asynkronmotorn som generator (stand alone)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

inte för att det är så aktuellet i detta fallet... men hur skulle det fungera om man gjorde en aktiv styrning av rotormagnitiseringen istället för en kondensator på en asynkronmotor ?.

t.ex en microcontroller som via mosfet / igbt transistorer magnitiserar rotorn via en utav faserna.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men sätt separat magnetisering på rotorn, permanentmagneter eller linda en och sätt dit släpringar. Sedan får man linda om statorn för att få rätt utspänning.

Det är väl ingen skillnad i robusthet mellan asynkron motorn och synkrongeneratorn förutom släpringarna på den separatmagnetiserade synkrongeneratorn, det finns generatorer med permanentmagneter i rotorn (Honda).

Ska vi ladda blybatterier finns det färdiga generatorer med regulator på våra bilskrotar, problemet är att få till en utväxling som inte stjäl för mycket. En höjning av varvtalet verka inte vara lika lätt som ned växling.

Prototypen
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Till och med en vanlig cyckelgenerator är en synkrongenerator.

Ska vi hitta på något nytt så skulle det vara en långsamgående generator t.ex. med extremt många poler, 64 polig eller 128 poler

Prototypen
Millox

Inlägg av Millox »

macgyver: Lämpligen magnetiserar man alla tre faserna då, men visst är det möjligt. Det blir tom ganska bra, eftersom om man inte tar ut nån aktiv effekt ur omriktaren så behövs det ingen dc-matning eftersom den även innehåller en implicit likriktare.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Min käre Millox

Har du någon som helst insikt hur en asynkronmotor fungerar? Kunskap verkar inte vara något krav på forumet. Ska vi magnetisera men DC och samtidigt ta ut AC ur samma lindning?

Magnetiserar du med AC så måste magnetiseringen och rotorvartalet vara synkront med varandra. Magnetiserar du med AC så läcker en del över till de andra 2 lindningarna.

Kan vi hålla oss till asynkronmotor = motor
synkrongenerator = generator

Asynkronmotorn som generator är instabil utan ett starkt nät, dock genererar den induktiv reaktiv effekt. detta går att kompensera med kompensations kondensatorer. synkrongeneratorn med övermagnetisering producerar kapacitiv reaktiv effekt som behövs på elnätet. Vattenfall har drivit generatorer med övermagnetisering i vattenkraftverk utan vatten (med tryckluft har man blåst turbinen torr) för att producera kapacitiv reaktiv effekt.

Synkronmotorn roterar synkront med elnätet och finns t.ex. klockor. Stora synkronmotorer måste ha startmotor för att först komma upp i varv för att sedan synkronisera. Överbelastar man synkronmotorn så plötsligt så tappar den synkroniseringen och någon sorts katastof inträffar.

asynkronmotor = motor
synkrongenerator = generator

Prototypen
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

klart att kunskap inte är något krav på forumet, annars hadde jag åkt ur direkt :lol: , man måste få fråga och svara vad man tror, sedan åker man ju på sina smällar när man har fel

glömde en sak som kanske skulle vara lämpligt i sammanhanget

för servobruk hos cncmaskiner finns det numera många fina synkronmaskiner med permanetmagnet i i rotorn, en sådan skulle nog kunna annvändas direkt som generator för släpgenerator, har några i garaget och tänke prova någon gång men det har ju alldrig blivit av
då skulle det egenteligen bara behövas en likriktare och en enkel laddnings kontroller, något som stänger av laaddningen när spänningen blivit hög nog
nackdelen är väl att den blir lite stor och klumpig för den effekt man tar ut men det är väl rimligt om man slipper allt för stor växellåda eller till och med ingen alls

vilket varvtal ger en sådan propeller för släpgeneratorn och vilka effekter talar vi om?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag rättar lite i mina tidigare inlägg.Synkronmotor med CNCstyrning behöver inte startmotor då frekvensen "mjukstartar" så att rotorn hinner följa med. Normalt behöver man inte någon återföring av läget då man kan hålla reda på hur många perioder man skickar till motorn. Skillnaden mellan stegmotor och synkronmotor är väldigt liten.

Prova att snurra på motorn (med borrmaskin) och mät vad som kommer ut (frekvens och spänning), kravet var 15VDC för att ladda blyacc med ca 50W.

Nu börjar denna tråd att likna något!

Prototypen
Millox

Inlägg av Millox »

Ursäkta, inser att jag nog inte förklarade mig tillräckligt.

Vad jag menade var att man mycket väl kan magnetisera, eller alltså producera reaktiv effekt, med en 3-fas omriktare för att kunna köra asynkronmaskinen som generator. Man behöver normalt en dc-matning till omriktaren, men om man inte tar ut nån aktiv effekt ur den går det bra att helt skippa dc-matningen och bara köra på en kondensator. Givetvis får man lite problem inledningsvis, men när allt tuggar på som det ska funkar det utmärkt.

Och för att svara på din fråga, jo, jag känner att jag har ganska god koll på hur en asynkronmaskin funkar.

Dina beteckningar håller jag inte med om eftersom båda typerna kan användas som både generator och motor. Detta är anledningen till att jag kallar dem båda för maskin, eventuellt AM för asynkron, SM för synkron EESM för elektriskt exciterad och PMSM(BLDC) för permanentmagnetiserad maskin.

Vad som händer när man överbelastar en synkronmaskin, oavsett om den är i motor- eller generatordrift är att den tappar steg eftersom eftersläpningen blivit större än 90 grader och det då synkroniserar mot nästa pol istället. Tack vare tröghetsmomentet blir det ingen katastrof när man kortvarigt överbelastar eftersom varvtalet inte sjunker så mycket att det inte går att återsynkronisera om lasten minskar. Får lasten ligga på för länge minskar varvtalet för mycket och funktionen i maskinen försvinner.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Finns det omriktare som klarar detta eller är det något kvar att utveckla? Jag skrev någon sorts katastrof, en pappersmaskin med elsynkronisering sliter av papperet men det kanske bara är en liten katastof. Personalen som ska starta om maskinen blir inte glada i alla fall. (10 ggr på ett skift, nä jag bara spånade)

Prototypen
Millox

Inlägg av Millox »

Jo, de finns. Fast man brukar inte använda dem i den applikationen, men det går. Normalt används de för att styva upp nätet där det är för svagt. De kallas då för STATCOM.

Aha, du menar en sån katastrof, jo det är klart det inte är bra när det är sådana toleranser som krävs, men när den går som generator är det oftast inget problem.
GFEF

Inlägg av GFEF »

prototypen
>Stora synkronmotorer måste ha startmotor för
att först komma upp i varv för
att sedan synkronisera.

Störe äldre Atlas-Copco kolvkompresorer kan
ha självstartande synkronmotorer
s.k autosynkronmotorer.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hejsan

Hur fungerar det med självstarten, autosynkronmotor.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Det här var också avsett att komm med,men...
>En motor typ med både kortsluten burlindning
>och liksrömsmatade spolar på rotoren.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Okej

Det är en asynkromotor när den startar men sedan kopplas den om till synkronmotor när varvet är uppe. man kan fråga sig varför.

Prototypen
Millox

Inlägg av Millox »

För att det är enkelt, och billigare än att ha två separata maskiner. Det är ett väldigt vanligt förfarande för stora synkronmaskiner, ett annat exempel är de 1+ MW-synkronarna som kör vindtunneln på fmv. Man har ju då något som kan starta själv, under bra med belastning också och som inte stör vid normaldriften. Dock är det väl påväg bort mtp att kraftelektronik kan sköta den biten nu.
Skriv svar