Jag tycker det låter som om du försöker göra något som liknar en TDR. En ball metod för att mäta kablar. Ska enligt utsago (jag har inte sett en själv) inte bara kunna mäta impedans, förlust i kabeln och vad som är anslutet i andra änden. Den ska även kunna se om kabeln går genom en vägg, förbi ett järnrör eller har en knut. Samt kunna tala om hur långt fram utmed kabeln denna störning finns. Så om du ska bygga en TDR så är jag mycket intresserad.Goran skrev:Signalen jag samplar är en signal som hela tiden är återkommande och identisk. Det är "jag" själv som skickar en signal och vad jag vill sampla är signalen som jag får tillbaka på samma ledare.
Är även glad

Undrar lite hur du löste fin inställningen för att få ner upplösningen till 0,25ns. Använde du någon av pressionsdelayerna från Maxim? Eller valde du en egen lösning? Och vad har du valt för klocka för grovinställningen? Vilken räknare? En diskret lösning eller programmerbar logik (typ CPLD eller liknande)? (Jag känner mig som om jag var i den där Tomas Ledin låten Hon bubblade av frågor.

Har läst här och var på forumet folk som påstår att man kan sampla kretsar från Maxim och funder på att skriva en önskelista. (OBS annan tråd i så fall.)

Skriv gärna något om hur du tänkt.