Aktiekoll-program?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Aktiekoll-program?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag söker ett smidigt sätt att visa aktiekursen på valda B-aktier. Är på gång att sälja lite, så jag vill enkelt kunna se kursen utan att behöva klicka mig fram på en sajt varje gång jag vill kolla.

Jag vet att banken kan hjälpa till med att kolla och sälja vid rätt tillfälle, men har lite dålig erfarenhet av det eftersom de vid ett tillfälle väntade med att sälja tills aktien gått under beloppet då jag ville sälja. Därför vill jag ha koll på kursen själv, på något enkelt sätt.

Tips?
Hoppas jag inte lät för snobbig. :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hmm skulle gissa att "Hitta kursvinnare" har en sådan funktion.
Om man har realtidsdata där vet jag inte

Vet inte om du får fram informationen på färre klick än att lägga upp en portfölj på tex DI och sen genväga dig dit. Kurserna är dock fördröjda 15 minuter...

Vill du sälja på ett bestämt pris, eller är du ute efter en stoploss som säljer på fallande trend?

Vill du sälja på ett bestämt pris är det ju bara att lägga en order med kurslimit i din inetbank och sätte glitighetstid på längst möjliga.. (brukar väll vara 5 dagar)
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Titta t.ex. på http://www.netfonds.se/
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jesper:
Tack för tipset! På Netfonds fanns en del nyttigt. Ska kolla mer noga sedan. Lite rörigt att de blandar ekonomiska termer på svenska och norska. Jag har visserligen inga problem med norska, men är inte så van att läsa "affärs-norska". :)

AndLi:
En stoploss vore enklast, men idén med kurslimit i internetbanken kan också funka. Jag brukar ha ganska ok känsla för om kursen kan gå upp lite till. Det knepiga är att parera det med giltighetstiden. Hade lite otur med det förra vintern. Dessutom väntade banken för länge så jag fick inte så stor utdelning som jag kunnat om de sålt snabbare.

Det är kul med aktier. Har funderat lite på att någon gång köpa "småaktier" bara på skoj och se om man kan göra en liten vinst.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ska man handla "seriöst" på daglig basis är det typ wintrade man ska ha dvs ett program som visar kurserna+nyheterna direkt och i realtid. Kostar dock en slant.

Annars finns på de flesta RIKTIGA aktiesiter nyhets och kurslarm. Strunta i bankerna de tar bara DRYGA avgifter och ger värdelös service.

Jag rekommenderar någon av dessa:
http://www.avanza.se eller http://www.nordnet.se/

Nordnet har jag för det är billigare. Vill du betala mindre skatt (vem vill inte det) så välj kapitalförsäkringsdepå.

Det är kul när man gör vinst :D Har gjort många fina (och även en del dåliga) det är röda siffror man lär sig av. Lär man sig att läsa rapporter och räkna på bolagen kan man göra några 10 tal procent på ett år. Sen kan man glömma tex ericsson osv de är nästintill omöjliga att räkna på eller göra bra affärer i (förrutom de som köpte på under 3 spänn då) tråkigare bolag får man leta efter.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

v-g: Vem vill inte betala mindre skatt? Lars Ohly (enlig honom själv, senast uttalat i rix morgonzoo)

Jimmy: Men om du har en känsla för när det är toppen så är det ju bara att lägga in en säljorder utan specat pris...
Risken är ju med att lägga en limit att den inte kommer över den och du kan få sälja billigare än vad du ville..

Giltighetstiden är egentligen inget problem då du när som helst kan dra tillbaka ordern, det är ju inte så att du lovat att sälja aktien för det priset under fem dagar.

Tänk sen också på att om det rör sig om mindre aktier med sämre omsättning (i aktien altså) och du inte har en hel börspost så kan det ta längre tid att få sålt det hela än om du hade en hel börspost...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Man kan lägga 30 dagarsorder. I vissa aktier behövs det :shock: Fått vissa först efter 20 dagar :D Men när man väntar på nåt gott så....

Andli:Sålänge ingen köpt/sålt så din order är aktuell så kan man ta bort ordern, man kan även ta väck den då säg hälften är sålt.

Bra tips att ALLTID handla med börsposter i tex Vostok/abb/ericsson/nokia går det bra att INTE göra det (men varför skulle man) men i de mindre kan det betyda att man får sälja rätt långt under marknadspris bara för att man inte har "jämna pengar".

Mindre skatt innebär ju även i detta fall att man om man inte gör vinst så loosar man pengar (då man skattar på hela innehavet) men om man tjänar mycket så tjänar man mycket. Om man däremot förlorar pengar (men vem planerar för det eg.?) så får man inte göra förlustavdrag utan att sälja hela innehavet.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

http://www.finansportalen.se/aktieportfolj.htm

Där är en sida där du kan lägga in vilka du har köpt/sålt och för hur mycket, för att visa vad aktierna står i. Uppdateras varje 15 min och är gratis.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jonaz: Det verkar tyvärr snarare så att "Börsinformationen är fördröjd 15 minuter"

Jag fastnade för Avanza. Tyckte de har bra visning av informationen.
Hm, den tänkta aktien går upp idag också. 8) USA har Labour Day idag och det brukar påverka asien-börsen osv. Men det börjar helt klart bli dags att planera för försäljning. :)

Aktien har ganska stor omsättning så jag kommer sälja hela börsposter. Sedan behöver man inte betala skatt för hela summan, har för mig att det ligger på 80% som ska skattas för.

Kul att det verkar vara fler här som är intresserade av aktier. :)
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

JimmyAndersson:

Om du har några aktier som gått dåligt, sälj dem och köp sedan tillbaka dem, så får du kvitta förlusten mot din reavinst.

Om du inte har aktier som gått dåligt, räkna på om det är fördelaktigare att använda "schablon-metoden" istället för inköpsvärdet när du skall beräkna reavinsten och reavinstskatten.
Skriv svar