Trilskande värmepump

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Trilskande värmepump

Inlägg av gvs »

Här kommer en fråga att bita i!
Jag har en gammal värmepump Sanyo 123-nånting (rätt vanlig modell för 14 år sedan) sittande i garaget. Den går inte så ofta men fungerar hyffsat när jag väl få igång den.
Den är otroligt svårstartad! Den vill gärna ha över 7 grader varmt för att starta, för någon år sedan var det över 0 grader.
När den väl går så klarar den minusgrader.
Symptomen är att den inte klarar av att starta, kompressorn hoppar till. Precis som att den inte får nog med ström. Felkoderna är lite diffusa och varierande med allt från fasfel till kretskortsfel.
Tankar om det? Just för temperaturen är avgörande så funderar jag på diverse kondensatorer, sitter 4 större elektrolyter på kortet i utomhusdelen. Den sak som slog mig i dag är att jag kanske skulle byta kabel mellan inne och utedel för att eliminera spänningsfall på grund av dålig kabel, men en kabel blir ju inte bara dålig så...
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Trilskande värmepump

Inlägg av xxargs »

Snarare att titta på strömförsörjningen till kontrollerkorten som styr detta - börja med att försöka få hem kretschemorna på elektroniken i din aktuella modell - ibland går det bra och hitta, ibland inte. stor startström är rätt bra på att rycka undan fötterna för kontrollelektroniken om dess strömförstörjninsdel av olika orsaker (bl.a torkade elektrolyter men kan vara mera) ligger på marginalen redan innan.

kyl/frys med kapacitiv spänningsdelare för drivelektroniken brukar ha en del skumma beteende just vid start etc. när kondingarna i serie i spänningsdelaren är sönderslagen av spänningsspikar på elnätet och tappat mycket av sin kapacitans.
Janson1
Inlägg: 1360
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Trilskande värmepump

Inlägg av Janson1 »

Jag har själv en annan gammal värmepump som stänger av sig i början dom 30-50 första gångerna, sen är kompressorn så pass varm att den funkar. Min har varit sådan, kanske inte från ny men i alla fall nästan alla år jag haft den (inverterpump). I ditt fall kan det ju bero på dåliga elyter men är din pump en inverter eller on/off pump? En on/off pump har nog alltid en start/driftkondensator som kan vara värd att kolla, även då dess relä om det finns.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Trilskande värmepump

Inlägg av gvs »

Det är en ON-off och jag hittar ingen driftkondensator! Från kortet i utedelen så går tre kablar ner till kompressorn, ingen kondensator alls. Det som finns av någorlunda storlek är elektrolyterna, ca 2 cm diameter och 4 cm höga. Har inte kollat värdena, eller snarare minns inte.
Teorin om att styrelektroniken får sig en smäll av startströmmen är intressant! Har tidigare fått byta en top224p (offline pwm switch) då den hade gett upp och brunnit - kan vara ett samband?
Bilder från innan jag bytte TOP224p
20191102_143753.jpg
20191102_143803.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1360
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Trilskande värmepump

Inlägg av Janson1 »

Det ser faktiskt ut som den stora kretsen skulle kunna vara en IGBT-modul? Men, kan du följa vart dom tre motorkablarna tar vägen?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3548
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Trilskande värmepump

Inlägg av breflabb »

IC 03 har tackar för sig
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Trilskande värmepump

Inlägg av svenne1985 »

Vet inte om R 03 börjar tröttna med kanske?
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Trilskande värmepump

Inlägg av gvs »

Ic03 är bytt, r03 ska jag titta på.
Motorn ansluter längst upp till vänster, röd blå vit kablar.
Janson1
Inlägg: 1360
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Trilskande värmepump

Inlägg av Janson1 »

Vart tar dom tre kablarna vägen på kretskortet, går dom till den modulen (ic09)? Det är väldigt mycket runt den modulen som är tre utav bla tre st elyter som vore värt att kolla. Längst ner till vänster på första bild finns det något som heter R103. Någonstans i närheten borde det finnas ett bottenmotstånd som processorn känner spänningsfallet på och kalkylerar motorns ström, kolla runt där.
ToPNoTCH
Inlägg: 4914
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Trilskande värmepump

Inlägg av ToPNoTCH »

Tror jag kanske har en sådan utomhusdel liggandes.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Trilskande värmepump

Inlägg av gvs »

Tack för alla bra inspel! Jag ska öppna pumpen någon dag och undersöka lite, återkommer
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Trilskande värmepump

Inlägg av gvs »

Efter en lång sommar så är man ute i sista sekunden som vanligt och börjar skruva...
pump.png
i bilden 1: sladdar till kompressorn, de ansluter till den stora IS:n högst upp
2: den mittersta av dessa 2 kondensatorer har lite vitt pulver på toppen - inte bra. märkt 100uF 25v. har ingen sådan hemma, hur tjinkigt är det på rätt uF?
3: Verkar vara ett pull down på 4,7k Ohm där (4) röd kabel är signalkabel in från innedelen. (3) ser ju inte så snygg ut, ska byta den.
Precis som tidigare är bilderna från innan jag bytte IC3...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar