Det verkar märkligt att en sådan okritisk applikation som paintball-kronografer använder sig av dopplerradar? Fast det är klart.. det kanske har praktiska fördelar och fungerar i den låga hastigheter som det är fråga om.
Skyttekronografer har annars den nackdelen att man måste se till att skottet stryker genom en ganska smal zon ungefär en decimeter ovanför apparaten... det är m.a.o. ganska många kronografer som möter döden via arkebusering!
F.ö. är det (som vanligt) knappast lönt att bygga sin egen kronograf, man kan köpa en ny för strax under tusenlappen.
tagit väck mina tidigare inlägg. jag var urdum och känner mig så nu.. men jag får väl börja om i matten och räkna lite plus och minus igen.. (ni som inte sett vad jag skrev innan så gjorde jag otroligt korkade mattematiska uträkningar) nu hoppas jag att allt glöms bort!!
Schnegelwerfer skrev:Det verkar märkligt att en sådan okritisk applikation som paintball-kronografer använder sig av dopplerradar? Fast det är klart.. det kanske har praktiska fördelar och fungerar i den låga hastigheter som det är fråga om.
Skyttekronografer har annars den nackdelen att man måste se till att skottet stryker genom en ganska smal zon ungefär en decimeter ovanför apparaten... det är m.a.o. ganska många kronografer som möter döden via arkebusering!
F.ö. är det (som vanligt) knappast lönt att bygga sin egen kronograf, man kan köpa en ny för strax under tusenlappen.
En dopplerradar är en radar som använder frekvensskillnaden som blir på grund av dopplereffekten mellan utsänd och mottagen signal. Med den kan man räkna ut hastigheten målet rör sig i.
Jag tror dock man behöver upp i en grotesk frekvens för att kunna få ett detekterbart eko från en kula som flyger fram.