Styra reglercentral (fjärrvärme) NTC1k

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
svanted

Re: Styra reglercentral (fjärrvärme) NTC1k

Inlägg av svanted »

TomasL skrev:Till TS, antingen är huset extremt otätt, eller också är värmesystemet i total obalans (eller båda).
Börja med att fixa de två sakerna innan du gör något annat.

jag har precis samma problem, när det blåser och är kallt utomhus blir det svalare inne...
och huset är inte extremt otätt...
det blir svalare på nedervåningen eftersom den kalla luften lägger sig på golvet nere...

utomhusgivaren känner av temperaturen och vet inte att luftomsättningen i huset ökar då det blåser....
ALLA gamla hus är otätare och har precis samma problem om de inte har inomhusgivare.
Börja med att fixa de två sakerna innan du gör något annat.
det är din åsikt, inget faktum...
han vill minska problemet genom att bygga om värmesystemet,
INTE huset...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, det är radiatorstorleken som avgör hur mycket effekt som avges, flödet spelar ingen roll, om du inte blir av med effekten i radiatorn.
Så, rördimensioneringen är i stort sett alla värmeanläggningar så väl tilltagen så det inte spelar någon roll.
Bor man i ett hus, där värmesystemet fullt ut är dimensionerat som högtemperatursystem, så spelar det ingen roll hur högt flöde du har, radiatorerna är för små.
Ofta ser man det i hus där det varit självcirkulation, dvs man har kört ut 90-gradit vatten på radiatorerna, rören är då väldigt grova, radiatorerna kan vara kopplade med 1 1/4 rör.

Med injustering menas att man balanserar systemet så att samtliga radiatorer får rätt flöde, dvs man stryper flödet i de radiatorer som får ett överskott.

Enklaste sättet för en lekman att göra detta är att kontrollera temperaturerna i samtliga rum, med radiatorerna fullt öppnade, dvs bortskruvade termostathuvuden.
De rum som blir varmast, får för högt flöde, och man stryper radiatorerna i dessa rum (man måste ju naturligtvis se till att injusteringsventilerna är fullt öppna)

När samtliga rum har uppnått samma temperatur, justerar man pumpen så man får ca 10K differens mellan tillopp och retur, därefter kan man justera kurvan tills dess att normal temperatur uppnås, därefter kan man sätta tillbaka termostathuvudena.

Av naturliga skäl kan detta endast göras under uppvärmningssäsongen, företrädesvis när yttertemperaturen är lägre än 5 grader C.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

det är din åsikt, inget faktum...
Inte min åsikt alls utan det är åsikten du hittar hos samtliga konsulter, energitekniker, rådgivare etc.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tomas du har tydligen aldrig hört talas om lågflödesmetoden.

tror den är 25 minuter lång så du har att göra en stund.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Finns ett antal olika metoder och ideer, oavsett vilken man använder så skall systemet balanseras, så att varje radiator får rätt flöde.

Sättet jag beskrev är nog det i särklass enklaste för en privatperson.
Det enda man behöver är lite tålamod och en termometer (den behöver inte ens vara speciellt noggrann, eftersom man inte är ute för att mäta några absoluta temparaturer)

Dock skall man alltid mäta mitt i rummet 1m ovan golv, och alltid på samma ställe.
Helst vid en tidpunkt då det inte varit speciellt mycket uppvärmande aktivitet innan
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Nu har fortfarande ingen besvarat TS fråga, eller pratat om den.
TS vill uppenbarligen inte justera flöden eller liknande, utan styra sin central. Varför då fortsätta propagera om injusteringar och flöden?

Ett helt korrekt injusterat system är få som har vill jag påstå. Hur bra det än är. Det finns enklare metoder att värma till behaglig temp. Annars skulle ju alla perfekt justerade system.

Kan vi inte diskutera om huruvida en rPI kan simulera utetempen istället?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

mrfrenzy skrev:Har man fjärrvärme eller pellets så kan det kvitta.
Det är min uppfattning också.
Det gäller även oljeeldning.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

FormerMazda skrev:Nu har fortfarande ingen besvarat TS fråga, eller pratat om den.
TS vill uppenbarligen inte justera flöden eller liknande, utan styra sin central. Varför då fortsätta propagera om injusteringar och flöden?

Ett helt korrekt injusterat system är få som har vill jag påstå. Hur bra det än är. Det finns enklare metoder att värma till behaglig temp. Annars skulle ju alla perfekt justerade system.

Kan vi inte diskutera om huruvida en rPI kan simulera utetempen istället?
Ja man kan styra hur mycket som helst. Men har du obalans i systemet innan du styr får du obalans efter styrning också. Hur mycket han än styr så kommer värmen i rummen att vara olika eftersom han inte har injusterat.
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

För att besvara OPs fråga, jag skulle ha valt en ESP8266-baserad lösning isf en RPI, men sak samma.
Sen en digital potentiometer, typ
https://www.electroschematics.com/learn ... tiometers/
och en lokal tempsensor och kanske förmågan att läsa väderprognoser från nätet.
svanted

Inlägg av svanted »

en lösning vore att sätta ett digitalt motstånd i serie med NTC givaren och lägga på lite resistans om det blåser.
då tror shuntstyrningen att det är kallare än det är.

raspberry har i2c utgång och det finns i2c digitala potentiometrar
Adafruit DS3502 I2C Digital Potentiometer
borde fungera?
Användarvisningsbild
ojz0r

Inlägg av ojz0r »

Tack för alla svaren.

Självklart är det en förutsättning att värmesystemet är i balans för att det skall fungera bra. Jag tycker nog att det är i tillräckligt bra balans, det enda problemet är att jag inte har något som kompenserar för den ökade värmebelastningen stark blåst ger när utetemperaturen ligger mellan 2-7ºC. Huset kan mycket väl vara otätt då det är ett 70-talshus.
Detta är inget gigantiskt problem eftersom det inträffar under så korta perioder, kanske 1-3 dagar i stöten några gånger under höst-vår, sedan brukar vädret gå tillbaka till "normala" förhållanden och allt är frid och fröjd igen. Vi har levt med "problemet" i 3,5 år ändå sedan vi köpte huset så det är inget akut som har uppstått.

Men då känns det som att en digital potentiometer SPI/I2C är rätt komponent att använda för att simulera en NTC.

Detta är som jag skrev inte ett projekt för att lösa problemet så lätt som möjligt, då hade jag köpt en innegivare och kopplat in direkt i reglercentralen. Detta är ett projekt för att lära mig mer och att ha en utmaning att pilla med när jag får tiden till det - det märks väl ffa av valet att använda codesys på en rPI för att lösa det. Optimalt ur kostnadssynpunkt hade självklart varit en liten PIC/AVR för jobbet. Hade jag gjort projektet med en liten CPLD/FPGA så hade det gått fortast, det har jag hållt på med som hobby tidigare.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

En viktig sak att tänka på: skapa ett projekt! :)

Sen skulle det vara kul om du kan och vill börja hela projektet med att mäta.
Med ett 1-wire nät och logtemp är det lätt att över tid få trendkurvor över temperatur. Och jag tänker att ute och inne samt fram och retur kan vara intressant.
Det svåra blir väl att fånga en period där systemet går dåligt. Men om man fångar en sån period, och sen bygger sin lösning, så bör ju åtgärden synas så att säga.

Så sätt upp mätning, skapa projekttråd, och håll oss uppdaterade! :)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

ojz0r skrev:Att bara köra på hög framledning generellt skulle vara osmidigt eftersom radiatorerna på nedervåningen saknar termostater, det är totalt 7st som hade behövt kompletteras i så fall.
Jag har försökt att justera kurvan och ställa upp framledningen men då kan det bli olidligt varmt inne när temperaturen vänder nedåt och det slutar blåsa.
Du har alltså till stor del blind reglering utan återkoppling, inte märkligt att det fungerar uselt.

Att sätta upp en större mängd tempgivare och sedan försöka optimera regleringen i Codesys låter som ett roligt hobbyprojekt!
Skriv svar