hjälp med att koppla
hjälp med att koppla
Hej, jag har ett problem. Jag skulle vilja koppla en motor som kan gå fram och bak med omkopplare (med sex anslutningpunkter). Hur ska jag göra detta? Skulle vara lättast att förstå med ett kopplingschema eftersom mina elektronikkunskaper är väldigt begränsade. Tack!
Re: hjälp med att koppla
Hej och välkommen till forumet!
Det där känns som en skoluppgift och sådana besvarar vi inte. Däremot hjälper vi till och pekar i rätt riktning.
Börja med att rita upp motor, omkopplare och strömklla. Tänk på vad Du skulle göra för att byta riktning på motorn om Du bara hade motor och batteri. En liten hint: Fyra av omkopplarens sex anslutningar skall vara parvis sammankopplade.
Det där känns som en skoluppgift och sådana besvarar vi inte. Däremot hjälper vi till och pekar i rätt riktning.
Börja med att rita upp motor, omkopplare och strömklla. Tänk på vad Du skulle göra för att byta riktning på motorn om Du bara hade motor och batteri. En liten hint: Fyra av omkopplarens sex anslutningar skall vara parvis sammankopplade.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Sex anslutningspunkter. Låter som en trefas AC-motor.
Hur kopplar du motorn för att den ska gå åt ETT håll bara?
Hur kopplar du motorn för att den ska gå åt ETT håll bara?
Vad är det som har sex anslutningspunkter? Ber så mycket om ursäkt ifall jag gjort ett syftningsfel. Uppfattade det som det var omkopplaren som har dessa och att det är en tvåpol tvåvägs omkopplare.
Rita upp det hela så som Du förstår det och posta bilden här ihop med Ditt nästa inlägg.
Rita upp det hela så som Du förstår det och posta bilden här ihop med Ditt nästa inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Såhär ser det ut on motorn bara snurrar på ena hållet, men jag förstår inte hur det ska kopplas om motorn ska snurra på andra hållet när jag ändrar på omkopplaren. Tack.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alltså en 6 polig omkopplare som du sa i första inlägget.
Om du vänder på batteriet snurrar motorn då åt andra hållet?

-
Jamen emol0011, skall du komma vidare måste du nog berätta vad för sorts motor du har.
Är det en trefas motor för 3 x 400 V ? Kräver någon form av förregling så att man inte kan byta riktning under gång.
Är det en enfas AC motor med kondensator?
Är det en likströmsmotor för 12 V eller liknande, batteridrift?
Är det en likströmsmotor med fältlindningar som inte går att få att gå åt andra håller med polvändning?
Är det en växelströmsmotor med kollektor, som i en äggvisp eller 230 v borrmaskin? Går ej att ändra rotationsriktning.
Roy
Är det en trefas motor för 3 x 400 V ? Kräver någon form av förregling så att man inte kan byta riktning under gång.
Är det en enfas AC motor med kondensator?
Är det en likströmsmotor för 12 V eller liknande, batteridrift?
Är det en likströmsmotor med fältlindningar som inte går att få att gå åt andra håller med polvändning?
Är det en växelströmsmotor med kollektor, som i en äggvisp eller 230 v borrmaskin? Går ej att ändra rotationsriktning.
Roy
Och vad ska det vara till? Att bara vända håll på en motor (speciellt om det är en lite större/starkare motor) kan få en massa oönskade effekter... Har du bilder på dina prylar?
Det är så att vissa elever försöker att få lösningar på uppgifter via forumet, därav kommentaren om skoluppgift.
Och då detta inte är nekad än antar jag det samma.
Men om uppgiften ska lösas i verkligheten kommer det att krävas lite mer data.
Att byta riktning på en liten DC-motor är trivialt.
Men kommer man lite upp i storlek på motorn kan det bli ganska besvärligt om man inte sköter växlande av riktning på rätt sätt.
Därför är motorns storlek av betydelse.
Är det en 3-fas motor är det i grunden också trivialt - men då 3-fas också oftast betyder att motorn brukar vara av en viss minimal storlek är det igen inte helt trivialt att växla riktning på dom.
Så hosta upp med förklaring och data och du får hjälp.
Och då detta inte är nekad än antar jag det samma.
Men om uppgiften ska lösas i verkligheten kommer det att krävas lite mer data.
Att byta riktning på en liten DC-motor är trivialt.
Men kommer man lite upp i storlek på motorn kan det bli ganska besvärligt om man inte sköter växlande av riktning på rätt sätt.
Därför är motorns storlek av betydelse.
Är det en 3-fas motor är det i grunden också trivialt - men då 3-fas också oftast betyder att motorn brukar vara av en viss minimal storlek är det igen inte helt trivialt att växla riktning på dom.
Så hosta upp med förklaring och data och du får hjälp.
Poler är inte synonymt mad anslutningar. Jag tror det är den sammanblandningen som rört till mycket i tråden. Det där är en tvåpolig växlande brytare med sex anslutningar.Palle500 skrev:Alltså en 6 polig omkopplare som du sa i första inlägget.
Jag la in lite lagom mycket ledtrådar då även jag misstänker en skoluppgift.
Ts har själv visat denna motorkoppling och då passar mitt "6 poliga" förslag utmärkt. Vet inte varför ni andra snurrar ihop allt med 3 fas och Y/Deltakopplingar.

Ts har själv visat denna motorkoppling och då passar mitt "6 poliga" förslag utmärkt. Vet inte varför ni andra snurrar ihop allt med 3 fas och Y/Deltakopplingar.

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
TS nubörjar fel, för lite och missvisande information. Jag tror vi alla läste lite snett och uppfattade det som att det var motorn som hade sex uttag, inte omkopplaren.Vet inte varför ni andra snurrar ihop allt med 3 fas och Y/Deltakopplingar.