Söker info om parabolmikrofon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Söker info om parabolmikrofon

Inlägg av Göran Nilsson »

Jag har letet efter en parabolmikrofonbyggsats och hittat en på kjell o Co.
Problemet med denna är att man måste montera kretskortet i parabolen.
Jag skulle vilja att endast mikrofonen monteras på "pinnen" i parabolen.
Själva parabolen kan jag fixa själv.
Jag ska lysnna på djur, avstånd 80-120 meter, fast monterad på yttervägg

Har ni några tips till mig i detta ämne ?
bearing

Inlägg av bearing »

Varför måste kortet i sitta i parabolen?

Micen är ju ansluten med sladdar. Är väl bara att förlänga sladdarna?

EDIT: Glöm vad jag skrev ovan. Läste nu att sladdarna bara fick vara 10 cm.

Kanske går att göra en mindre version av kretsen så att den kan sitta i pinnen.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

I instruktionerna till byggsatsen står det tydligt att man inte ska förlänga mikrofonkablarna och därför ska hela kretskortet med miken monteras på "pinnen" i parabolen. Kablarna från kretskortet till hörlurarna får inte förlängas till mer äm 2meter

Helknasigt tycker jag !
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har en parabolmikrofon där sladden är ca 40cm. Inne i mikrofon-höljet sitter det en kondensatormick och förstärkare. På högsta förstärkning så brummar det massor om man har händerna mindre än 10-15cm ifrån micken eller sladden. Brummet håller sig runt ca 30-100Hz, så det går att få bort med högpassfilter. Problemet är att om man har en lång obalanserad kabel så plockar den även upp jättesmå "defekter" i kabel, kontakt, kringutrustning mm. Detta förstärks sedan av mikrofonförstärkaren.

Men det går att bygga bort störningarna med bl.a balanserad signal, ordentligt jordat mick-hölje och kabel, kontakter som oxiderar så lite som bara är möjligt, osv. Så om du gillar att modifiera saker så kan du köpa byggsatsen och förändra några saker. Annars finns det färdiga bra parabolmickar att köpa, men de kan vara lite svåra att få tag på. För tillfället vet jag inget ställe som säljer sådana.

Det låter jättespännande att du ska lyssna på djur! (Jag är väldigt djur-intresserad.)
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Själv skulle jag nog försöka fixa någon A/D-konverterare som jag monterade tillsammans med mikrofonen ute i parabolen, så att ljudet skickas digitalt in i huset. Så slipper man alla mystiska störningskällor som bråkar med ljudet..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ähm.. så kan man också göra. Det blir nog ännu bättre.
Frågan är bara: Varför tänkte inte jag på det? :D
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Med förstärkare i parabolen och balanserad signal ska det inte behöva brumma (ja möjligvis björnen bortiskogendå) även med 50 m kabel. Mata DC till micförstärkaren via samma kabel så undviker du jordloopar. Att hålla kabeln borta från elkablar och mobiltelefoner är väl klart men trådlösa nätverk stör också tyvär ofta 24h/dygn. En enkel micförstärkare är TDA7052 Det står inte micförstärkare i ELFA men det finns några 1000-tal i mikrofonkoppling i Sverige.

Jag gillar också djur, julskinka, kalvrulader, entrecote mm mums.

Prototypen
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En balanserad signal, kan man fixa det enkelt med två opampar, varav ena inverterad?
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Först ber jag om ursäkt för att jag skrev så illa när jag startade denna tråden :?

Tyvärr blev det lite väl avancerat för mig, A/D omvandlare, balanserad signal. Jag får försöka på något annat sätt, typ två burkar med tråd emellan.

Vildsvin är väldigt roliga att titta på, de har en massa bus för sig när de äter.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Gör som Obelix istället...
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Man kan väl göra båda delarna
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Mad modder
det går att balansera med 2 st op men tänk på att den icke inverterade har förstärkningen 1+R1/R2 medan den inverterande har -R1/R2 den inverterande måste ha ett R1 i serie med R2 7052 är balanserad men har fast förstärkning på 40 dB, är ganska lagom till en kondensatormic. 7052 kopplingen ÄR KOMPONENTSNÅL.

Göran

Balanserad signal då är det signal i den ena tråden och en tvärtom signal i den andra. störningar gör att båda trådarna hoppar lika men mottagaren känner bara av skillnaden och bryr sig inte om störningen. det blir brumfriare.
Min arbetskamrat som varit ljudtekniker i 35 år tycker att 200m kabel borde vara möjligt men du borde ha en stor parabol typ 1,5-2 m för att få med basen också.

Godnatt från Prototypen
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Kan man använada 7052:an utan 2st op ?

Då kretsen är så liten kunde jag placera mic och 7052:an på "pinnen" i parabolen, ström och utgångsledningarna i "pinnen" till hörlurarna.
Skulle detta funka ?

Kan en kondensatormikrofonelement 9,7mm fukttålig vara lämplig, ELFA PVM9745-14025 ?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jodu Göran

Det går alldeles utmärkt, när allt fungerar så tvätta och lacka kortet som jag beskrivit i denna tråd http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=12890

2 st OP tar inte så mycket mer plats det finns 2 op i en 8 pinnars men kräver mera komponenter runt omkring och är mera komplicerad att göra. 7052 är inte tänkt i denna applikation men det fungerar utmärkt.

Prototypen
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Tack för svar !
Det ser ut som att jag kan börja köpa komponenter och testa nu.
Jag har målat kretskort för utomhus bruk med vanlig klarlack tidigare, något kretskort har jag slaskat på epoxilim.
Nu ska jag testa med ELFA 80-815-49
80-794-93
80-799-56
80-859-48

TACK ! :)
Skriv svar