Shiftligt till MC
Gjuta in den i epoxi? Eller kanske gips?Nisse skrev:I ett ögonblick av inte allt för stor inteligens så bakade jag in hela min spole i smältlim. Nöjd med att den nu var skyddad och hade bra anslutning fick jag plötsligt tillbaka min tankeförmåga och insåg mitt misstag. Smältlim smälter ju vid värme.... Motorn på min MC blir varm....Vad har jag gjort?
Någon som kan ge tips på något annat man kan baka in spolen i för att ge bra mekaniskt skydd?
Nu har det hänt lite.
Ett nytt schema:

Och en prototyp (jo, det är suddigt)

Och nu till problemet.
Jag kan bara programera processorn om jag plockar bort 7114. Förmodar att det beror på att inverteraren ligger och håller signalen hög. R1 i schemat består på prototypen av två 470 ohm resistorer i serie. Är det för låg resistans tro? Hmm får prova. Måste väl funka med rätt hög resistans där eftersom det bara är en logiknivå som skall från inverteraren till processorn?
Mvh
Nils
Ett nytt schema:

Och en prototyp (jo, det är suddigt)

Och nu till problemet.
Jag kan bara programera processorn om jag plockar bort 7114. Förmodar att det beror på att inverteraren ligger och håller signalen hög. R1 i schemat består på prototypen av två 470 ohm resistorer i serie. Är det för låg resistans tro? Hmm får prova. Måste väl funka med rätt hög resistans där eftersom det bara är en logiknivå som skall från inverteraren till processorn?
Mvh
Nils
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Nu har jag bara erfarenhet av PIC-kretsar, men man kan ju spåna lite ändå:
Spån 1) Signalen ska ju gå antingen från inverteraren till processorn eller från programmeraren till processorn. Men i schemat kan ju även inverterarens signal gå ut till programmeraren. Har programmeraren något skydd mot att få in spänning? Om den inte har det och om det bara skickas ut signal från den pinnen på programmeraren så kanske man kan sätta en diod på ISP-pinne nr7.
Spån 2) Testat att öka motståndet mer? 10kΩ t.ex
Det är som sagt bara lösa idéer, men det skadar ju inte att prova.
Spån 1) Signalen ska ju gå antingen från inverteraren till processorn eller från programmeraren till processorn. Men i schemat kan ju även inverterarens signal gå ut till programmeraren. Har programmeraren något skydd mot att få in spänning? Om den inte har det och om det bara skickas ut signal från den pinnen på programmeraren så kanske man kan sätta en diod på ISP-pinne nr7.
Spån 2) Testat att öka motståndet mer? 10kΩ t.ex
Det är som sagt bara lösa idéer, men det skadar ju inte att prova.

Spån 1> Jo men R1 är ju till för att programmeraren skall kunna sänka eller höjja signalen till processorn oavsett vad inverteraren lämnar för signal. Det är alltså en pull-up eller pull-down beroende på vad 7414 står i för läge. En diod är inte bra då signalen behöver kunna sättas både hög och låg av programmeraren.
Spån 2> Nej så högt värde har jag inte provat. Baserar mitt val av resistor på detta: http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... OC1107.PDF sidan 36 punkt 10.3
Om inga andra bud kommer blir det att prova ett så högt värde.
Har dubbelkollat lite. Utgången från 7414 (pin 4) ligger låg när det inte går att programmera. Byglar jag så att den hamnar hög funkar det alldeles utmärkt att programmera.
Använder en sådanhär programerare tillsammans med PonyProg.
Mvh
Nils
Spån 2> Nej så högt värde har jag inte provat. Baserar mitt val av resistor på detta: http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... OC1107.PDF sidan 36 punkt 10.3
Om inga andra bud kommer blir det att prova ett så högt värde.
Har dubbelkollat lite. Utgången från 7414 (pin 4) ligger låg när det inte går att programmera. Byglar jag så att den hamnar hög funkar det alldeles utmärkt att programmera.
Använder en sådanhär programerare tillsammans med PonyProg.
Mvh
Nils
Böt till ett 15 KOhm motstånd och då funkar det utmärkt att programmera.
Borde väl inte heller påverka funktionen, dvs signalen från 7414 till AVR?
Hmm, nu är det dags presentera prototypen för min MC
EDIT -> Nä det var det inte alls. Stod i hallen och svidade på mig MC-stället när regnet började ösa ned. Tja, får ta det i morgon då.
Mvh
Nils
Borde väl inte heller påverka funktionen, dvs signalen från 7414 till AVR?
Hmm, nu är det dags presentera prototypen för min MC

EDIT -> Nä det var det inte alls. Stod i hallen och svidade på mig MC-stället när regnet började ösa ned. Tja, får ta det i morgon då.
Mvh
Nils
Regnet stillade sig rätt snabbt. Har nu testat prototypen lite hastigt innan jag drog iväg på en åktur. Det funkade inte
Ska släpa ned oscilloskopet för mer ingående studier av vad som igentligen händer med signalen.
Programmet funkar i alla fall. Ändrade om så att det räckte med ca 1 Hz för att trigga. Körde sedan med en liten kopplingstråd och fixade signal för hand. Så länge jag petade med kopplingstråden på inverterarens ingång minst en gång per sekund lyser dioden.
Mvh
Nils

Ska släpa ned oscilloskopet för mer ingående studier av vad som igentligen händer med signalen.
Programmet funkar i alla fall. Ändrade om så att det räckte med ca 1 Hz för att trigga. Körde sedan med en liten kopplingstråd och fixade signal för hand. Så länge jag petade med kopplingstråden på inverterarens ingång minst en gång per sekund lyser dioden.
Mvh
Nils
Idag blev det lite tid över till att pilla med detta igen.
Lödde fast en kontakt till 9V batteri och provade med det som spänningskälla istället för MCs elstytem.
Denna gång tänder sig dioden direkt och så länge spolen är ansluten till kretsen. Ska fippla lite med programmet.
Dessutom måste oscilloskopet med ned till hojjen nästa gång. Inte idag för nu regnar det.
Mvh
Nils
Lödde fast en kontakt till 9V batteri och provade med det som spänningskälla istället för MCs elstytem.
Denna gång tänder sig dioden direkt och så länge spolen är ansluten till kretsen. Ska fippla lite med programmet.
Dessutom måste oscilloskopet med ned till hojjen nästa gång. Inte idag för nu regnar det.
Mvh
Nils
Kort fråga om dessa instruktioner:
Kommer programmet hoppa om Counter är lika med eller högre än Temp eller tvärt om?
Har fått lite hjärnsmälta....
Mvh
Nils
Kod: Markera allt
cp Counter, Temp
brsh Light
Har fått lite hjärnsmälta....
Mvh
Nils
bering -> Då hade jag alltså fått det rätt.
En liten fråga med hänvisning till koden sist på förstasidan i detta ämne:
Bör jag stänga av externa interupt först i rutinen för timer interupt och sedan aktivera igen i slutet på rutinen?
Har läst lite kring den detaljen i databladen för ett tag sedan, men just nu är jag mest förrvirrad.
Mvh
Nisse
En liten fråga med hänvisning till koden sist på förstasidan i detta ämne:
Bör jag stänga av externa interupt först i rutinen för timer interupt och sedan aktivera igen i slutet på rutinen?
Har läst lite kring den detaljen i databladen för ett tag sedan, men just nu är jag mest förrvirrad.
Mvh
Nisse