Hjälp med yd start till kompressor
Hej, har nu köpt en kompressor men som jag har fattat så är jag tvungen att ha en y-d start till den? Stämmer det och isåfall kan någon förklara vilken som skulle funka?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp med yd start till kompressor
Det går nog inte YD-starta den kompressorn, om man läser på motorplåten
Senast redigerad av SJM 7 maj 2020, 10:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Motorn borde vara stämplad D400V och Y660V, det är den inte, den är enbart stämplad för D400V, ja ja 380V då.
Jag tolkar det som att motorn inte är omkopplingsbar, utan fast D-kopplad
Jag tolkar det som att motorn inte är omkopplingsbar, utan fast D-kopplad
- FormerMazda
Borde inte en bild under ett lock ge sanningen?
Av stansningen på skylten tycker jag som Tomas, men dom kanske stansat den efter hur den är kopplad där under bara. Lättja liksom.
Av stansningen på skylten tycker jag som Tomas, men dom kanske stansat den efter hur den är kopplad där under bara. Lättja liksom.
Har gjort detta på riktigt.
De allra flesta trefasmotorer går att koppla om mellan Y och D genom att flytta några bleck i anslutningsdosan.
Vid en given huvudspänning drar motorn mindre ström vid Y-koppling än vid D-koppling.
De allra flesta trefasmotorer går att koppla om mellan Y och D genom att flytta några bleck i anslutningsdosan.
Vid en given huvudspänning drar motorn mindre ström vid Y-koppling än vid D-koppling.
Jo, men då är motorerna märkta med D400V och Y660V eller motsvarande.
Märkningen av denna motorn tyder på att det är en DOL-motor som inte är omkopplingsbar.
Märkningen av denna motorn tyder på att det är en DOL-motor som inte är omkopplingsbar.
Klart det går att köra Y-D start. Men frågan är snarare
behövs det?
Är den redan utrustad med Y-D start?
Vem säger att det behövs Y-D?
Vad har du för elmatning att tillgå?
Manuell eller automatisk Y-D? (Vet att det låter tokigt men på jobbet fanns det en kompressor som man manuellt startade i Y-D. Minns inte varför, den kanske gick i avlastat läge när tanken var full?)
behövs det?
Manuell eller automatisk Y-D? (Vet att det låter tokigt men på jobbet fanns det en kompressor som man manuellt startade i Y-D. Minns inte varför, den kanske gick i avlastat läge när tanken var full?)
Jag direktstartar min svarv som har 10kW spindelmotor.
Det kanske kan gå med 7.5kW.
Det kanske kan gå med 7.5kW.

Varför skulle det vara "Klart" det förutsätter att motorn är omkopplingsbar, vilket den troligen inte är.Palle500 skrev:Klart det går att köra Y-D start. Men frågan är snarare
behövs det?
Beroende på var man håller till någonstans, så kan det vara krav från elleverantören .
Vanligtvis får man inte DOLa motorer större än 5 kW.
En 230/400V motor går inte Y/D starta i Sverige
En 400V DD motor går inte YD-starta
En 400V YY motor går inte YD starta
En 400V D motor går inte YD starta
En 400V Y motor går inte YD-Starta
Denna motor är märkt till att vara en 400V D-motor, och då går den INTE att YD-starta, av den enkla anledningen att lindningarna är fast kopplade till D, dvs den är INTE omkopplingsbar till Y.
Dock som sagt en bild på hur det ser ut i kopplingsboxen ger garanterat svar .
- Jan Almqvist
Här finns en PDF som heter:
"3-phase TEFV induction motors
(slip-ring or cage type)
Installation and maintenance"
https://www.leroy-somer.com/documentati ... 770_en.pdf
"3-phase TEFV induction motors
(slip-ring or cage type)
Installation and maintenance"
https://www.leroy-somer.com/documentati ... 770_en.pdf
den är 380v D
om det är så man kan koppla den som Y i motorns plintlådda så kan man Y/D starta den, bara lyfta locket och kolla
eller kan man ha en mjukstartare
om det är så man kan koppla den som Y i motorns plintlådda så kan man Y/D starta den, bara lyfta locket och kolla
eller kan man ha en mjukstartare
Tänk om det inte ens finns en kopplingsbox på motorn? Rasar hela din livsbild då? Jag tycker du skrämmer TS med dina självsäkra argument men ack så tillkrånglade förklaringar för en oinvigd.TomasL skrev:Varför skulle det vara "Klart" det förutsätter att motorn är omkopplingsbar, vilket den troligen inte är.Palle500 skrev:Klart det går att köra Y-D start. Men frågan är snarare
behövs det?
Beroende på var man håller till någonstans, så kan det vara krav från elleverantören .
Vanligtvis får man inte DOLa motorer större än 5 kW.
En 230/400V motor går inte Y/D starta i Sverige
En 400V DD motor går inte YD-starta
En 400V YY motor går inte YD starta
En 400V D motor går inte YD starta
En 400V Y motor går inte YD-Starta
Denna motor är märkt till att vara en 400V D-motor, och då går den INTE att YD-starta, av den enkla anledningen att lindningarna är fast kopplade till D, dvs den är INTE omkopplingsbar till Y.
Dock som sagt en bild på hur det ser ut i kopplingsboxen ger garanterat svar .
TS verkar ha löst problemet för vi har inte fått svar på vad som döljer sig bakom luckan?
Edit
Glömde att svara på din fråga "Varför skulle det vara "Klart"?"
Svaret har du själv skrivit i SEF år 2009 inlägg nr 5:
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 87#p490233