Jag har samlat på mig en massa gamla Macintosh burkar.
I varenda en av dom är 3.6 volt lithium batteriet dött.
En Macintosh är rätt grinig utan detta batteri.
Eftersom de här batterierna kostar en hel del (ca 100:-/st) hade jag tänkt mig att det skulle gå att göra någon slags adaption mellan de billigaste batterierna man kan hitta, de där stora 4,5V-arna för ca 12:-, till 3.6V.
Har för mig att jag såg en sån krets nån gång för länge sen, med zenerdiod, men jag vågar inte chansa på att testa mig fram.
Är inte heller helt säker på att 4,5V räcker att börja med.
Tacksam för alla tips.
4,5V till 3.6V
-
Men... vilken form är det på batterierna? Jag har en drös med 3,6V 80mAh laddningsbara liggande (GP80BVHx3) som jag kan sälja ett par stycken av. Att sedan fixa lite laddning med en 1N4148 + ett motstånd till 5V borde inte vara så svårt precis.
bemärk dock att dom jag har bara har 1 lödpinne i varje ända, inte dubbelt i ena ändan som bilden på länken.
bemärk dock att dom jag har bara har 1 lödpinne i varje ända, inte dubbelt i ena ändan som bilden på länken.
- prototypen
Dick T. Hick, va kul med en Mac mekare
Min erfarenhet av Mac är att det går bra med 2 vanliga alkaliska batterier, visserligen bara 3 volt men litiumbatteriet är 3 volt under en tid på sin väg mot 0 volt. Löd tråd på vanliga R6 batterier, vissa Maccar har kabelanslutet batteri ,kabeln går att återanvända annars löd direkt i hållaren. Vanliga R6 håller väl 1 eller 2 år.
Oftast finns det gott om plats så lite tejp och buntband. Vissa versioner har kardborrefäste på batteriet (L475).
Mac utan batteri kan gå starta om man håller ner K tangenten tror jag.
Prototypen; 2 Mac 4 PC, gissa vilka jag kör
Min erfarenhet av Mac är att det går bra med 2 vanliga alkaliska batterier, visserligen bara 3 volt men litiumbatteriet är 3 volt under en tid på sin väg mot 0 volt. Löd tråd på vanliga R6 batterier, vissa Maccar har kabelanslutet batteri ,kabeln går att återanvända annars löd direkt i hållaren. Vanliga R6 håller väl 1 eller 2 år.
Oftast finns det gott om plats så lite tejp och buntband. Vissa versioner har kardborrefäste på batteriet (L475).
Mac utan batteri kan gå starta om man håller ner K tangenten tror jag.
Prototypen; 2 Mac 4 PC, gissa vilka jag kör