Solartron Digital voltmeter LM1620- (NIXIE)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Akai

Solartron Digital voltmeter LM1620- (NIXIE)

Inlägg av Akai »

Köpte en Solartron LM1620 på Amatörradiomässan i eskilstuna för flera år sen, Har för mig jag gav 20:- spänn... den blev testad och konstaterades trasig och har sen dess legat i ett förråd.. Idag städade jag och hittade den, Antingen reparera eller kasta!

Auto sample verkar fungera, ett relä klickar. men inget ljus i nixie rören alls.

Sätter man den i manual och vrider upp spänningen sakta tänds rören och visar 139/133 överlagt på varandra. överläggningen beror sannorlikt på en trött transistor (Texas instruments) symbolen märkt D535 716 kapseln är TO18. Ide på den?

Sen är frågan varför den inte startar upp i "auto" och startar man den sakta på "manual" och slår om till auto slocknar rören direkt.

Hittar tyvärr inget schema. Men apparaten är stämplad 11 JUL 1967, så inte jätteförvånad :wink:
Senast redigerad av Akai 9 april 2020, 14:58:56, redigerad totalt 1 gång.
Akai

Re: Solartron Digital voltmeter LM1620- (NIXIE)

Inlägg av Akai »

Innuti en skärmburk finns vad som ser ut som en säkringshållare märkt "BY1" denna är tom.

Hittade en bild på nätet där det ser ut att sitta något i hållaren. vad är osäkert.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

:pics:
Akai

Inlägg av Akai »

Den felande transistorn bytt mot en med likvärdig HFE och gissad ström/spänningstålighet, som tur var satt det flera likadana transistorer så jag kunde mäta upp en som var hel.
Båda felen borta! Nu tänds rören direkt och ingen överläggning finns kvar.

Tyvärr mäter den inte som den ska, ibland mäter den rätt men så börjar den vandra iväg och sen är den helt lost igen.. Knackar man på den kan det bli bättre ett tag. men lyckas inte hitta något som är glapp. Misstänker de där reed-reläerna, men det kanske är långsökt.

Referensregulatorn (Rör) ger rätt spänning.
12Au7 röret spelar fin musik i min hörlursförstärkare, så det anser jag är OK. har tyvärr ingen rörprovare :(

Självklart ska jag lägga upp bilder :)
Korten är dubbelsidiga och det är ett virrvarr av både kablar och ledningsbanor så det är svårt att få en helhetsbild. ett schema skulle underlätta massor!

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Börja med att kontrollera att alla drivspänningar är OK. Mätes med oscilloscope, inte DMM.

Är det sifferfladder som om det är en digital bit som fladdrar, eller vandrar ADC?

ADC och ingångskretsar bör Du kunna lokalisera. Kontrollera så ADC har stabil signal in och att referensen är stabil.

Det finns massor av massamotstånd i den. Sådana är lömska rackare. Resistansen ökar ofta och de blir instabila. Även gamla kondingar av vissa typer kan vara usla även om de ser fina ut. Byt inte planlöst, försök hitta felet först.

Känner Du till gruppen Neonixie på Google? Där finns mycket kunskap om gamla saker. De håller mest på med klockor, men även annat ibland.

Bygg för f*n inte om den till klocka. Det är en sak värd att bevara. Spraya inte med geggamojja, det blir bara värre. Kanske redan desvärre är gjort. Är jobbigt att rengöra sådant. .
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Marta skrev:Känner Du till gruppen Neonixie på Google? Där finns mycket kunskap om gamla saker. De håller mest på med klockor, men även annat ibland.
Bra tips. Jag är med men är passiv, dock MYCKET om mycket postas i gruppen och INGET lämnas obesvarat! :tumupp:
Marta skrev:Bygg för f*n inte om den till klocka.
Se det som en sista och MYCKET lockande utväg ... :badgrin:
Akai

Inlägg av Akai »

Nejdå, ska inte bygga om den till klocka :lol: , Tanken är att får jag ordning på den så ska den användas, visserligen har jag betydligt bättre instrument, men det hade ju varit häftigt att ha denna vid arbetsplatsen :D

Jag har kontrollerat drivspänningar med multimeter bara, Ingen ac kunde mätas över glättningskondingarna så tog dessa som OK. eller hyfsade iaf. Min arbetsplats är ytterst tillfällig, scopet står nerpackat i en låda nån stanns. då jag började en renovering av min verkstad för flera år sen, skilsmässa kom imellan och all energi rann ur och projektet avstannade. är fortfarande inte hundra i ork och lust.

Referensspänningen genereras av ett av rören, och var 84V om jag inte minns fel, denna stämde på några hundra mV

Den fungerar ibland och ibland inte, den kan visa 1999, som den gör innan rören är varma. och sen helt plötsligt börja visa någotsånär rätt mätvärde och rätt som det är vandra iväg en siffra åt gången upp eller ner.

Jag måste erkänna att min kunskap om sånt här är ytterst begränsad och utan schema är jag totalt vilse! har diodmätt samtliga transistorer, det var så jag hittade den som var trasig.

ADC betyder? Amp DC? Jag kan mycket, men här känner jag att min kunskap inte räcker till. Det är häftigt vilka grejer de knåpade ihop på 60-talet utan IC´s med specifika funktioner.

Ja jag har tänkt på de där gamla motstånden, men att gå igenom alla är näst intill omöjligt. Det är flera hundra av dem.

Hittade en sprucken flervarvig trimpott, denna är bytt, men har ingen aning om vart den ska stå. har skruvat på den lite fram och tillbaka utan någon skillnad.

Tackar för länken med manualer! Ska skriva ett mail dit ikväll och fråga vad de har och vad de vill ha för ev servicemanual/schema.
Akai

Inlägg av Akai »

Jag har ägnat några minuter åt att mäta upp några resistorer på måfå och rent spontant känns dessa väldigt osäkra i stabiliteten...

Brun-Röd-Orange = 12Kohm - Mäter 15,3Kohm

Blå-Lila-Röd = 6,7Kohm - Mäter 8,9Kohm

Så detta kan ju förklara att den inte är särskilt stabil, om flera börjar gå för långt utanför toleranserna. Frågan är hur kritiskt det är?

Kondensatorerna i nätdelen är kontrollerade, de har ESR runt 0,30-0,40 ohm.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Mäter motstånden högt, kretsen är spänningsfri och där är bra kontakt så är värdet högt. Det är dessvärre ett hyfsat vanligt problem med massamotstånd.

ADC betyder Anaog till Digital Converter. Finns några olika typer. Den Du har är nästan säkert en Dual Slope, DS. Den jämför tiderna det tar att ladda upp/ur en konding. Ena hållet är strömmen referens och åt andra proportionell mot mätspänning/ström. Denna typ är långsam, men ger bra noggrannhet och är drägligt enkel.

Trevligt att Du tänker behålla den som den är.

Tillägg: Det är osannolikt att det sitter massamotstånd i de kretsar som har direkt med mätningen att göra. Det är förmodligen metallfilm eller t.o.m. trådlindade. Byt inte sådana precisionsmotstånd om de är hela, de var väldigt bra även på den tiden.
Du har säkert sett där är skillnad på dem. Det är bara de jämntjocka tvärt avhuggna och ibland med längsgående linjer från gjutformen som är massamotstånd.

Hittar Du mer än några enstaka 10% massa som är ur tolerans, byt samtliga. Det var redan då lågpriskomponenter av tvivelaktig kvalitet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Omkopplare verkar det finnas - jag gissar på att det är mätområde som väljs där.

Och du kan hoppa i klappa dig i rumpen på att det finns oxiditation på kontaktpunkterna! Och gissa vad som kan få mätningar att driva...
Akai

Inlägg av Akai »

Omkopplarna har jag faktiskt tänkt på och mätt upp, dessa verkar faktiskt vara hyfsat stabila. Det är rejäla grejer! Inget plastigt billigt utan rejält, lätta att komma åt och rengöra.

Dessa gamla massamotstånd verkar vara super duper dåliga. Har börjat byta ut dessa på analog/digitalkortet så får vi se vad det ger. Det är ca 60 st så inte hela världen. Det besparar troligen en hel del funderande. Då vet man säkert att de är inom tolerans.
En bra ljudbok en kväll så är det gjort :lol:

Och så när jag lagt så många timmar på att byta dem + tiden för resten av felsökningen så kan jag ju inte bara kasta bort den, utan måste slutföra :wink:

Aokej, det är alltså en typ av AD omvandlare av Hedenhös-modell.

Jag gissar då att de två 470000 pf 1% kondensatorerna har med det att göra. (De är de två stora röda burkarna bakom rörhållarna)
Det framgick inte att det var kondingar, märkningen var 470000 1% så lödde i min nyfikenhet bort en och mätte den. Det visade att det var en kondensator. Och den stämmde bra med märkningen.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Baksidan på det där stora kortet är ju fantastiskt snyggt :tumupp:
En :tumupp: till tråden också, hoppas du får ordning på ditt instrument!
Skriv svar