Styra reglercentral (fjärrvärme) NTC1k
Styra reglercentral (fjärrvärme) NTC1k
Jag är tyvärr inte så insatt i elektronik som jag skulle vilja vara. Min kompetens ligger mer på el/automationssidan.
Problembeskrivning:
Jag har en Siemens reglercentral till fjärrvärmen i huset som jag inte är riktigt nöjd med funktionen på. Den styrs enbart av en utegivare vilket gör att vid vissa olyckliga väderslag så blir inomhustemperaturen oacceptabel. Framförallt vid låga plusgrader och blåsigt.
Den enkla lösning hade varit att komplettera med den specifikt tillhörande inomhusgivare, men hur kul är det? (+$)
Min tanke hade varit att använda en Raspberry PI (zero eller 4) och ta in utegivaren i den och sedan koppla en inomhusgivare också i det rum vi har störst problem med temperaturen och kompensera vid dessa typer av väderslag.
Utegivaren är en NTC1k. Jag hade tänkt att köra SPI till en ADC för ute/innegivarna men vilken/vilka komponenter behövs för utgången? Raspen har bara GPIO och inga analoga som jag förstår det.
Ursäkta min okunskap om frågan är dumt formulerad/det saknas viktig information.
Problembeskrivning:
Jag har en Siemens reglercentral till fjärrvärmen i huset som jag inte är riktigt nöjd med funktionen på. Den styrs enbart av en utegivare vilket gör att vid vissa olyckliga väderslag så blir inomhustemperaturen oacceptabel. Framförallt vid låga plusgrader och blåsigt.
Den enkla lösning hade varit att komplettera med den specifikt tillhörande inomhusgivare, men hur kul är det? (+$)
Min tanke hade varit att använda en Raspberry PI (zero eller 4) och ta in utegivaren i den och sedan koppla en inomhusgivare också i det rum vi har störst problem med temperaturen och kompensera vid dessa typer av väderslag.
Utegivaren är en NTC1k. Jag hade tänkt att köra SPI till en ADC för ute/innegivarna men vilken/vilka komponenter behövs för utgången? Raspen har bara GPIO och inga analoga som jag förstår det.
Ursäkta min okunskap om frågan är dumt formulerad/det saknas viktig information.
-
Re: Styra reglercentral (fjärrvärme) NTC1k
Tack för svaren.
Jo det kan tyckas, jag har försökt att justera men det är omöjligt att justera för att ta stark vind då systemet inte ser varken vinden eller att temperaturen inne har sjunkt mer än acceptabelt.
Det största problemet är vår sons rum som ligger i västlig riktning och det blåser 99% av gångerna från väster så det rummet kyls otroligt mycket.
Men detta projektet är inte bara för att lösa ett problem så lätt som möjligt, då hade jag bara köpt en innegivare och satt i det rummet. Planen är att raspen ska bli ett nav i huset för lite allt möjligt. VPN, NAS, presentera temperaturer åtkomliga på nätet mm.
Jag sökte vidare lite på nätet igår och hittade digitala potentiometrar som styrs med SPI, det hade kanske kunnat vara en framkomlig väg att simulera motståndet från en NTC?
Jo det kan tyckas, jag har försökt att justera men det är omöjligt att justera för att ta stark vind då systemet inte ser varken vinden eller att temperaturen inne har sjunkt mer än acceptabelt.
Det största problemet är vår sons rum som ligger i västlig riktning och det blåser 99% av gångerna från väster så det rummet kyls otroligt mycket.
Men detta projektet är inte bara för att lösa ett problem så lätt som möjligt, då hade jag bara köpt en innegivare och satt i det rummet. Planen är att raspen ska bli ett nav i huset för lite allt möjligt. VPN, NAS, presentera temperaturer åtkomliga på nätet mm.
Jag sökte vidare lite på nätet igår och hittade digitala potentiometrar som styrs med SPI, det hade kanske kunnat vara en framkomlig väg att simulera motståndet från en NTC?
har du termostater på radiatorerna?
om ett rum blir kallt då det blåser måste det rummet styra hela husets framledningstemperatur, vilket gör att du måste öka på den så att den har effekt att höja temperaturen i det rummet när termostaten släpper på.
i sin tur gör det att du måste ha termostater på alla radiatorer i huset, men det kanske du har?
och är det en bra radiator i det rummet?
jag hade samma problem och har fått byta i vissa rum till effektivare.
om ett rum blir kallt då det blåser måste det rummet styra hela husets framledningstemperatur, vilket gör att du måste öka på den så att den har effekt att höja temperaturen i det rummet när termostaten släpper på.
i sin tur gör det att du måste ha termostater på alla radiatorer i huset, men det kanske du har?
och är det en bra radiator i det rummet?
jag hade samma problem och har fått byta i vissa rum till effektivare.
Det sitter termostater på samtliga radiatorer på ovanvåningen där detta rum ligger, dock inte på bottenvåningen. Det är en villa 1+1/2-plan.
Radiatorn i sig är det nog inget fel på, problemet är att framledningstemperaturen inte räcker till när det blåser och temperaturen närmar sig nollan eftersom det inte finns något som kompenserar för temperaturbelastningen blåsten ger.
Min tanke var att göra systemet lite prediktivt genom att ta in väderdata från smhi/yr gällande vindhastighet och då kunna parera den stora toppen på värmebelastningen genom att simulera en lägre utetemperatur till reglercentralen. Det går ju även att trimma ytterligare om man tar in rumstemperaturen i raspen som feedback.
Radiatorn i sig är det nog inget fel på, problemet är att framledningstemperaturen inte räcker till när det blåser och temperaturen närmar sig nollan eftersom det inte finns något som kompenserar för temperaturbelastningen blåsten ger.
Min tanke var att göra systemet lite prediktivt genom att ta in väderdata från smhi/yr gällande vindhastighet och då kunna parera den stora toppen på värmebelastningen genom att simulera en lägre utetemperatur till reglercentralen. Det går ju även att trimma ytterligare om man tar in rumstemperaturen i raspen som feedback.
- FormerMazda
Det som alla tjatar om gäller förstås, man ska helst ha en väl intrimmat system avseende flöden och termostater.
Eller så bara låter man skiten braka på fullt och reglerar mot innetemp, det är ju den som är intressant.
Så jag skulle gjort som TS, försökt ta med innetemp i ekvationen.
Har i alla mina värmesystem reglerat på innetemp och aldrig misslyckats.
Men nu kommer maffian tända facklorna och vässa högafflarna.
Angående din fråga, så jag har ingen erfarenhet av digitala potentiometrar, men visst låter det som en rimlig väg att gå.
Och en tabell över värden vid given temp på en NTC lär du hitta lätt. Frågan är om det är viktigast, att veta vilken temp du simulerar.
Sätt en rak kurva i regleren, sen styr du framledningstemp på innetemp med rPI genom att simulera olika utetemp till centralen. Som att styra den 0-10V, fast via utetempgivare och dess kurva.
Eller så bara låter man skiten braka på fullt och reglerar mot innetemp, det är ju den som är intressant.
Så jag skulle gjort som TS, försökt ta med innetemp i ekvationen.
Har i alla mina värmesystem reglerat på innetemp och aldrig misslyckats.
Men nu kommer maffian tända facklorna och vässa högafflarna.

Angående din fråga, så jag har ingen erfarenhet av digitala potentiometrar, men visst låter det som en rimlig väg att gå.
Och en tabell över värden vid given temp på en NTC lär du hitta lätt. Frågan är om det är viktigast, att veta vilken temp du simulerar.
Sätt en rak kurva i regleren, sen styr du framledningstemp på innetemp med rPI genom att simulera olika utetemp till centralen. Som att styra den 0-10V, fast via utetempgivare och dess kurva.
Varför är alla så rädda för hög framledningstemperatur?ojz0r skrev:problemet är att framledningstemperaturen inte räcker till
visst, att ta väderdata från smhi och reglera framledningstemperaturen från det, blir ett lagom komplicerat projekt 
annars är nog det enklaste att reglera framledningstemperaturen från en inomhusgivare i kallaste rummet, men då måste man ta bort radatortermostaten i det rummet.

annars är nog det enklaste att reglera framledningstemperaturen från en inomhusgivare i kallaste rummet, men då måste man ta bort radatortermostaten i det rummet.
Att bara köra på hög framledning generellt skulle vara osmidigt eftersom radiatorerna på nedervåningen saknar termostater, det är totalt 7st som hade behövt kompletteras i så fall.säter skrev:Varför är alla så rädda för hög framledningstemperatur?
Jag har försökt att justera kurvan och ställa upp framledningen men då kan det bli olidligt varmt inne när temperaturen vänder nedåt och det slutar blåsa.
Jag har inget generellt problem med värmen i huset. Det är just när det är blåssäsong i småland, vilket oftast inträffar på hösten eller våren eller vid snabba väderomslag på vintern.
Just smhi kan nog vara svårt men yr.no har en RSS-tjänst så kan man leta upp rätt värde i xml-filen och använda det som en trigger bara om det skulle blåsa kanske mer än 7 m/s och temperaturen är inom ett visst spann.svanted skrev:visst, att ta väderdata från smhi och reglera framledningstemperaturen från det, blir ett lagom komplicerat projekt
Värmepumpens verkningsgrad vid en viss effekt minskar med stigande framledningstemperatur. Därför vill man ha lägsta möjliga framledningstemperatur baserat på radiatorernas dimensionering.säter skrev:Varför är alla så rädda för hög framledningstemperatur?
Har man fjärrvärme eller pellets så kan det kvitta.
är värmesystemet inte konstruerat för VVP är rören så smala att man inte kan gå ner hur mycket som helst i temperatur, även om man byter till effektivare radiatorer..
för det blir ett d-a oljud i rören om man går ner för lågt iom att man måste skruva på cirkulationspumpen och öka flödet.
så ska man köra pumpen riktigt lågt för högt COP vill man ha så grova rör det bara är möjligt,
om man inte vill bo som i bruset nära Niagarafallen...
för det blir ett d-a oljud i rören om man går ner för lågt iom att man måste skruva på cirkulationspumpen och öka flödet.
så ska man köra pumpen riktigt lågt för högt COP vill man ha så grova rör det bara är möjligt,
om man inte vill bo som i bruset nära Niagarafallen...
Nej, faktiskt inte. Helt felaktigt.
Om man får höja pumpen så mycket har man systemet helt felaktigt injusterat.
Det absolut första man skall göra, innan man mocklar med något annat är att se till att systemet är rätt injusterat, därefter man börja ändra värmekurvan och öka/minska pumpens varvtal mm.
Det absolut första man skall göra, innan man mocklar med något annat är att se till att systemet är rätt injusterat, därefter man börja ändra värmekurvan och öka/minska pumpens varvtal mm.
Till TS, antingen är huset extremt otätt, eller också är värmesystemet i total obalans (eller båda).
Börja med att fixa de två sakerna innan du gör något annat.
Börja med att fixa de två sakerna innan du gör något annat.
nehe?TomasL skrev:Nej, faktiskt inte. Helt felaktigt.
vi konstaterar att om man har VVP vill man ha så låg framledningstemperatur som möjligt för att få så högt COP på pumpen som möjligt,
eller?
alltså...
minskar man temperaturen MÅSTE man öka flödet för att få tillräcklig hög effekt för att hålla huset varmt?
orsaken är:
Effekt (kW) = 4,2 x flöde (l/s) x deltaT (ºC)
hur kan det vara fel?
du pratar om injustering, är inte
att justera systemet?värmekurvan och öka/minska pumpens varvtal
eller vad menar du med justering