Felsökning av jordbruksmaskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av bos »

Farsan kom förbi med denna styr/kontrollenhet till en av jordbruksmaskinerna. Den funkar som det ska, knapparna (ur bild, knappsatsen kopplas in på vita stiftlisten i mitten) reagerar och styr det de ska, men skärmen har lagt av. Jag har felsökt några dagar och reverse engineerat så långt jag kunnat, men har nu nått världens ände. Söker lite tips på vad jag kan ha missat.

Beskrivning av områdena på bilden:

Lila: CAN-kommunikation
Gul: Strömförsörjning (12V matning, reguleras till 5V för hela kortet)
Ljusgrön: Styr en piezosummer
Ljusblå: Processor (Philips 80C552), EPROM med kod / text som visar på skärmen, samt en 74LS00 (quad 2-NAND) som på något sätt petar på skärmens pinnar E respektive RW.

Vad jag mätt / härlett:

Vid uppstart tänds skärmens bakgrundsbelysning som den ska, men inte en tillstymmelse av text dyker upp. Jag har dumpat EPROM och där finns textsträngar som ska visas på skärmen, men dessa kommer inte upp. Det faktum att knappsatsen ger respons vittnar om att processorn funkar som den ska.

Med oscilloskop har jag mätt på två av skärmens datapinnar, och där finns det aktivitet. Skärmen använder 8-bit, dvs samtliga datapinnar. Det finns även någon sorts aktivitet på E (enable) samt RW (read/write).

Min första misstanke var att skärmen kan ju faktiskt vara defekt. Den är industriklassad så jag mailade tillverkaren och fråga om sannolikheten för detta. "Låg sannolikhet", sades det, men i och med att den inte funkade beställde jag hem en exakt likadan för att testa. Facit: Samma beteende, så då är det inte skärmen som felar.

Därefter misstänkte jag 74LS00 (som styr E/RW). Bytte ut den mot en ny, men samma fel.

Sist kollade jag efter uppenbara skador på kretskortet och komponenterna, men jag hittade inga. Trots sina 20 år på nacken ser allt ut att vara i nyskick.

Och här kommer jag inte längre. Jag har inga fler idéer, men det här verkar vara ett "skitfel" som just nu skrattar mig rakt i ansiktet för att jag inte ser det.

Har någon nåt tips på något uppenbart jag missat?

EDIT: Skärmen är en DEM16214, datablad finns här.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av bos 13 april 2020, 15:40:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av grym »

standardskärm?, byt till något annat och kolla,
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Fungerar kontrastspänningen till skärmen?
Pinne 3 (på en vanlig 14/16-pin HD44780) brukar kopplas till en pot som bestämmer detta.
Kanske styrs elektronisk via knappar i ditt fall?
Användarvisningsbild
anrhm

Inlägg av anrhm »

Tänds bakgrundsbelysningen aktivt av processorn eller tänds den och lyser hela tiden när det finns matningsspänning?

Vcc till processorn ser ärgad ut i komponentsockeln. Har du provat att dra ut processorn och tittat på/rengöra anslutningarna? Kanske har den inte tillräckligt stabil matning för att hålla igång.
svenne1985

Inlägg av svenne1985 »

Kanske inte är något men ser lite annorlunda ut
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Oxid på anslutningarna på kortet som trycks mot kontaktlisten i glasplattan, vanligt fel tydligen på traktorer av märket valtra-valmet och även annat med lcd-skärmar. Det går att fixa med lite pyssel och ett suddgummi.
Castor

Inlägg av Castor »

Han har bytt hela displayen med samma fel ändå.
Användarvisningsbild
anrhm

Inlägg av anrhm »

Jag menar den anslutningen.
2EB94FB9-F334-4B11-96A5-1005E48680DA.jpeg
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

anrhm skrev:Tänds bakgrundsbelysningen aktivt av processorn eller tänds den och lyser hela tiden när det finns matningsspänning?

Vcc till processorn ser ärgad ut i komponentsockeln. Har du provat att dra ut processorn och tittat på/rengöra anslutningarna? Kanske har den inte tillräckligt stabil matning för att hålla igång.
Har nu dubbelkollat. Bakgrundsbelysningen tänds även när processorn inte sitter i sin sockel. Skarpsynt att se oxiden på benet, det missade jag. Det visade sig dock bara vara lite på toppen, ingenting fanns inuti sockeln eller på processorns ben. Rengjorde där för säkerhets skull, men problemet kvarstår.

Uppdaterade originalposten med en länk till skärmen. Jag kan inte så mycket om LCD-skärmar så jag kan inte säga om den är HD44780-kompatibel eller inte.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Utan att lusläsa databladet verkar skärmen vara av standardtyp(HD44780-typ).
Mät spänningen på ben 3.
Ben 3 brukar kopplas till löparen på en potentiometer på ca 10k-20k ohm. Ändarna till gnd(ben 1)och +5V(ben2).
Så spänningen borde ligga någonstans där emellan.
Om du inte har nån pot så styrs nog ben 3 på annat sätt.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Pot finns inte, men jag mätte upp ~0.35V på pinne 3. Vet inte om processorn styr den, men jag böjde bort pinne 3 från sockeln och satte en spänningsdelare (mellan Vcc / GND) dit med 2st 10k. Mätte pinnen (som kallas V0) igen och ser ~0.45V. Databladet säger Vlcd = Vcc - V0 = 4.5V typical, så värdet är antagligen rätt från början, men ändå ser jag inget på skärmen.

Frustrerande.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Om du har en spänningsdelare med 2 st 10k ohm så borde du få ca 2.5 volt på ben 3.
Har du gnd och 5V fungerande fram till ben 1 och 2?

Även om inga datasignaler når displayen så brukar det i alla fall synas nåt vid uppstart, typ alla tecken blinkar till som fyllda block ett ögonblick eller liknande.
Är det ingen tillstymmelse till minsta pixel så låter det som fel på energiförsörjning till skärmen som du dessutom har provat att byta ut.
ojkroken

Inlägg av ojkroken »

vad är det till för maskin? jag gissar displayen till en krone press?
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

bit96 skrev:Är det ingen tillstymmelse till minsta pixel så låter det som fel på energiförsörjning till skärmen som du dessutom har provat att byta ut.
Det händer inte ett jota på skärmen, mer än att bakgrundsbelysningen drar igång. När jag kopplar på 12V matning pendlar strömuttaget mellan 150-160mA. Skärmens datablad säger If ~= 140mA så det är inget konstigt där.

Regulatorn är en fempinnars LM2575 som jag inte har liggandes, så jag kan inte testa att byta ut den. Mätning på Vcc ger 4.9V, vilket är inom toleransen men rent spontant vill jag säga att det är lite lågt. Kanske är det någon av kondingarna nära skärmen har fått krupp, jag får ta loss dem vid tillfälle och se.
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Har du kollat med oscilloskop hur dina 4.9 V på Vcc ser ut?
Multimetern berättar inte alltid hela sanningen...
Skriv svar