. Misstänker precis som mrfrenzy: säger att det är en seriell signal, synd att jag inte har nåt liknande att mäta på och att försöka få information från berörd leverantör/säljare är knappast nåt att tänka på.
tack för hjälpen så här långt // Karl B.
På schemat står det 12-24 v för den anslutning som sköter snacket mellan ute och inne men det visar ju inte hur signalerna eg ser ut. Får klura lite på det. Misstänker precis som mrfrenzy: säger att det är en seriell signal, synd att jag inte har nåt liknande att mäta på och att försöka få information från berörd leverantör/säljare är knappast nåt att tänka på.
tack för hjälpen så här långt // Karl B.
Det sitter ju t.ex. en kompressor i utedelen. Om den har utsatts för hög värme vid branden så vet man ju inte hur länge den håller. Oljan i den har kanske blivit så varm att den inte smörjer som den ska längre. Eller det kan ha kommit in föroreningar som kör att den kommer att slitas väldigt fort.kilimanjaro skrev:Tack för era synpunkter men i min värld är skrot endast nytt material till förnyelse.
Generellt är det ju så att det kostar en faktor 2-5 gånger mer att bygga upp en produkt av reservdelar än att köpa en ny. Om det dessutom är äldre grejer så blir skillnaden ännu större, eftersom nya grejer tenderar att vara billigare.
Titta på vad en ny kompressor, en begagnad innedel och en påfyllning kostar. Jämför det sen med att köpa en ny pump. Det är möjligt att en ny pump blir lite dyrare, men den kommer du att ha garanti på (ofta lämnas det väl 10 år garanti på såna). En reparerad pump lär det vara noll garanti på.
-
- EF Sponsor
- Kontakt:
Den 10:e mars tog sig en drogpåverkad individ in i vårt (Timrå Classic Garage) ställde in en dunk bensin i den bortersta bilen samt slet ner en aerotemper från väggen för att få fart på brasan. Otur för den göken att en granne kom precis och kund både larma samt ta fast honom. Därför blev skadorna mycket begränsade mot vad som kunde ha hänt.
Jag har renoverat allt nu och jag lägger ut två bilder, före och efter så att ni förstår omfattningen. Det som syns på "förebilden" är en lysarmatur till höger och innedelen till vänster båda nersmälta.
Som jag sagt tidigare är det här projektet inte av ekonomisk natur utan mera en utmaning om att nästan all teknik går att återvinna och dessutom är jag omåttligt nyfiken och vetgirig så jag vill helt enkelt förstå hur dom språkar med varann.
Har de senaste tre månaderna köpt 7 nya luft/luft pumpar till min lilla fjällby så jag vet hur ekonomi och garantier ser ut och i och med det skapat en relation till den tekniker som installerade dem. Men han kan inte svara på mina teoritekniska frågor.
Tack för hjälp så här långt // Karl B.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.