Hjälp med yd start till kompressor
Hjälp med yd start till kompressor
Hej, har nu köpt en kompressor men som jag har fattat så är jag tvungen att ha en y-d start till den? Stämmer det och isåfall kan någon förklara vilken som skulle funka?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp med yd start till kompressor
Det går nog inte YD-starta den kompressorn, om man läser på motorplåten
Re: Hjälp med yd start till kompressor
Senast redigerad av SJM 7 maj 2020, 10:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hjälp med yd start till kompressor
Motorn borde vara stämplad D400V och Y660V, det är den inte, den är enbart stämplad för D400V, ja ja 380V då.
Jag tolkar det som att motorn inte är omkopplingsbar, utan fast D-kopplad
Jag tolkar det som att motorn inte är omkopplingsbar, utan fast D-kopplad
- FormerMazda
- Inlägg: 6507
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Hjälp med yd start till kompressor
Borde inte en bild under ett lock ge sanningen?
Av stansningen på skylten tycker jag som Tomas, men dom kanske stansat den efter hur den är kopplad där under bara. Lättja liksom.
Av stansningen på skylten tycker jag som Tomas, men dom kanske stansat den efter hur den är kopplad där under bara. Lättja liksom.
Re: Hjälp med yd start till kompressor
Har gjort detta på riktigt.
De allra flesta trefasmotorer går att koppla om mellan Y och D genom att flytta några bleck i anslutningsdosan.
Vid en given huvudspänning drar motorn mindre ström vid Y-koppling än vid D-koppling.
De allra flesta trefasmotorer går att koppla om mellan Y och D genom att flytta några bleck i anslutningsdosan.
Vid en given huvudspänning drar motorn mindre ström vid Y-koppling än vid D-koppling.
Re: Hjälp med yd start till kompressor
Jo, men då är motorerna märkta med D400V och Y660V eller motsvarande.
Märkningen av denna motorn tyder på att det är en DOL-motor som inte är omkopplingsbar.
Märkningen av denna motorn tyder på att det är en DOL-motor som inte är omkopplingsbar.
Re: Hjälp med yd start till kompressor
Klart det går att köra Y-D start. Men frågan är snarare
behövs det?
Är den redan utrustad med Y-D start?
Vem säger att det behövs Y-D?
Vad har du för elmatning att tillgå?
Manuell eller automatisk Y-D? (Vet att det låter tokigt men på jobbet fanns det en kompressor som man manuellt startade i Y-D. Minns inte varför, den kanske gick i avlastat läge när tanken var full?)
behövs det?
Är den redan utrustad med Y-D start?
Vem säger att det behövs Y-D?
Vad har du för elmatning att tillgå?
Manuell eller automatisk Y-D? (Vet att det låter tokigt men på jobbet fanns det en kompressor som man manuellt startade i Y-D. Minns inte varför, den kanske gick i avlastat läge när tanken var full?)
Re: Hjälp med yd start till kompressor
Jag direktstartar min svarv som har 10kW spindelmotor.
Det kanske kan gå med 7.5kW.
Det kanske kan gå med 7.5kW.

Re: Hjälp med yd start till kompressor
Varför skulle det vara "Klart" det förutsätter att motorn är omkopplingsbar, vilket den troligen inte är.Palle500 skrev:Klart det går att köra Y-D start. Men frågan är snarare
behövs det?
Är den redan utrustad med Y-D start?
Vem säger att det behövs Y-D?
Vad har du för elmatning att tillgå?
Manuell eller automatisk Y-D? (Vet att det låter tokigt men på jobbet fanns det en kompressor som man manuellt startade i Y-D. Minns inte varför, den kanske gick i avlastat läge när tanken var full?)
Beroende på var man håller till någonstans, så kan det vara krav från elleverantören .
Vanligtvis får man inte DOLa motorer större än 5 kW.
En 230/400V motor går inte Y/D starta i Sverige
En 400V DD motor går inte YD-starta
En 400V YY motor går inte YD starta
En 400V D motor går inte YD starta
En 400V Y motor går inte YD-Starta
Denna motor är märkt till att vara en 400V D-motor, och då går den INTE att YD-starta, av den enkla anledningen att lindningarna är fast kopplade till D, dvs den är INTE omkopplingsbar till Y.
Dock som sagt en bild på hur det ser ut i kopplingsboxen ger garanterat svar .
- Jan Almqvist
- Inlägg: 1658
- Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
- Ort: Orust
Re: Hjälp med yd start till kompressor
Här finns en PDF som heter:
"3-phase TEFV induction motors
(slip-ring or cage type)
Installation and maintenance"
https://www.leroy-somer.com/documentati ... 770_en.pdf
"3-phase TEFV induction motors
(slip-ring or cage type)
Installation and maintenance"
https://www.leroy-somer.com/documentati ... 770_en.pdf
Re: Hjälp med yd start till kompressor
den är 380v D
om det är så man kan koppla den som Y i motorns plintlådda så kan man Y/D starta den, bara lyfta locket och kolla
eller kan man ha en mjukstartare
om det är så man kan koppla den som Y i motorns plintlådda så kan man Y/D starta den, bara lyfta locket och kolla
eller kan man ha en mjukstartare
Hjälp med yd start till kompressor
Tänk om det inte ens finns en kopplingsbox på motorn? Rasar hela din livsbild då? Jag tycker du skrämmer TS med dina självsäkra argument men ack så tillkrånglade förklaringar för en oinvigd.TomasL skrev:Varför skulle det vara "Klart" det förutsätter att motorn är omkopplingsbar, vilket den troligen inte är.Palle500 skrev:Klart det går att köra Y-D start. Men frågan är snarare
behövs det?
Är den redan utrustad med Y-D start?
Vem säger att det behövs Y-D?
Vad har du för elmatning att tillgå?
Manuell eller automatisk Y-D? (Vet att det låter tokigt men på jobbet fanns det en kompressor som man manuellt startade i Y-D. Minns inte varför, den kanske gick i avlastat läge när tanken var full?)
Beroende på var man håller till någonstans, så kan det vara krav från elleverantören .
Vanligtvis får man inte DOLa motorer större än 5 kW.
En 230/400V motor går inte Y/D starta i Sverige
En 400V DD motor går inte YD-starta
En 400V YY motor går inte YD starta
En 400V D motor går inte YD starta
En 400V Y motor går inte YD-Starta
Denna motor är märkt till att vara en 400V D-motor, och då går den INTE att YD-starta, av den enkla anledningen att lindningarna är fast kopplade till D, dvs den är INTE omkopplingsbar till Y.
Dock som sagt en bild på hur det ser ut i kopplingsboxen ger garanterat svar .
TS verkar ha löst problemet för vi har inte fått svar på vad som döljer sig bakom luckan?
Edit
Glömde att svara på din fråga "Varför skulle det vara "Klart"?"
Svaret har du själv skrivit i SEF år 2009 inlägg nr 5:
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 87#p490233