Lite tankar har uppstått.
När jag nu, med mina nya högtalare, tappar nästan 10dB i verkningsgrad och har mätt upp att mina nuvarande rörslutsteg ger ungefär 12W så kommer jag alltså jämförelsevis spela med lite drygt 1W som mest.
När jag idag spelar med mina nuvaranade högtalare så når jag alltså precis partynivå med 12W, kan dock tro att jag ligger aningen lägre för det distar inte, men säg att jag ligger på 10W.
För att förenkla resonemanget kommer jag alltså JÄMFÖRELSEVIS spela med 1W med mina nya högtalare.
Partynivån kräver dock 10dB (10ggr) högre effekt vilket innebär ungefär 100W netto
Jag jagar småsmulor när jag vill köra positivt galler och jag är medveten om det.
Idag kör jag med gemensamt OAVKOPPLAT Rk OCH en anodförlust (Pa) om enbart runt 25Wa (när 46Wa är möjlig för KT88/6550), om vi förenklar lite kan vi säga att anodförlusten kan fördubblas och vad jag eventuellt börjat förstå så kan avkoppling av Rk ge nån ynka dB till ty Uak slukar typiskt 10% och den spänningen som blir över Rk kan tas tillvara, om jag förstått saken rätt (men det är inte alls säkert).
Alla vet att uteffekten från ett "Klass A-steg" är runt 25% av Pa (idealt) vilket får mig att tro att om man kan höja Pa med 3dB så kan man vinna det i uteffekt (ty förhållandet kvarstår), att avkoppla (gemensamt) Rk har jag aldrig förstått men både Hiraga och Morgan Jones tycker det är bra så nån vits med det måste det finnas och jag gissar uteffekt.
Att Williamson inte gjorde det 1947 är eventuellt inte så svårt att förstå för på den tiden fick man vara glad om det ens fanns lytar över typ 8uF, jag gissar således att det är en av anledningarna samtidigt som i ren Klass A så behövs ingen avkoppling för katoderna utgör är en virtuell jord (dock med ett spänninstapp, Uk).
MVH/Roger
PS
Väldigt optimistisk kan jag eventuellt komma upp i en höjning om 5dB med mina knep, dvs +3dB pga Pa, +3dB pga positivt galler, -1dB pga feltänk