FANUC MPG, trasig
FANUC MPG, trasig
Hej!
Sitter med MPG till min OKK-PCV40 som fått 5V matning på A och B, tyvärr trasig nu.
Kortet har IR3702 op-amp och 3 st transistorer märkta 603 79F och en komparator M51207L. Tänkte byta alla 5 komponenterna och testa om jag får igång den.
IC-kretsarna verkar standard och jag kan säkert finna dessa men någon som kan ge mer information om transistorerna?
Bifogar några bilder.
Sitter med MPG till min OKK-PCV40 som fått 5V matning på A och B, tyvärr trasig nu.
Kortet har IR3702 op-amp och 3 st transistorer märkta 603 79F och en komparator M51207L. Tänkte byta alla 5 komponenterna och testa om jag får igång den.
IC-kretsarna verkar standard och jag kan säkert finna dessa men någon som kan ge mer information om transistorerna?
Bifogar några bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: FANUC MPG, trasig
Transistorn är en 2SC2603 från Mitsubishi.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
När jag kopplar in 5V matning och vrider på axeln kommer inga pulser på vare sig på A eller B. När jag bytte till en annan MPG fungerar maskinen igen. 

Nej., har inte skruvat isär mer än på bilderna. Är det vanligt att glasskivan går sönder vid felkoppling? Innan jag bytte spiralkabeln till MPG-lådan fungerade den utan problem.
- prototypen
Du har alltså bakmatat 5 volt in påutgångarna.
Då är det väl troligt att komponenterna som är kopplade till utgångarna har rykt.
Innan du byter ALLT, mät om det finns liv i givaren i mitten, att det kommer pulser ur optodelen, komparatorn torde sitta mitt i, men transistorerna kan vara kopplade till utgångarna.
Laga inte det som är helt.
Protte
Då är det väl troligt att komponenterna som är kopplade till utgångarna har rykt.
Innan du byter ALLT, mät om det finns liv i givaren i mitten, att det kommer pulser ur optodelen, komparatorn torde sitta mitt i, men transistorerna kan vara kopplade till utgångarna.
Laga inte det som är helt.
Protte
Går att ersätta alltihop med i stort sett vilken pulsgivare som helst (elektriskt sett)
Har säkert nån liggande om det är intressant.
Försök kolla hur många pulser / varv den ger.
Har säkert nån liggande om det är intressant.
Försök kolla hur många pulser / varv den ger.