Batteri / nätadapter switch

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
omega

Batteri / nätadapter switch

Inlägg av omega »

Hej!

Jag har en laptop som har några år på nacken där originalbatteriet har gjort sitt.. så jag satte ihop ett eget batteripack och kör in spänningen där nätadaptern brukar anslutas.

Nu till problemet.. jag skulle vilja kunna byta mellan nätadapter och batteri utan att stänga av datorn.

Skulle man kunna göra enligt bilden? Kan man köra nätadaptern parallellt med batteriet under en kort stund undertiden man byter?
Vad kan bli fel?

Bild
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Två dioder (gärna schottky för lägre spänningsfall) borde vara allt du behöver. Om de klarar tillräckligt hög ström så kan jag inte se att nåt skulle kunna gå fel direkt.
Användarvisningsbild
omega

Inlägg av omega »

Så jag behöver alltså inte 4 dioder? Är det inte risk att strömmen vandrar in i nätadaptern eller batteriet då?
Finns det dioder med ännu lägre spänningsfall än schottky? Hur är det med germaniumdioder.. finns såna fortfarande? Har för mig att en germaniumdiod kunde börja leda redan vid 0,1V.. fast jag kunde inte hitta några på Elfa.
Någon annan smart lösning?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

borta, putsväck, inget här, nada
Senast redigerad av prototypen 5 september 2006, 22:42:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Gud bevare oss för selenlikriktare men de har väldigt lågt spänningsfall men de blir otympligt stor, halv laptop typ.

Testa med 2 st schottky 1N5821 dioderna släpper fram den som har högst spänning, det går att göra med MOS transistorer också och då har man bara Rdson och det ger väldigt lite spänningsfall.

Prototypen
Användarvisningsbild
omega

Inlägg av omega »

ok då är jag med. Det låter väldigt intressant med MOS lösningen. :) Hur skulle en sådan lösning se ut?
Hur lågt spänningsfall är det då?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det du behöver är något i denna stil:

http://www.linear.com/pc/productDetail. ... 1079,P2173
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Börja med 2 st 1N5821, funkar inte det så gå på Linaers lösning, skillnaden är 2 kr i ett skatbo eller ett kretskort meden massa grejor på. Jag är inte negativ till superlösningar men någon måtta får det vara.

Lycka till med provandet, Prototypen
Skriv svar