Ett litet tips till er som vill köra linux på er windows-burk utan att behöva partitionera hårddiskar mm är att köra VMWare Player som kan köra sk. virtuella maskiner.
http://www.vmware.com/download/player/
Med Player kan man köra färdiginstallerade virtuella maskiner. Finns med olika linuxdistar här:
http://www.vmware.com/vmtn/appliances/directory/
Har själv tankat ner Ubuntu 6.0.6 och kör samtidigt i ett fönster under Windows XP.
Det går att surfa mm i den virtuella maskinen eftersom den emulerar ett nätverkskort.
Har till och med installerat EMC2 och Axis för att prova hur det är för CNC styrning. (Funkar dock inte med riktig hårdvara i den virtuella maskinen såklart)
Linux i VMWare Player
...och för att skapa egna virtuella maskiner till vmware player för att installera godtyckligt operativsystem själv från scratch rekommenderas http://www.easyvmx.com varmt!
Det finns även vmware server gratis nuförtiden.
Det är servervarianten och i den kan man göra egna virtuella maskiner i.
Själv kör jag en minimal debian med vmware server och sedan virutella windows å linux maskiner på den. Funkar klockrent. Disk kan man välja om man vill köra mot en riktig partition eller mot ett virtuellt filsystem inrymmt i en eller flera filer. Självklart kör jag LVM (Logical Volume Management) på själva servern så jag kan skapa virutella partitioner av min hårddisk som dynamiskt går att minska och öka i storlek efter behov.
Som cd och floppy i de virtuella maskinerna kör man en riktig cd eller floppy alternativt en iso image. Självklart kan man även boota från iso imagen.
Dessutom behöver man inte ha skärm eller t-bord på sin server. Consoleprogrammet går att köra från valfri windows eller linux över nätverk. Där får man upp den virtuella maskinens desktop och kan göra allt som behövs. Perfekt för servern som gömmer sig i klädkammaren.
Det är servervarianten och i den kan man göra egna virtuella maskiner i.
Själv kör jag en minimal debian med vmware server och sedan virutella windows å linux maskiner på den. Funkar klockrent. Disk kan man välja om man vill köra mot en riktig partition eller mot ett virtuellt filsystem inrymmt i en eller flera filer. Självklart kör jag LVM (Logical Volume Management) på själva servern så jag kan skapa virutella partitioner av min hårddisk som dynamiskt går att minska och öka i storlek efter behov.
Som cd och floppy i de virtuella maskinerna kör man en riktig cd eller floppy alternativt en iso image. Självklart kan man även boota från iso imagen.
Dessutom behöver man inte ha skärm eller t-bord på sin server. Consoleprogrammet går att köra från valfri windows eller linux över nätverk. Där får man upp den virtuella maskinens desktop och kan göra allt som behövs. Perfekt för servern som gömmer sig i klädkammaren.
För att montera (inte "mappa"Andax skrev:Du kan inte beskriva hur man gör det i lite mer detalj? Att dela ut en map vet jag ju hur man gör, men mappa den i linux.

Kod: Markera allt
mount -t smbfs -o username=<användarnamn>,password=<lösenord> //<server>/<resurs> /<monteringspunkt>
Kod: Markera allt
mount -t smbfs -o username=kalle,password=ellak //192.168.1.20/dokument /mnt/windoze_smb