Skillnad på bly-syra batterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Skillnad på bly-syra batterier

Inlägg av FormerMazda »

Jag har ett batteri till husvagnen, ett vanligt bly-syra som skvalpar.
12V 80Ah. Det väger runt 18kg.

Sen har jag 4st fysiskt bara lite mindre batterier, som inte skvalpar och inte går att öppna. AGM?
12V 45Ah. Dom väger runt 14kg.
Hittade en PDF på vad som borde vara exakt dessa, om än att mina har en MX-Energy logga också, men det är väl mer en branding-fråga.
http://www.gpqquality.com/Content/Image ... JM1245.pdf

Eftersom jag hellre har slutna underhållsfria batterier i husvagnen, och dessa åtminstone håller laddningen klanderfritt i ett halvår nu, så ville jag byta.
Men för nästan samma kapacitet kommer jag ju öka vikten med 10kg. Och det vill man helst inte i en husvagn.

Vad gör att vikten är så mycket högre på dessa? Vikt jämfört med Ah då, för vikt jämfört med volym stämmer nog rätt bra.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Skillnad på bly-syra batterier

Inlägg av mrfrenzy »

Framförallt blymängden. Tjockare blyplattor håller bättre för djupurladdning och förlänger batteriets livslängd.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Så egentligen är även det en fördel i husvagnen..
Men jag har aldrig laddat ur ett batteri nån gång, så det är val samtidigt ett icke-problem.

Dessa svåra val här i livet... :D
davidi

Inlägg av davidi »

Vill du spara vikt är Litium ett hett tips. Jag har 180 Ah LiFePO4 i båten, och jämfört med 3*80 Ah bly som jag hade tidigare har jag nästan halverat vikten och ökat den praktiskt användbara kapaciteten med uppåt 50%.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Hur är laddspänningar och förfarande till dessa jämfört med bly-syra?
Husvagnen har en inbyggd laddare som med lite automatik växlar mellan sol/bil/230VAC som jag gissar laddar på lite annat vis mot vad litium vill.
Då får man förstås se över den.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

davidi skrev:Vill du spara vikt är Litium ett hett tips. Jag har 180 Ah LiFePO4 i båten, och jämfört med 3*80 Ah bly som jag hade tidigare har jag nästan halverat vikten och ökat den praktiskt användbara kapaciteten med uppåt 50%.
Vikten är jag med på, men hur menar du att den användbara kapaciteten med 50% ?
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Blykemin kan man inte regelbundet ladda ur mer än till 50-60 % om man skall få ut cykler
davidi

Inlägg av davidi »

FormerMazda skrev:Hur är laddspänningar och förfarande till dessa jämfört med bly-syra?
Husvagnen har en inbyggd laddare som med lite automatik växlar mellan sol/bil/230VAC som jag gissar laddar på lite annat vis mot vad litium vill.
Då får man förstås se över den.
Laddning får man se över också. Jag bytte laddare i båten. Den nominella spänningen är något högre, och till skillnad från blybatterier så minskar resistansen när batteriet närmar sig fullt och spänningen ökar.
davidi

Inlägg av davidi »

Glenn skrev:
davidi skrev:Vill du spara vikt är Litium ett hett tips. Jag har 180 Ah LiFePO4 i båten, och jämfört med 3*80 Ah bly som jag hade tidigare har jag nästan halverat vikten och ökat den praktiskt användbara kapaciteten med uppåt 50%.
Vikten är jag med på, men hur menar du att den användbara kapaciteten med 50% ?
3*80 Ah = 240 Ah, men blybatterier bör man inte ladda ur mer än till hälften, så jag hade bara 120 Ah som egentligen var användbara. Nu kan jag använda alla 180.
Skriv svar